Belangrijk: ComputerIdee Forum Huisregels | Wachtwoord vergeten?

Ga terug   Computer Idee Forum > Besturingsystemen > Windows Vista/Windows 7

Notices

Antwoord

Discussietools Weergave
Oud 25 January 2019, 17:22   #11
erikdenhouter

erikdenhouter's schermafbeelding

Standaard

Heb je eerst W7 en daarna Vista ge´nstalleerd ? Dat hoort niet. Laatste OS ook als laatste installeren omdat het eerste OS zich niet bewust kan zijn welke latere OS gemaakt is.
Maar goed, misschien toch compatibel.

Hieronder spreek je jezelf tegen over de wel- of niet actieve Vista partitie, maar ik neem aan dat het niet actief is.
Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door gilberto Bekijk bericht
....Daarna heb ik windows 7 opnieuw ge´nstalleerd op de d partitie(actief)met station d:.en windows vista op de c partitie (primair, opstarten, niet actief)
Na een nieuwe opstart kreeg ik in schijfbeheer de volgende samenstelling: NIEUW VOLUME ( E actief O.S Windows vista en NIEUW VOLUME (C O.S Windows 7 .
U merkt hier dat er opgeschoven is van de letter d(vorige letter van de actieve partitie) vista naar de letter e voor nieuwe actieve partitie vista en de letter c (vorig experience) blijft c primair nu windows 7
Schijfletters zijn afhankelijk van waar je mee boot. Als je met met W7 boot zal W7 partitie C: zijn, boot je met Vista dan zal die C: zijn.
Buiten Windows (herstelomgeving) zal het weer anders zijn, daarom is het een goede zaak om bij complexere configuraties een simpel tekstbestandje in de root te zetten met de naam van het OS, zoals 'Vis_D1P2' (Vista op Disk1 Partitie2) om ook aan te geven op welke schijf en partitie je bent. Je kan het ook in de volumenaam zetten.

Ik maakte een fout. Ik vertelde de 'bootrec /rebuildbcd' opdrachtreeks toe te passen, en ik dacht daarmee van dubbele vermeldingen (OS) in de opstartlijst af te komen, maar dat zie ik nergens bevestigd...
Wat wel moet werken, maar dat wist je volgens mij al:
* start msconfig (als Administrator !) in een opdrachtregel.
* onder de tab '' Computer opstarten' kan je een vermelding selecteren en verwijderen.

Citaat:
En als ik het goed heb begrepen zou na een cmos memory header shorting alleen nog de standaard waarden of fabrieksinstellingen aanwezig zijn in de bios cmos rom. .Maar wat houdt dat precies in?
Had ik al proberen uit te leggen.
Je bent toch wel eens in het BIOS menu geweest ? Daar kan je verschillende instellingen wijzigen, zoals van welke schijf of USB je wilt opstarten. Of je kan daar een apparaat zoals netwerk of geluid uitschakelen, etc. Die instellingen hebben een standaard waarde (default), zoals dat je netwerkadapter aan staat, of de CD/DVD als eerste schijf wordt genoemd om naar een OS te zoeken, en daarna naar HDD1.
Die instellingen worden dan allemaal terug gezet naar hoe de fabrikant het ingesteld heeft.
Je kan dit ook vanuit het BIOS zelf doen, de jumper is er echter voor dat wanneer je geen beeld hebt of alles echt vernacheld is, je toch nog de default terug kan zetten. Dus het hoeft niet per se hardwarematig.
Citaat:
... Nu vraag ik me af wat de Bcd precies is? Is dit de ESCD ?
...
en wat doet het doscommando Bootrec /Rebuild precies?
Nee, BCD is op besturingssysteem niveau, een deel van Windows, ESCD is op BIOS niveau, maar daar had ik zelf nog nooit van gehoord, ik moest het ook opzoeken.. Die twee kunnen niets met elkaar.
(Je ziet dat ik dus geen alleskenner ben...)
BCD is Boot Configuration Data, daarin worden de resultaten verenigd van de opdracht bootrec /RebuildBcd, dus welke opstartbare OS er zijn, en waar ze staan.
bootrec /RebuildBcd scant dus je hele systeem, en bouwt de BCD op. En dat wordt als ik het goed heb de lijst waaruit je je voorkeur OS kan kiezen.
.

Laatst gewijzigd door erikdenhouter : 25 January 2019 om 20:03
erikdenhouter is offline   Met citaat antwoorden
Oud 27 January 2019, 07:50   #12
gilberto

Standaard Windows 7 ome premium start niet meer op

Nogmaals bedankt.
Je hebt overschot van gelijk. Ik ben door hetgeen de verkoper van mijn computer gedaan heeft misleid. Dus als volgt: : NIEUW VOLUME ( E actief O.S Windows 7 en NIEUW VOLUME (C O.S Windows vista. Ik heb Windows vista niet opnieuw ge´nstalleerd, het werkte weer normaal na de nieuwe opstart na de installatie van Windows 7.Sorry, ik wist het niet goed meer.
Ik was zodanig gefixeerd door de manier waarop hij de besturingssystemen had ge´nstalleerd dat ik daarnaar heb gehandeld. Dus hij had Windows vista actief gemaakt terwijl die in de opstartlijst als tweede OS stond aangeduid. Ik wist dat Windows experience als eerste moest ge´nstalleerd worden bij een dualboot op partitie c, maar door de vele fouten die er opkwamen ben ik in de war geraakt. Ik heb Windows 7 op de c partitie ge´nstalleerd na het formatteren. En daarna actief gemaakt in schijfbeheer. Ik heb geen nieuwe partities aangemaakt. Tijdens de installatie van de iso Windows 7 wordt als eerste de initialisatie uitgevoerd van het OS en daarna de Windows bestanden opgeladen en uitgepakt. Er verschijnt geen venster om nieuwe partities te maken. Hij gaat gewoon verder met apparaten en onderdelen installeren enz. De letters voor de stations kloppen want Windows vista is het eerste Windows OS en heeft de letter c: . Windows 7 heeft station e: en is dus het tweede OS. Want Windows heeft de vorige vista OS altijd de letter c voor het station. Ik weet niet of wanneer je niet in schijfbeheer werkt, er tijdens de opstart installatie van de iso Windows 7 wel een venster verschijnt met mogelijkheid tot het maken van nieuwe partities en toekennen van actief en primair, alsook de letters voor de stations. Maar ik heb nog Acronis True Image Home 11 liggen en daarmee kan je ook gemakkelijk nieuwe partities maken. Ik laat het voorlopig zo zolang de boel goed draait.
Je schrijft: Als je met met W7 boot zal W7 partitie C: zijn, boot je met Vista dan zal die C
zijn. Het opstart programma in de BIOS zoekt in de partitietabel van de MBR naar de harddisk die "Actief" staat aangeduid en start daar van op. Als men dan in schijfbeheer de partitie d actief maakt, waarop Windows vista stond, dan start hij eerst van daar op. De verkoper van onze pc heeft dit zo geregeld omdat Windows vista het nieuwe OS was en de exp home het oudere OS. In de opstartlijst stond Windows experience als eerste bovenaan en daaronder de Windows vista. Hij startte steeds naar Windows vista op. Ik moest op experience klikken als ik vandaar wilde opstarten. Maar het bewijst ook dat de primaire partitie met exp erop, die niet actief is gemaakt tijdens de installatie niet als eerste boot en opstart. Ik heb al geschreven dat ik verrast was toen ik dit zag. Maar de pc heeft op die manier reeds vele jaren gedraaid zonder problemen. Op mijn drie laptops is de c partitie ook de boot partitie, maar het zijn geen dualboots.
Je schrijft:Nee, BCD is op besturingssysteem niveau, een deel van Windows, ESCD is op BIOS niveau, maar daar had ik zelf nog nooit van gehoord, ik moest het ook opzoeken.. Die twee kunnen niets met elkaar. Is ESCD dan een verouderd systeem in de BIOS, een extended system configuration data) een extra stukje uitgebreid geheugen(data) in het BIOS CMOS geheugen dat de laatste configuraties (systeem configuraties) bijhoudt. Met behulp van de masterboot of initial program loader die zich als parameter in de bootsector bevindt, wordt de partitietabel afgespeurd om de nodige gegevens te controleren voor het laden en opstarten van het OS. Maar blijkbaar gebeurt dit nu volledig in het besturingssysteem zelf met de BCD.
Windows vista heeft stationletter c: . Windows 7 heeft station e: en is dus het tweede OS. Want Windows heeft de vorige vista OS altijd de letter c voor het station. Ik weet niet of wanneer je niet in schijfbeheer werkt, er tijdens de opstart installatie van de iso Windows 7wel een venster verschijnt met mogelijkheid tot het maken van nieuwe partities en toekennen van actief en primair, alsook de letters voor de stations. Maar ik heb nog Acronis True Image Home 11 liggen en daarmee kan je ook gemakkelijk nieuwe partities maken. Ik laat het voorlopig zo zolang de boel goed draait.

bootrec /RebuildBcd scant dus je hele systeem, en bouwt de BCD op. En dat wordt als ik het goed heb de lijst waaruit je je voorkeur OS kan kiezen.
Als je deze opdrachtregel gebruikt in dos moet je dan de dos commando's bootrec.exe /fix mbr en bootrec.exe /fixboot niet meer toepassen of toch wel? Maar eerlijk gezegd: ik heb deze opdrachtregel niet uitgevoerd in dos omdat ik het niet betrouwde na het uitvoeren van de opdrachten bootrec.exe /fixmbr en bootrec.exe /fixboot die niets aan de dijk brachten. Ik had dit dus beter wel gedaan, alhoewel men schrijft op het internet dat de BCD eerst in orde moet zijn voordat je met de opdrachten begint voor de mbr en boot. Dus eerst de BCD opbouwen met bootrec.exe /rebuildbcd en dan als het nog niet werkt de opdrachten bootrec.exe /fixmbr en bootrec.exe /fixboot uitvoeren. Is dit juist of heb ik het mis?
gilberto

Laatst gewijzigd door gilberto : 27 January 2019 om 07:55 Reden: Nog een toevoeging: het plaatsen van mijn vraag lukt niet van de eerste keer,
gilberto is offline   Met citaat antwoorden
Oud 27 January 2019, 16:10   #13
erikdenhouter

Standaard

Phoe, teveel info, laten we er even een eind aan gaan breien.

Welke opdrachten van bootrec.exe je als eerste moet doen staat niet vast. Het wordt vooral ingewikkeld met meerder OS op meerdere schijven.
Wanneer jij als het simpelste voorbeeld een tweede schijf verwijdert met daarop een ouder OS, dan klopt de bootloader van het nieuwere OS op de eerste schijf niet meer, die heeft dat oude OS eerder gezien, maar plots niet meer. Dan is de opdracht bootrec /rebuildbcd de meest voor de hand liggende; scan het systeem opnieuw en bouw de BCD opnieuw op, nu zonder XP Simpel.

Maar maak je de fout om XP te installeren NA een nieuwer OS, dan zal XP een niet-compatibel bootsector op de partitie schrijven. XP start dan wel op, maar de nieuwere OS niet, je krijgt niet eens een keuze. De herstelomgeving (! van het nieuwste OS) met Opstartherstel (in de GUI) is dan het eerste om te proberen, misschien wel 2 keer.
Als dat niet lukt, in de opdrachtprompt van die Herstelomgeving
bootrec /fixmbr en /fixboot. Soms 2x of 3x. Lukt het booten van dat nieuwere OS dan wel, dan zal je waarschijnlijk bootrec /rebuildBCD moeten toepassen om die te laat ge´nstalleerde XP in de BCD op te nemen, dus in de bootlijst.
Zou je die XP echter op een tweede schijf hebben ge´nstalleerd, dus niet op de 1e waar het nieuwere OS staat, dan zal dat nieuwere OS helemaal niet beschadigd hoeven raken, en zou /fixmbr en /fixboot overbodig zijn, maar moet met /rebuildBCD wel aan het nieuwere OS worden meegedeeld dat er een extra OS in de BCD gezet moet worden.

Heel veel scenario's....En omdat elk nieuwer OS weer andere (verbeterde...) regeltjes en methoden heeft valt er (wat mij betreft) geen algemene uitleg voor te geven.

Citaat:
Als je deze opdrachtregel gebruikt in dos moet je dan de dos commando's bootrec.exe /fix mbr en bootrec.exe /fixboot niet meer toepassen of toch wel? Maar eerlijk gezegd: ik heb deze opdrachtregel niet uitgevoerd in dos omdat ik het niet betrouwde na het uitvoeren van de opdrachten bootrec.exe /fixmbr en bootrec.exe /fixboot die niets aan de dijk brachten
In jouw geval was er weinig overzicht waar nu eigenlijk de fout lag. Dan zou ik beginnen met /rebuildBCD. Dat geeft op schijfniveau het minst verandering, en dat kan je later altijd opnieuw doen. Levert dat niks op, dan zou ik de andere twee proberen, te beginnen met /fixboot.
En ik denk dat als er met /fixboot en /fixmbr gewerkt is, en er nog steeds geen resultaat is, dat je /rebuildBCD zeker weer moet toepassen.

https://support.microsoft.com/nl-nl/...startup-issues

/Fixmbr is op schijfniveau. Op een fysieke schijf staat maar 1 MBR. De MBR van de schijf moet de eerste info geven over hoe de schijf is ingericht, b.v. waar de actieve partitie staat.

/fixboot werkt ook op schijfniveau, en plaatst een compatibel bootsector voor de actieve partitie. Elke partitie heeft een bootsector.
De bootsector op de actieve partitie vertelt waar het bootloader-programma van het OS staat (Let op, dat moet hier het LAATST ge´nstalleerde OS zijn, tenzij de schijf-bootvolgorde in het BIOS anders is ingesteld).
Dat bootloader-programma kan eventueel doorsturen naar een andere fysieke schijf, wanneer in Windows een ander OS als voorkeur op een andere schijf staat.('bootloader' is een algemene naam, het kan voor diverse OS diverse namen hebben zoals NTLDR voor XP of Bootmgr.exe voor Vista en W7).

Simpele regel om problemen te voorkomen:
* installeer het eerst uitgekomen OS altijd als eerst. Daarna het nieuwere, want die is geprogrammeerd om eerdere OS te herkennen, niet andersom.
* Doe je een schone installatie, zonder dat er andere besturingssystemen zijn, maar wel andere schijven, koppel dan bij voorkeur de andere schijf eerst af. Dit is vooral een must wanneer op de tweede schijf niet-toegewezen ruimte is, want Windows kan zich dan zomaar over twee schijven installeren, en dat is absoluut ongewenst.

V.w.b. de keus voor partitionering bij installatie, die is er onder 'Aangepaste installatie - Stationsopties (Geavanceerd)'.
Er is echter nooit keuze voor stationsletters, dat moet je regelen vanuit Windows zodra die ge´nstalleerd is, maar C: moet dan C: blijven. Stationsletters zijn relatief t.o.v. welke OS geboot is, of welke herstelomgeving draait. Altijd checken hoe op dat moment de toedeling is.

Zover ik weet maakt Windows bij installatie altijd de partitie waar het op installeert actief. Keus heb je daar niet in. Daarom ook is het belangrijk dat je het laatst uitgebrachte OS als laatste installeert. Die verblijft dan op de actieve partitie, en kan de weg vrij maken om de oudere OS te herkennen en als opstartoptie aan zijn BCD toe te voegen.
Oud 29 January 2019, 23:57   #14
gilberto

Standaard Windows 7 home premium werkt niet meer

Het kan niet beter uitgelegd worden, en de doscommando's moeten soms tot driemaal worden uitgevoerd. Niettemin komt het wel meestal goed. Ik heb de tweede hdd volledig leeg gemaakt en Windows vista verwijderd van de eerste harde schijf. Windows 7 staat nu op partitie c op de eerste hdd en is actief gemaakt. In de opstartlijst staat Windows 7 eerst aangeduid en de tweede lege harddisk daaronder. Als ik nu eventueel op de tweede lege schijf een OS installeer, moet deze dan ook actief worden gemaakt of kan die als primair worden ingesteld? Want je schrijft dat de bootloader of bootmanager de twee harde schijven controleert in de opstarttabel. Moet er dus op elke harddisk een partitie actief worden ingesteld? Of alleen maar op de c partitie? Ik heb een herstelpunt gemaakt zodat ik veilig ben voor een eventuele fout in Windows. And last but not least, ik heb een enorme bewondering voor Bill Gates die dit allemaal heeft verwezenlijkt of toch een groot deel daarvan.
gilberto :
Oud 30 January 2019, 00:36   #15
erikdenhouter

Standaard

W7 had NA Vista ge´nstalleerd moeten worden... Maar waarschijnlijk heb je W7 al eerder gedaan en is de volgorde van 'events' je gewoon niet gezind

Al zijn de twee OS waarschijnlijk toch compatibel wat betreft hun bootloaders, ik zou toch het volgende doen:
* vanuit W7 deel je eerst de tweede schijf in, dus partitioneren en formatteren.
* dan koppel je de Windows 7 schijf af (! zodat Vista niks aan de W7 installatie en/of schijf kan veranderen), en met alleen de tweede schijf er in installeer je Vista. Windows installatieprogramma zal maar ÚÚn schijf zien, en zelf de partitie waarop het installeert actief maken.
* Dan sluit je de eerste schijf weer aan, en kijkt of W7 start (Eerste boot in de BIOS bootvolgorde !)
* Dan sluit je af, start de herstelomgeving van W7, en voert de opdracht Bootrec /Rebuildbcd uit.

Beren op de weg kan ik hier vandaan niet zien, en ik help je hopen, maar misschien dat je wel de bootvolgorde in het BIOS van die twee schijven in de gaten moet houden. Zodra de W7 schijf aangesloten zit moet die dus als eerste staan.
En misschien is het omslachtige niet nodig, en kan je gewoon Vista installeren en maakt deze een eigen geldige (compatibel) BCD, maar ik zelf zou graag zien dat de bootmgr op de eerste schijf blijft, onder W7 dus.

Dat de Vista partitie dan ook actief is is geen punt, mocht je vanuit het BIOS instrueren om de tweede schijf als eerste te booten, Vista dus, dan zou dat ook moeten lukken. In theorie....

Citaat:
Ik heb een herstelpunt gemaakt zodat ik veilig ben voor een eventuele fout in Windows...
Ehh... als er iets fout gaat op het gebied van het MBR of een opstartsector hoef je niet op een Herstelpunt te vertrouwen, dat wordt daar niet mee verzekerd.
Als je dat wil veilig stellen moet je echt een image van de hele schijf maken met een 3th party tool.
.

Laatst gewijzigd door erikdenhouter : 30 January 2019 om 00:52
Oud 30 January 2019, 23:55   #16
gilberto

Standaard Windows 7 home premium werkt niet meer

Ik heb uw uitleg gekopiŰerd en zal deze gebruiken wanneer ik de tweede harde schijf wil inrichten en opnieuw installeren. Maar het zal zeker geen Windows Vista meer worden. Dit besturingssysteem wordt niet meer ondersteund en de browser is ook helemaal verouderd. En volgend jaar wordt Windows 7 ook niet meer volledig ondersteund door Microsoft. Ik heb op Nederlandse websites Windows 10 gezien die je kunt kopen met een geldige productie sleutel, voor de activatie aan amper 25 € en die dus beter geschikt zullen zijn. En dan houd ik het ook bij ÚÚn OS op de c partitie actief.
Ehh... als er iets fout gaat op het gebied van het MBR of een opstartsector hoef je niet op een Herstelpunt te vertrouwen, dat wordt daar niet mee verzekerd
In mijn situatie kwam het zo goed. Na een poging met Acronis True Image home 11 om de partities te klonen met inbegrip van de MBR naar de tweede schijf liep het mis Met als gevolg dat bij de opstart weer de melding " Bootmgr ontbreekt" verscheen. Ik heb toen vanuit de optie dosprompt de volgende doscommando's uitgevoerd: rec.exe /fixboot daarna rec.exe /fixmbr daarna bootrec /rebuildbcd.
Dit leverde niets op en ik heb toen nog eens de optie "Opstartherstel" aangeklikt en laten werken. Het resultaat was bevredigend en de computer was hersteld. Er verscheen ook een venstertje met de melding" herstelpunt 5h45' is uitgevoerd. Ik startte de computer weer op en het scherm met de opstartlijst verscheen met Windows 7 aan de top. Ik had zelf reeds de optie "een systeemherstel toepassen" geprobeerd maar dit liep op niets uit. Nu lukte het wel, raar maar alles was weer in orde. Behalve dan dat ik geen geluid meer had wanneer ik naar een youtube videofilm keek. Ik klikte dan op het luidsprekertje van de sound manager en die vertelde me dat het stuurprogramma voor Windows vista niet geschikt was. Terwijl ik in Windows 7 bezig was!!!. Ik klikte in apparaatbeheer op de driver van Real High Definition Audio op "bijwerken stuurprogramma" en die zei dat er geen andere driver nodig was en de huidige driver up to date was. Ook de probleemoplossing en de vraag of in de "Invoegtoepassingen beheren" de Shockwave Flash Object was ingeschakeld werd gesteld. Dit was in orde en de Actieve X filter was ook uitgeschakeld zoals het hoorde. Ik heb dan maar de driver Real High Definition Audio in Windows 7 opnieuw geupdated en opnieuw ge´nstalleerd. En het geluid was weer in orde. Ik wil maar zeggen dat de meldingen bij eventuele fouten in Windows, niet altijd juist zijn en je op een dwaalspoor kunnen brengen. Want ik begrijp nog steeds niet hoe het komt dat er een melding op mijn scherm kwam na een opstart dat de OSloader winload.exe niet gesigneerd was en daarom de computer niet kon opstarten. Deze melding verscheen nadat ik de cmos memory header opnieuw had teruggesteld op de standaard waarden in de BIOS. "Bootmgr ontbreekt" was er niet meer na het plaatsen van een nieuwe batterij en dan kwam deze fout. Het is wel juist dat er geen handtekening is bij dit systeembestand. Maar dezelfde Windows 7 die ik nu opnieuw heb ge´nstalleerd werkt reeds een paar dagen en heeft geen last van deze foutmeldingen. Zijn opsporings-updates van Microsoft misschien de oorzaak? Want op het internet zie ik verschillende topics met problemen door zulke ontbrekende handtekeningen op driver files. Op mijn pc staat Norton Security en die presteert goed. Als je merkt welke bevoegdheden je nu moet hebben om een systeembestand te verwijderen, en als jouw moederbord stuk gaat je opnieuw uw OS moet activeren, ondanks dat je een Windows 7 dvd hebt gekocht. Dat kwam vroeger niet voor!!! De bescherming door Microsoft op plagiaat is sterk toegenomen en vermindert de gebruiksvriendelijkheid voor de consumenten. En de fouten en gebreken die steeds opduiken in de kwartaal updates zijn ook geen pluspunt voor Microsoft.
gilberto

Laatst gewijzigd door gilberto : 31 January 2019 om 00:00 Reden: Ik had mijn gebruikersnaam nog niet toegevoegd
Oud 31 January 2019, 13:43   #17
erikdenhouter

Standaard

Nou ik overzie het allemaal niet meer zo Vooral dat je nu ook nog met images aan het slepen bent gegaan, van waar naar waar en wie startte wie er daarna niet meer op enzo....

Ik neem aan dat het werkt voor nu.

Nog wel een tip voor wanneer je W10 zou gaan installeren: doe dat niet zoals ik voor Vista voorstelde, maar installeer die gewoon met W7 op de andere schijf aanwezig. Zorg er alleen voor dat beide schijven zijn ingedeeld, zodat er dus geen 'niet toegewezen' ruimte' is, zodat het geen (verborgen) partities over meerdere schijven verdeelt.

En nog een huishoudelijk aub vraagje: wil je wanneer je iemand qoute even een quote tag rondom de tekst plaatsen, want mijn zinnen zitten een paar maal ongemarkeerd in jouw tekst.
Je doet dat door [quote] ...iemands tekst ... [/quote ] toe te passen (zonder die laatste spatie, maar anders kan ik het je niet tonen), of door die tekst te selecteren en op het 'quote' icoontje van de editor te klikken (zie afbeelding).
.
Bijgevoegde afbeelding(e)
Bestandstype: jpg Tag_qoute_bij_qouten.jpg‎ (42,6 KB, 2x gelezen)

Laatst gewijzigd door erikdenhouter : 31 January 2019 om 13:53
Oud 2 February 2019, 03:24   #18
gilberto

Standaard Windows 7 home premium start niet meer op

Thanks.
Citaat:
Dat de Vista partitie dan ook actief is is geen punt, mocht je vanuit het BIOS instrueren om de tweede schijf als eerste te booten, Vista dus, dan zou dat ook moeten lukken. In theorie
....
Dat begrijp ik niet goed. Wanneer ik in de bootsequence in de BIOS een optie instel kan ik wel "harddisk" kiezen met de toetsen PgDn of PgUp. Maar ik weet niet hoe ik afzonderlijk kan kiezen en instellen voor de eerste of tweede harde schijf in de bootvolgorde.
Ik heb begrepen door deze ervaringen met het gebruik van de aangeprezen doscommando"s bootrec..exe /fixmbr bootrec.exe /fixboot en bootrec /ReBuildbcd dat deze hulpmiddelen dikwijls falen. Ook door jouw reacties over het al dan niet compatibel zijn van de besturingssytemen vista en Windows 7.Doe dit en kijk wat het heeft. Het feit dat windows experience home premium op de c partitie stond en de Windows vista op de d partitie die normaal altijd als primair wordt aangeduid, maar in mijn geval door de leverancier als actief werd ingesteld was verwarrend. En het resultaat na een fout als dat het systeembestand winload.exe niet ondertekend was door Microsoft en de opstart van Windows 7 blokkeerde was ook nieuw en moest dus opgelost worden met de bovenvermelde dosopdrachten .Wat niet lukte. Alleen de toepassing van een systeemherstel met een vorig herstelpunt kon de nieuw ge´nstalleerde Windows 7 weer laten opstarten. De mislukking om Windows 7 naar de tweede geformatteerde harddisk te klonen is mislukt omdat ik ook de optie om de MBR te vernieuwen had aangeduid, wat niet mocht. en de boel weer om zeep haalde. Het opnieuw toepassen van de vereiste doscommando's bracht niets aan de dijk en alleen zoal reeds vernoemd een vorig herstelpunt bracht redding. Persoonlijk denk ik dat wanneer er maar ÚÚn OS op de harde schijf is ge´nstalleerd dat deze doscommando's nog wel een oplossing bieden, maar niet bij meerdere ge´nstalleerde besturingssystemen. Natuurlijk dat is mijn mening na de ervaringen die ik heb opgedaan. Ik heb reeds jaren geleden dezelfde aanbevelingen gekregen om deze dosopdrachten uit te voeren bij een systeemcrash, met nadien de vraag of het gelukt was, wat dus te kennen gaf dat de raadgever ook niet overtuigd was van zijn voorstel. En daarna heb ik op verschillende fora gemerkt dat het uitvoeren van deze doscommando's niet geholpen had. Ik heb respect voor de helpers maar zij kunnen natuurlijk ook niet alles grondig testen en raden de Windows hulpmiddelen aan in de hoop dat deze positief zullen werken. En in de meeste gevallen wordt de hulpvrager en leek heel goed geholpen en ingelicht..
gilberto

Laatst gewijzigd door gilberto : 2 February 2019 om 03:27
Oud 3 February 2019, 14:39   #19
erikdenhouter

Standaard

Dank je wel, ieder probeert zijn best te doen, maar er zijn zoveel mogelijke configuraties dat het niet mogelijk is er altijd een goed mentaal beeld van te vormen, vooral wanneer er ook al zoveel handelingen op uitgevoerd zijn.

En gelijk heb je, die opdrachten van bootrec zijn redelijk te begrijpen voor systemen met ÚÚn OS, of simpele multiboot op 1 schijf in de juiste volgorde van uitkomen ge´nstalleerd. Maar met meerdere OS op meerdere schijven wordt het moeilijk in te zien welke schijf nu de bootloader heeft, en welke MBR of bootsector er eigenlijk gerepareerd (of juist beschadigd) wordt.

Deze link met tekst gaat tot Windows 7, maar geeft wel wat algemener inzicht:
"Repairing a broken boot sequence chain can often be done with tools on the Windows CD or Vista DVD. The more complex the multiboot you have the less likely these tools will be successful in doing it all for you. I've found they only seem to be able to handle simple and common setups. You may have to resort to doing it manually and this is not always straight forward, especially with the new BCD in Vista. I'm not going to cover how to do any of this because I would probably end up being the one who would lose the will to live. "

V.w.b. de bootvolgorde in het BIOS, daar heb je toch meestal wel keus uit welke HDD te starten. Als dat bij jou niet zo is moet je toch even verder zoeken, of in het uiterste geval de tweede schijf fysiek als eerste (en dan liefst even als enige) aansluiten.
Oud 3 February 2019, 15:06   #20
Niekie30

Niekie30's schermafbeelding

Standaard

Ik denk dat beide besturings systemen op 1 schijf staan, maar op 2 verschillende partites.
Maar een clean install van eerst Vista en daarna W7 zou denk ik de beste werkmethode zijn.

Niek

Discussietools
Weergave

Regels voor berichten