Ga terug   Computer Idee Forum > Overige > Overige

Antwoord

Discussietools Weergave
Oud 29 December 2009, 13:43   #11
anoniem18126
Guest

Standaard

Citaat:
en W7 staat op DVD
Die wordt al sinds Vista als software drager gebruikt

Mierencopuleerder
  Met citaat antwoorden
Oud 29 December 2009, 16:52   #12
anoniem13425
Guest

Standaard

Met citaat antwoorden
Oud 29 December 2009, 23:24   #13
anoniem33397
Guest

Standaard

Beste Allemaal, Eers teven OFF Topic aan Reintje, Amigo je mag best JIJ zeggen ook al ben ik senior member ! maar het getuigt van een goede opvoeding en een prima mentaliteit, Houden zo; NOu en dan nu mijn plan, kijken wat jullie ervan vinden:
1]Ik koop de laptop met spaanse Win7 2] Ik partitioneer de HDD van 250GB in 2 partities.3\Op part 2 zet ik XP Pro in her nederlands. Nu kan ik in het hollands computeren.3]Nu kan ik al jullie suggesties en aanbevelingen nagaan en eventueel proberen. Lukt er niets dan 4]Formateer ik part 1 {adios amigo español] en zet op deze part. Vista Home Premium die ik op een USB stick heb meegenomen.5 Nu boor ik mijn relaties in Nederland aan om voor mij een update van Vista naar Win7 te kopen en op te sturen.Daarna update ikVista naar Win7 en ik heb een comp met Hollandfse OSn. NOU dat was het zo n beetje Maak geen haast met je commentaar want de jaarwisseling komt eraan en dat viert men graag met elkaar en niet met de compt dus aan allen....EEN PRETTIG UITEINDE en een GELUKKIG 2010 OPA JO
  Met citaat antwoorden
Oud 30 December 2009, 09:36   #14
anoniem32302
Guest

Standaard

Hetzelfde

Veel suc6 alvast dan maar.... En als u (jij ) nog hulp nodig hebt met het partitioneren dan horen we het wel.
  Met citaat antwoorden
Oud 2 January 2010, 21:48   #15
anoniem33397
Guest

Standaard

Hallo Allemaal, Nou ik heb die laptop gekocht en de spaanse versie van Windows 7 niet vertaald kunnen krijgen. N8u is de interface van Win7 mij niet bekend en het spaans is ook totaal onbekend voor mij,dus de HDD gepartioneerd in twee partties en Windows XP Pro met SP3 in de drive geplaatst en begonnen met installatie . Ging allemaal als behoort na het verschijnen van de mededeling dat als je van de CD wilt opstarten je op een toets moet drukken,dit gedaan.Het installatie proces begon gewoon maar halverwege het ophalen van de bestanden verscheen er een blauwscherm met o.a.de mededeling dat er een configuratieprobleem is en om dat te verhelpen CHKDSK \F moet worden gedaan.
Nou en daar stop mijn kennis want CHKDSK staat op de Herstelconsole en daar kan ik niet bij of aankomen! Wie helpt mij op weg? Groet OPA JO
  Met citaat antwoorden
Oud 4 January 2010, 16:55   #16
anoniem33397
Guest

Standaard

@MODERATOR,IK zie de latere berichten niet meer. Of is er na nr,16 niets meer?
  Met citaat antwoorden
Oud 4 January 2010, 18:49   #17
anoniem26138
Guest

Standaard

Opa Jo, het wordt nu misschien moeilijker, want ik denk dat XP de harde schijf niet herkent....

Je hebt in de geïnstalleerde W7 versie gepartitioneerd ? En toen buiten Windows de installatie van XP gestart door van CD op te starten ?

XP heeft van "nature" (door zijn ouderdom ) geen drivers aan boord voor de controller voor SATA harde schijven.
Windows Vista en Windows 7 wel.
Dus de installatie van XP loopt ergens spaak met een vage mededeling over de harddisk.

Moderne laptops hebben dus SATA schijven welke niet door Windows XP gezien worden, maar de meeste moderne laptops hebben ook in het BIOS een mogelijkheid om de SATA controller zich te laten gedragen als een oudere PATA (IDE) controller, waardoor XP gefopt wordt.

In het BIOS moet (met een beetje geluk) een optie zijn om de controller van "native" af- of van AHCI af te halen. (Sommigen hebben zelfs de onverbloemde optie om hem "op IDE" te zetten)

Pas als zoiets geprobeerd is kan je met de installatie van een XP versie beginnen.

(Er is ook een mogelijkheid om een speciale SATA driver tijdens XP Setup via een diskettestation te laden, maar de "alweer moderne laptop" heeft geen diskettestation meer..... )
  Met citaat antwoorden
Oud 4 January 2010, 19:25   #18
anoniem42071
Guest

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Opa Jo Bekijk bericht
Hallo Allemaal, Nou ik heb die laptop gekocht en de spaanse versie van Windows 7 niet vertaald kunnen krijgen. N8u is de interface van Win7 mij niet bekend en het spaans is ook totaal onbekend voor mij,dus de HDD gepartioneerd in twee partties en Windows XP Pro met SP3 in de drive geplaatst en begonnen met installatie . Ging allemaal als behoort na het verschijnen van de mededeling dat als je van de CD wilt opstarten je op een toets moet drukken,dit gedaan.Het installatie proces begon gewoon maar halverwege het ophalen van de bestanden verscheen er een blauwscherm met o.a.de mededeling dat er een configuratieprobleem is en om dat te verhelpen CHKDSK \F moet worden gedaan.
Nou en daar stop mijn kennis want CHKDSK staat op de Herstelconsole en daar kan ik niet bij of aankomen! Wie helpt mij op weg? Groet OPA JO
Hmmmm inderdaad prachtig op deze leeftijd. Ik dacht dat ik al oud was met (59) om iets van computers af te weten, maar 88 is wel heel erg mooi.
Hmmm installatie XP. Het kan eigenlijk geen Sata probleem zijn, want als het ding al bestanden laadt is hij voorbij F8 (accoord met licencie) en laat hij de hd's zien. Of je (ja ik durf jij te tikken) bedoelt met laden bestanden, vanaf de cd, voordat de installatie begint.

Dan kan het inderdaad het Sata probleem zijn.

Je kan proberen bij de fabrikant de goede satadriver (staat vaak onder raiddriver) op te halen. Zelf is het mij vaak gelukt, om deze driver in de root van een verder lege USB stick te zetten, waarna Windows hem vond, na het drukken van F6 aan het begin van de installatie.
Je kan ook voor 40 euro een USB diskdrive aanschaffen of lenen.

Ik weet wel, dat als je terug gaat van een hogere windowsversie, naar een lagere, je absoluut de schijf moet formateren, anders wil hij nooit XP erop zetten.
Wat ook nog kan, is dat de laptop niet meer geschikt is voor XP, hoewel ik dat nog niet heb meegemaakt. Maar of je alle juiste drivers nog ergens vindt is de vraag.
Als je het makelijk wilt doen laat je iemand een Nederlandse win 7 aanschaffen en opsturen.
Een upgrade versie moet ook kunnen en nog gewoon legaal ook. Zie http://www.winsupersite.com/win7/cle...rade_media.asp
De upgrade is goedkoper, maar lastiger, vooral als de uitleg (zoals op de site) in het Engels is.

Heel veel succes

Niek

Laatst gewijzigd door Niekie30 : 4 January 2010 om 19:28
  Met citaat antwoorden
Oud 4 January 2010, 19:48   #19
anoniem26138
Guest

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Niekie30 Bekijk bericht
....Ik weet wel, dat als je terug gaat van een hogere windowsversie, naar een lagere, je absoluut de schijf moet formateren, anders wil hij nooit XP erop zetten.
Wat ook nog kan, is dat de laptop niet meer geschikt is voor XP, hoewel ik dat nog niet heb meegemaakt. Maar of je alle juiste drivers nog ergens vindt is de vraag.
Als je het makelijk wilt doen laat je iemand een Nederlandse win 7 aanschaffen en opsturen....
Mee eens. Problemen met drivers voor XP kan je ook nog niet goed overzien.
Kijken op de site van de fabrikant kan uitsluitsel geven, maar Windows 7 aanschaffen voorkomt wel veel moeilijkheden, vooral ook wanneer het huidige probleem de SATA controller-driver is.
Het is waarschijnlijk geen avontuurtje.
  Met citaat antwoorden
Oud 4 January 2010, 23:25   #20
anoniem33397
Guest

Standaard

Beste Vrienden,Dat is wat je noemt zware kost Dat ga ik op mijn gemak verwerken,dus ik kom terug maar dat kan even duren.Ik dacht al dat het een driverkwestie was,want uit een aantal waarnemingen tijdens het uitproberen}[ik heb natuurlijk niet in een hoekje zitten wachten}merkte ik dat de HDD niet herkend werd.Dat was toen ik van een USB stick probeerde XP te installeren Dat wilde bijna lukken maar normaal vraagt de installatie op welke partitie je wilt installen Maar er was geen partitie te bekennen. Dus jullie ideeen zijn zo gek nog niet Enfin,Ikga er mee verder! Je hoort ervan
OffTopic, Riekie 30,Verwonder je niet te veel over mij prestatie en mijn leeftijd, het is eigenlijk een beetje doorgaan met mijn vak.Ik was eens ingenieur bij de voormalige PTT Telecom. en datatransmissie was een tijdlang mijn belangrijkste werkveld,dus....ik pruts nog wat door
Tot later vrienden! OPA JO
  Met citaat antwoorden
Antwoord

Discussietools
Weergave

Regels voor berichten