Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Silverstarme
Ik zeg wel eens vaker dingen waar mensen wel 10x bij moeten nadenken. De kern is dat het voor consoles een stuk moeilijker is om illegale games te draaien. Er zijn hardwarematige aanpassingen (die uiteraad illegaal zijn) nodig, wil het werken.
Bij pc's zijn de aanpassingen softwarematig en dat maakt het een stuk makkelijker. Dat is te zien, want cracks zijn er wel voor elke game en Daemon tools o.a. maakt het mogelijk cd images te gebruiken zonder ze eerst op een cd-tje te zetten.
Om het echt te stoppen is mijn advies: Maak een server en zet daar alle cd-keys die je hebt uitgegeven op en eventueel een zwarte lijst met cd-keys die illegaal worden aangeboden. Het installatie programma moet dan eerst contact met de server maken om te zien of de cd-key legaal is. Staat de key op de zware lijst of niet op de lijst met uitgegeven keys, dan gaat het hele feest niet door. Oftewel: De software installeert niet.
|
Nou snap ik het een stuk beter, de drank raakt zeker uitgewerkt....
Dat is wel een HEEL omslachtige manier..... Weet je wat een geld dat zou gaan kosten voor de makers cq uitgever van zo'n spel? En wat nu als ik geen internet heb? Of wat nu als HUN server een probleem heeft? En als ik mijn (legale) cd key nu ook aan jou geef? En hoelang moet die server in de lucht blijven? Komt er een 'houdbaarheidsdatum' op de spellen te staan?
Nee hoor, zoals ze nu al vaker doen, gaat het gewoon goed. Als je een niet legitime cd-key gebruikt, kan je vaak niet op 'ranked' servers spelen.
Maak de spellen dus zo, dat de mensen GRAAG online er mee willen spelen en dat er op 'ranked' servers ook nog wat te halen valt (bijvoorbeeld hogere rang en/of het vrijspelen van extra's).
Ik denk als voorbeeld met name aan Battlefield 2. Dit spel kan je wel illegaal downloaden en spelen, maar niet op ranked servers. En juist die ranked server zorgen ervoor dat je in rang kan stijgen en daardoor ook nieuwe wapens kan kiezen. Dat maakt het spel uniek en verslavend.
Maar aan de andere kant, die knuppeltjes die ALLEEN MAAR illegale spellen downloaden, die moeten hun mentaliteit eens veranderen. Als het zo door gaat, dan heeft geen een spelmaker meer zin om een spel te maken voor de pc, want het verkoopt toch niet en iedereen gebruikt het spel illegaal.
Dat soort knuppeltjes zijn het dus gewoon voor zichzelf maar ook voor ons aan het verpesten.