Belangrijk: ComputerIdee Forum Huisregels | Wachtwoord vergeten?

Ga terug   Computer Idee Forum > Besturingsystemen > Windows 10

Notices

Antwoord

Discussietools Weergave
Oud 25 August 2018, 16:38   #1
cuizenier

cuizenier's schermafbeelding

Standaard In de BIOS/UEFI stond IDE ipv AHCI ?

Even ter info over mij , Nadat ik de nieuwsbrief van CID heb gelezen , kom ik automatisch op dit Forum kijken, dus ik ben nooit weg geweest vanaf dag 1 na de aanmelding.

Na een grootte schoonmaakbeurt in mijn PC , alle fan's eruit en ook de Videokaart,oja
ook alle kabels aan de achterkant incl. de voedingskabel en alles weer aangesloten.
Alle fan's draaien maar geen beeld kabel erin en eruit paar harde resets krijg het BSOD te zien met de melding Windows heeft een ernstige fout ontdekt en moet worden afgesloten.
Had ik toen geweten dat IDE ipv AHCI stond ingesteld, had ik dit kunnen oplossen of niet ?
W 10 maar opnieuw vers geínstalleerd,
Ik verwacht niet van jullie een kant en klaar antwoord voor mjjn BIOS/UEFI instelling die glazenbol hebben jullie niet en ook niet aangesloten bij TI Ta Tovenaar.
M.i is dit ontstaan door de vele resets en gerommel met de HDMI kabel,suggestie?welkom.
Hoe ontdekt dat de instelling was verandert , met het starten van AS-SSD benchmark hier stond in de linker boven hoek storahciBAD. toen wist ik het al gelijk foute boel.
Onder W 7 moest je eerst ket register aanpassen alvorens dit in de BIOS te doen ivm BSOD. via deze opdracht : HKEY_LOCAL_MACHINE > SYSTEM > CurrentControlSet >
Services msahci maar onder W 10 is deze msahci nergens te vinden. suggesties zijn welkom.
In de BIOS/UEFI AHCI ingesteld en ja hoor,weer een BSOD wel met de mogelijkheid , Deze PC opnieuw instellen en Windows installeren en ja het is weer geïnstalleerd maar alle bestanden zijn weg.

Mensen,sorry voor de te vele details maar mi kwam ik er niet onderuit en hopelijk is het er wat duidelijker op geworden ?
De cuizenier
cuizenier is offline   Met citaat antwoorden
Oud 25 August 2018, 18:48   #2
BlackTiger

BlackTiger's schermafbeelding

Standaard

Heeej cuizenierke!
Citaat:
Had ik toen geweten dat IDE ipv AHCI stond ingesteld, had ik dit kunnen oplossen of niet ?
Ja dat had je via de bios kunnen terugzetten.
Ligt aan de installatie. AHCI kan aan staan als je Windows ook geinstalleerd is terwijl dat aan stond. Als dat niet het geval is en het wordt nadien aangezet komen er blauwe schermen. Of omgekeerd, weet ik niet meer zeker.

Ik ga er in elk geval nooit voor in het register klooien want dat is niet nodig. Dat is me dan wel weer bekend.

Zeg nu gewoon fijn die AHCI in de bios uit als dat tot problemen leidt. Waarom zou je die niet uit zetten?

-----------------------------
Domme vragen bestaan niet. Het is dom om een vraag te hebben en deze niet te stellen.
BlackTiger is offline   Met citaat antwoorden
Oud 25 August 2018, 22:01   #3
cuizenier

Standaard

Hej die BT.

Bedankt voor je reageren.

Ik ga even terug in de tijd van W 7.
Vanaf dag 1,alweer 7 jaar geleden, heb ik in de BIOS IDE naar AHCI gezet en dit is door mij nooit verandert.
Omdat AHCI veel sneller is en ook veelzijdiger is alleen al denkende aan Hot Swap en ik dit zeker 1 keer per week gebruik om onder het bedrijf een SSD via SATA kabel plus voeding aan te sluiten.
En af te koppelen en vooral om hier mede een externe Backups mee uit te voeren.
Wat je toen ook nodig had, was Intel Rapid Storage Technologie anders had je niks aan deze snelheid en was bijna gehalveerd en je kreeg via AS-SSD iastoreBAD.
Maar mijn vraag blijf nog altijd , wie en door wat is mijn BIOS instelling verandert ?
Of had ik beter via deze treed kunnen vragen , waarom heb ik een zwartscherm en na vele resets pas beeld? met gevolg een BSOD ?
Het is nu voor mij wel opgelost, want het werkt vooralsnog prima en eerlijkerwijze ben ik weer voor
enkele centimeters qua kennis op geschoten en wat ik zo leuk vind toz van jou , ik hoef nog maar een paar kilometers in te halen.

Salu vriend en merci

cuizenier

,
Oud 26 August 2018, 09:22   #4
erikdenhouter

erikdenhouter's schermafbeelding

Standaard

Oorzaak zwart beeld even buiten beschouwing gelaten, je zou het BIOS kunnen resetten, en zien naar waar het defaults, IDE of AHCI. Vaak staat het er overigens bij geschreven.
Oud 26 August 2018, 10:30   #5
Aladin

Aladin's schermafbeelding

Standaard

Bios is terug gegaan naar de fabrieksinstellingen bij de grote schoonmaak. Batterij eruit gehad of anderszins gereset.

nieuwsbrief van cid? snap niet wat j er mee wilt zeggen verder.
Dis het 4e maar wel langstlopende forum van cid.
Aladin is offline   Met citaat antwoorden
Oud 26 August 2018, 13:55   #6
cuizenier

Standaard

Nu pas herinner ik mij wat ik na het zwarte scherm gedaan heb. de foutdode led stond op 45 en resetten hielp niet.
Op de achterkant vd PC zag ik een knop die oranje oplichtte en er op gedrukt, ja dat was de Clear Cmos knop.
Nu kreeg ik de foutcode A3 juist dit was IDE Enable. in de BIOS natuurlijk.
Al deze codes staan op het mobo bijbehorende CD, dus achteraf gezien, deze in de laptop moeten
uitlezen, maar dit is een goede les voor de volgende keer.
Bedankt jullie allen voor de hulpzaamheid.
Aladin , ik ontvang wekelijks de nieuwsbrief van CID na het lezen denk ik ook weer gelijk aan dit Forum en kom dan ook gelijk een kijkje nemen.
Wat bedoel je met het 4e langstlopende forum op cId ? van mij ? ha ha dat zou weleens kloppen ja.

Maar dit neemt niet weg, dat ik het einde van dit forum een zeer trieste affaire vind zo een vindt je nergens, daarom kom ik er ook heel graag zo lang het nog kan.

Salu de cuizenier
Oud 26 August 2018, 22:53   #7
BlackTiger

BlackTiger's schermafbeelding

Standaard

Nou kijk eens aan, fijn te horen dat je de oorzaak gevonden hebt.

-----------------------------
Domme vragen bestaan niet. Het is dom om een vraag te hebben en deze niet te stellen.
BlackTiger is offline   Met citaat antwoorden
Antwoord

Discussietools
Weergave

Regels voor berichten