Ga terug   Computer Idee Forum > Besturingsystemen > Windows 10

Antwoord

Discussietools Weergave
Oud 8 February 2019, 03:16   #1
anoniem44990
Guest

Standaard Downloaden van Driver updater

Beste medehelpers,

Ik vraag me het volgende af. Op het internet verschijnen meerdere websites met de gratis(free) aanbieding van hun automatische driver updater. Download and Install - Scan OS-Update all drivers
Ik heb heel weinig vertrouwen in deze aanbiedingen die gratis zijn. Veel van deze free downloads zijn doorspekt met allerlei reclame boodschappen, malware en proberen om uw startpagina te laten wijzigen, wat voordelig voor hen uitkomt door de sponsering die ze uitoefenen. Ik las onlangs dat een driver updater als volgt te werk gaat. Wanneer je de computer na het downloaden scant op oude drivers, ontvreemdt hij systeembestanden, die nodig zijn voor de stuurprogramma's. Na afloop van de scanning rapporteert de driver updater dat verschillende vereiste systeembestanden ontbreken. Je kunt deze verdwenen systeembestanden opnieuw installeren als je ze aankoopt bij hen.
Wat is hier van waar en zijn er eerlijke driver updaters die niet op deze wijze te werk gaan?
Toen ik gisteravond de driver Hercules Optical Glass wilde downloaden voor Windows 7 zag ik de vreemdste verschijnselen. Bij verschillende aanbieders van deze driver kwam niet de originele driver van Herculus Optical Glass in de download link, maar de naam van een driver updater. Het heeft een hele tijd geduurd vooraleer ik een originele driver op de website van Herculus Optical Glass op de kop kon tikken, zonder een poging om me te verleiden om een driver updater te downloaden. Wat denken jullie hier over?
grtz
gilberto

Laatst gewijzigd door gilberto : 8 February 2019 om 03:21
  Met citaat antwoorden
Oud 8 February 2019, 14:49   #2
anoniem46701
Guest

Standaard

het lijkt vaak het ultieme hulpmiddel, als je die banners en ads mag geloven...
de werking varieert van gratis 'scan' en 'downloaden als je ons betaalt' , download uit een of andere obscure database' en vrijwel altijd wil het spul mee opstarten, als eerste het net op en/of op andere wijze je pc vertragen.
leefregel:
- als je geen strubbelingen hebt, is er geen driver update nodig.
- wel strubbelingen dan uitsluitend bij de fabrikant van de hardware de recente driver downloaden
- vwb veiligheidsaspecten mag je rekenen op de reguliere updates van windows.
heb je ooit een driverupdater ge´nstalleerd: de´nstalleren dat ding en meteen een check met malwarebytes!

wil je een indruk van de status van je drivers, draai dan scancircle https://www.scancircle.com/nl , da's gratis, veiilg, en zou je een driver willen updaten dan leidt scancircle je naar de betreffende fabrikant

Laatst gewijzigd door falstring : 8 February 2019 om 14:52
  Met citaat antwoorden
Oud 8 February 2019, 17:21   #3
anoniem26138
Guest

Standaard

Ik heb nog nooit een driver ge´nstalleerd die niet van de fabrikant of schrijver komt. Het is vaak slalom in de Google resultaten, voordat je er bent, en soms kom je er nooit... En dat laatste is cruciaal. Wanneer je de driver bij de originele fabrikant niet kan vinden, dan heeft deze niet uitgebracht of terug getrokken. Anders zou de fabrikant er ook baat bij hebben.
En hoe zou het dan kunnen dat anderen die driver wel hebben ? Onlogisch, dus ik begin er niet aan.
Beter je best doen met het vinden van de originele

Begin met Google te vragen naar de naam van de fabrikant, zonder de term 'driver' of 'stuurprogramma'. Dan wordt je ook niet verleidt naar anderen
Als je de site van de fabrikant bereikt hebt, zit daar altijd een zoekfunctie of menu, en zoek daarin naar 'driver download', of het modelnummer.
Wat wel eens voor komt is dat grote fabrikanten meerdere sites hebben op meerdere continenten, en dat de driver niet op al die sites beschikbaar is, maar b.v. alleen in de USA, of juist alleen niet in de USA.

Mocht je in onoplosbare gevallen toch hier van afwijken, b.v. voor sites die oudere versies van drivers bewaren of een site die bewezen betrouwbaar is, laat het dan nooit installeren door hun software, maar download dan het bestand (voor een z.g. offline install), en upload het naar virustotal.com (sleep het naar hun uploadregel), en laat het checken.
En in het proces alle tekst / vinkjes op de downloadsite goed lezen of je misschien ongewilde malware mee neemt.
.

Laatst gewijzigd door erikdenhouter : 8 February 2019 om 17:25
  Met citaat antwoorden
Oud 9 February 2019, 15:54   #4
anoniem14945
Guest

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door gilberto Bekijk bericht
automatische driver updater. [...]
Ik heb heel weinig vertrouwen in deze aanbiedingen
Heel goed, als het te mooi is om waar te zijn, is het dat meestal ook.
Ik sluit me verder bij de rest aan.
  Met citaat antwoorden
Oud 10 February 2019, 06:45   #5
anoniem44990
Guest

Thumbs down Downloaden van Driver Updater

Thanks. Volkomen juist wat jullie schrijven. Alleen zou er meer toezicht en controle moeten gebeuren door de wettelijke instanties die daarvoor bevoegd zijn. Maar ja als deze misleidende aanbiedingen van de server komen die eigendom is van deze internetcriminelen, kan je er weinig aan doen. Ik heb de link van ScanCircle gecopiŰerd en ook virustotal.com.
Ik heb nog nooit een driver updater gedownload en zal dat ook nooit doen. Maar ik wilde me overtuigen of jullie ook zo dachten .Ik vind het jammer dat zoveel jongeren met weinig ervaring op het internet in de val trappen van deze internetfraudeurs.
grtz,
gilberto
  Met citaat antwoorden
Antwoord

Discussietools
Weergave

Regels voor berichten