Ga terug   Computer Idee Forum > Besturingsystemen > Windows Vista/Windows 7

Antwoord

Discussietools Weergave
Oud 15 March 2016, 17:46   #11
anoniem59721
Guest

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Niekie30 Bekijk bericht
Nou zie ik Omaatje niet zelf een ssd in bouwen en w7 opnieuw installeren, maar geloof me, als de pc niet te oud is en verder goed, is het een goede investering. Niek
@Niek nee inderdaad daar waag ik mij niet aan, daar kunnen we tzt altijd nog een expert voor inschakelen.

@erikdenhouter

Traag en traag zijn twee dingen.
Wanneer is het traag ? --> traag bij het opstarten, traag bij programma's laden, traag bij het surfen; traag bij de updates inderdaad enz. enz.

Zodra dat gebeurt kan je Taakbeheer starten (Ctrl+Alt+Del - Taakbeheer) en observeren wie daar de meeste tijd van de processor neemt. --> dwm.exe 13.132 kb (geen idee wat dit is) taskhost.exe 9528 kb en ook diverse van avg en verder nog wat kleinere. (of bedoel je dit niet??)

Kijk ook of het harddisk LEDje op die momenten zwaar brandt. --> het lampje knippert heel erg snel

Genoeg vrije schijfruimte ? --> 18,2 gb vrije schijfruimte van 74,5 gb
  Met citaat antwoorden
Oud 15 March 2016, 18:52   #12
anoniem27570
Guest

Standaard

Zal wel roepen in de woestijn worden......

Alles wat niets met een anti virus of de drivers heeft te maken uitvinken in msconfig, die je via zoeken kunt openen, bij opstarten, zo ook bij services als de microsoft services niet te zien zijn.
Reboot erna.

Dat is de reden wat traagheid veroorzaakt, meuk wat helemaal niet mee op hoeft te starten dat wel laten doen.
  Met citaat antwoorden
Oud 15 March 2016, 20:06   #13
anoniem32166
Guest

Standaard

Schijfopruiming-> foto's en andere datazooi naar de D schijf (indien voorhanden) -> defragmenteren.
(ik type dit vanachter mijn Windows10 PC met SSD )

M.v.g. Niels
  Met citaat antwoorden
Oud 15 March 2016, 20:24   #14
anoniem27570
Guest

Standaard

Van defragmenteren van een NTFS partitie wordt niets sneller.........
Weer roepen in de woestijn, wordt er schor van.
  Met citaat antwoorden
Oud 16 March 2016, 11:14   #15
anoniem26138
Guest

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door omaatje Bekijk bericht
Genoeg vrije schijfruimte ? --> 18,2 gb vrije schijfruimte van 74,5 gb
Dat is wat krap, maar genoeg.

@LangePier wat jij roept is toch niet helemaal waar. Bij een systeemschijf welke de hele dag bezig is, treedt er na lang gebruik echt versnippering van de bestanden op. Alleen kleine bestanden maken gebruik van de ruimte in de MFT, maar daar heb je er relatief weinig van.
Na tig updates zijn ook veel systeembestanden vervangen, en ook die zij dan gefragmenteerd, zeker als er (zoals nu) maar 24% schijfruimte vrij is.
Ik zeg niet dat dat in dit geval de hoofdoorzaak is, maar ik zou er niet aan denken het defragmenteren over te slaan met zo'n volle schijf.
Alleen.... het is waarschijnlijk niet nodig omdat W7 regelmatig zelf defragmenteert als die instelling tenminste nog aan staat.
Waarom zou Windows dat doen ?

Verder klopt je tip over msconfig, maar veel mensen gaat dat met een korte uitleg te ver, ze hebben geen idee wat ze aan het doen zijn, en welke functies ze later missen, zoals het automatisch updaten van geïnstalleerde programma's.
Je kan dan misschien wel vragen om bij geïnstalleerde programma's te kijken, en zien of daar gewoon iets verwijderd kan worden.

@omaatje
dms.exe is de desktopmanager van Windows, en die verzorgt blijkbaar één of ander fancy aero thema voor het uiterlijk ? Bij mijn Windows 7 verbruikt het in ieder geval niet veel. Klik 1 of 2 keer boven de kolom 'Processor' om de hoogst gebruikende bovenaan te krijgen. Je kan ook in het menu 'Beeld' de bijwerksnelheid laag zetten of even stoppen om het beter te zien.

Als je opstart, hoe lang duurt het dan vanaf moment van aanzetten voordat dat harddisk ledje min of meer tot rust komt ? Een keertje oplichten per twee seconden is dat ongeveer.
Als je Taakbeheer direct na opstarten start (geen browser of zo starten), en je kijkt onder de tab 'Prestaties', dan zal er links een wat fluctuerende processoractiviteit aangegeven worden, hoeveel is dat na het tot rust komen van het systeem ?

V.w.b. defragmenteren:
het kan zeker zijn dat dat al op geregelde tijden automatisch gebeurt, je kan de instellingen er van zien, en ook aflezen hoeveel fragmentatie er is. Rechtsklik hiervoor in de Verkenner station C:, en kies 'Eigenschappen - Extra - Dit station defragmenteren - Analiseren'. (Vertel ons tussendoor hoeveel gefragmenteerd is, zoals daar aangegeven ?)

Maar mocht je defragmenteren, dan eerst schijfopruiming doen om overbodige bestanden weg te krijgen, zoals tijdelijke (Internet)bestanden, en de (eventueel) de prullenbak, en ook eerst checken of systeemherstel niet te veel ruimte inneemt. Voor een partitie van 75 gB zou ik niet meer dan een 10 gB voor herstel reserveren: rechtsklik 'Computer', kies 'Eigenschappen - Systeembeveiliging - Herstelinstellingen configureren.'.
.

Laatst gewijzigd door erikdenhouter : 16 March 2016 om 11:21
  Met citaat antwoorden
Oud 16 March 2016, 15:23   #16
anoniem27570
Guest

Standaard

Eerst wordt de MFT uitgelezen waar de bestanden staan en met de huidige harde schijven en als ook de ncq wordt gebruikt maakt het echt niets uit.

CT heeft het in keer getest en kwamen tot de conclusie dat het niets versneld.
Bij een data server zou het iets kunnen helpen maar bij een thuisgebruiker maakt het geen drol uit.

Maar goed, het hardnekkige geloof erin zal nog een poos blijven tot alle vervangers met niet-vluchtig geheugen werken.
  Met citaat antwoorden
Oud 16 March 2016, 19:19   #17
anoniem26138
Guest

Standaard

De discussie hierover hoort eigenlijk niet thuis in dit draadje, maar het moet een keer genoemd worden dat juist niet defragmenteren dat broodje aap verhaal is geworden.

Ik heb snel wat pagina's op toch wel significante sites gevonden:

Technet_dot_microsoft_dot_com:

"Don't Forget Fragmentation.
The MFT is not the only component of an NTFS volume subject to fragmentation. The system requires additional head and platter movements to access a file stored in multiple noncontiguous locations on a disk. Fragmentation can result and adversely affect performance. However, when a file is contiguous, the system can read it sequentially without additional drive repositioning. Diligently maintaining a low level of file fragmentation on an NTFS volume is the most important way to improve volume performance. You can accomplish this maintenance by regularly running a disk-defragmentation utility, which makes every file on the volume contiguous."

En meer, zoek ook op deze pagina's naar de term NTFS:
https://technet.microsoft.com/en-us/...ktopfiles.aspx
https://technet.microsoft.com/en-us/.../bb742585.aspx
https://en.wikipedia.org/wiki/Defragmentation
http://www.ntfs.com/ntfs_optimization.htm

pcguide_dot_com:
The superior disk management capabilities of NTFS mean that fragmentation is reduced compared to FAT. Unfortunately, this led to a popular myth--that NTFS volumes have no fragmentation, and therefore never need defragmentation.

De fragmentatie is op NTFS volumes minder dan op FAT volumes, en het leek in het begin niet nodig om te defragmenteren, maar met de vergroting van de hoeveelheid data die een disk is gaan verwerken is dat voordeel weer teniet gedaan. Vooral het feit dat er minder kleine, meer grote bestanden zijn is hiervan de oorzaak, maar ook dat er veel meer per sessie naar disk wordt geschreven. Er is nu bijna niemand meer die er bij blijft dat een NTFS volume geen baat heeft bij defragmenteren.

(Windows Vista en hoger doen dit dus zelf al volgens een geregeld schema. Bij Vista echter kan je niet ingrijpen of met de hand starten, de interface is daar niet toegankelijk voor de gebruiker. Iets wat bij Windows 7 weer is recht gezet)

Ik had dit allemaal nog niet gelezen, ik ben gewoon blijven defragmenteren, tot Windows 7 het automatisch plande.
.

Laatst gewijzigd door erikdenhouter : 17 March 2016 om 10:43
  Met citaat antwoorden
Oud 16 March 2016, 21:05   #18
anoniem59721
Guest

Standaard

Ppfffff jullie maken het mij niet gemakkelijk, ik zie door de bomen het bos niet meer. Volgens mij zijn jullie met elkaar aan het discussiëren veel tekst is voor mij abacadabra. Ik zal er morgen eens rustig voor gaan zitten om alles te lezen en te kijken wat ik nu écht moet doen.

Ik had gehoopt op een iets simpeler antwoord
  Met citaat antwoorden
Oud 16 March 2016, 21:11   #19
anoniem26138
Guest

Standaard

Defragmentatie: baadt het niet dan schaadt het niet, het overbodig doen is dus geen halszaak.

Wat je doet is aan jou, maar je kan op zijn minst bij schijfdefragmentatie gaan kijken om te zien of:
a) dit op automatisch staat (gepland dus, 1x per week)
b) of er bij je systeempartitie vermeld staat of er fragmentatie is, en eventueel de partitie laten analyseren hoe hoog dat is.

Sorry voor de verwarring.
  Met citaat antwoorden
Oud 16 March 2016, 21:13   #20
anoniem54435
Guest

Arrow

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Lange Pier Bekijk bericht
Gebruik AVG op diverse systemen en die vertraagd niets, weer een broodje aap erbij....

Alles wat niet met drivers of een anti virus heeft te maken wat mee opstart vertraagd de boel en ook niet windows services, die in msconfig uitvinken.
..

Laatste nieuws .dus let op.

gijzelvirussen zijn helaas in opmars. 1 klikje op een advertentie is genoeg om al je bestanden permanent te verliezen.
Maak backups en beveilig de map met wachtwoord óf brand op DVD. Zorg voor een "up to date" pc en goede beveiliging.
Een gratis antivirus is niet voldoende?
Vooral AVG laat gewoon door, zeer slecht.

http://www.rtlz.nl/tech/grote-nieuws...en-gijzelvirus
..

Laatst gewijzigd door Desperado : 16 March 2016 om 21:22
  Met citaat antwoorden
Antwoord

Discussietools
Weergave

Regels voor berichten