Belangrijk: ComputerIdee Forum Huisregels | Wachtwoord vergeten?

Ga terug   Computer Idee Forum > Besturingsystemen > Windows 8

Notices

Antwoord

Discussietools Weergave
Oud 30 October 2014, 20:29   #1
J. Wolf

Standaard Virtuele machine start niet in Windows 8.1

Even een vraag over het opstarten van een virtuele machine in Windows 8.1.
De virtuele machine eerst gepoogd te maken met VMware (had ik keurige beschrijving van).
Bij het converteren van mijn oude XP-programma schijf gaat 98% goed en dan FAILED de conversie (aanmaak imagebestand van oude XP) met als foutmelding: “Unable to find the system volume, reconfiguration is not possible”.
Veel googelen heeft mij geen juiste oplossing hiervoor kunnen bieden.

Daarna gestart met het programma-onderdeel “Virtuele harde schijf aanmaken” binnen Windows 8.1
In Windows 8.1 heb ik een virtuele harde schijf aangemaakt, geïnitialiseerd, en vervolgens verdeeld in twee partities (beiden primair), geformatteerd en de schijfletters Y en Z toegekend.(Gedaan met het binnen Windows 8.1 aanwezige programma Virtuele harde schijf, gekozen voor .VHD (niet VHDX en een vaste schijfgrootte)
Daarna beide partities “gekoppeld”, zoals voorgeschreven binnen Windows 8.1.
Alles werkt m.i. netjes, partities zijn zichtbaar in schijfbeheer en geven geen fouten.
Het virtuele “bestand” staat op mijn partitie F en heet XP-virtueel.vhd

Vervolgens op mijn oude PC (XP-dus) van twee partities C: (Programs) en E: (Documenten) twee schijf-images gemaakt met DriveImage XML.
Beide Image-bestanden opgeslagen op mijn externe HDD.

Daarna de externe HDD gekoppeld aan mijn nieuwe computer en Windows 8.1 gestart en de Image-bestanden van C:\ en E:\ (XP dus) teruggezet op de partities Y resp. Z.
Nu kan ik bestanden op Y: en Z: keurig lezen enz.
Als ik op bestand XP-Virtueel.vhd klik krijg ik een inhoud van partitie Y: (met het XP-programma) te zien.
Als ik in verkenner op partitie Y: klik, krijg ik dezelfde inhoud van Partitie Y.
Maar Windows XP start niet.

Wie weet wat ik fout heb gedaan of wat ik aanvullend nog moet doen om Windows XP op de virtuele HDD te laten draaien?
Bedankt alvast voor uw reactie.

Met vriendelijke groet,
J. Wolf
J. Wolf is offline   Met citaat antwoorden
Oud 30 October 2014, 21:07   #2
Niekie30

Niekie30's schermafbeelding

Standaard

Volgens mij is een virtuele harde schijf, iets heel anders, als een virtuele machine laten draaien.

Met VMware zou het gewoon moeten lukken. Waarom het niet lukt met VMware weet ik ook niet, want zoveel ervaring heb ik niet met virtuele machines. (te traag).

Niek
Oud 31 October 2014, 19:27   #3
Niels68

Niels68's schermafbeelding

Standaard

Waarom niet een simpel programma als virtualbox geprobeerd?? https://www.virtualbox.org/

@Niek
virtuele machines draaien best goed, zeker als je een SSD gebruikt. Als je zo'n machine knap inricht, geheugen en hoeveelheid processorkernen, kan je er nagenoeg alles mee. De performance hangt natuurlijk af van de host computer. Ik denk dat je na weer eens proberen positief verrast zult zijn, je moet natuurlijk wel een doel/reden voor een virtuele machine bedenken

M.v.g. Niels
Oud 31 October 2014, 20:19   #4
Marc H

Standaard

SSD is niet eens echt nodig. Ik draai dat soort dingen al jaren, ook op een laptop harddiskje. Draai je meerdere VM's tegelijkertijd, dan is een SSD, of meerdere HDD's wel fijn.

Waarom altijd die 3rd party software om dingen te doen die je standaard ook met je pc kan doen?

Zet Hyper-v aan: configuratiescherm, programma's en onderdelen, Windows onderdelen in of uitschakelen, vinkje bij Hyper-V zetten, even bevestigen en wachten, en stap 1 is al gedaan.

Ga naar je xp machine, download: disk2vhd (http://technet.microsoft.com/en-us/s.../ee656415.aspx), start het op, en maak een .VHD van je PC op je externe harddisk.

Als de image klaar is, kopieer je deze over op de W8 machine.

Start op je W8 machine Hyper-V beheer.
Nu is de volgende stap een virtueel netwerk maken, afhankelijk wat je nodig hebt.
Als de xp machine geen netwerk nodig heeft, kan je dit overslaan.
Kies uit de rechter kolom "beheer van virtuele netwerken" . Je kan daarin kiezen voor:
Extern: Gekoppeld aan een netwerk kaart, en verbonden met netwerk/internet
Intern: Wel verbonden met je computer, en andere virtuele machines, maar niet met het netwerk
Prive: Alleen verbonden met andere virtuele computers op dezelde pc.
Hier kies je meestal "extern" .
klik op volgende. Kijk of bij extern de juiste netwerk kaart staat, als je meerdere netwerk kaarten hebt. Klik op OK om het venster te sluiten.

Nu nog even de Virtuele machine configureren, en we zijn klaar.

Klik in de rechter kolom op nieuw, en kies virtuele machine.
-Voordat u begint: volgende
-Naam en lokatie opgeven: Naam: XP PC, plaats vm aanpassen naar keuze. Volgende
- Generatie:Generatie 1 zou moeten voldoen. Volgende
- Geheugen: 512/1024 MB moet voldoende zijn, afhankelijk van hoeveel geheugen er in de PC zit. Volgende
- Netwerk conf..: Verbinding: kies de virtuele switch die je bij virtuele netwerken hebt aangemaakt. Volgende
- Virt. Harde schijf aansluiten: kies "een bestaande virtuele hdd gebruiken", en blader naar het bestand wat je van de XP hebt gemaakt. Volgende
- Installatie opties: Volgende
- Samenvatting: voltooien.

Dubbelklik op de virtuele machine die je net gemaakt hebt, en klik op de startknop in het venster wat zich net heeft geopend.

Als alles goed gegaan is, start nu je virtuele XP op.
Marc H is offline   Met citaat antwoorden
Oud 31 October 2014, 20:59   #5
Niels68

Niels68's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Marc H Bekijk bericht

Waarom altijd die 3rd party software om dingen te doen die je standaard ook met je pc kan doen?
Omdat ik virtueel vooral met Linux speel. Ik moet wel bekennen dat ik hyper V nog nooit geprobeerd heb, vooral omdat ik de weg ken in Virtualbox en voor mij nog geen beperkingen ben tegen gekomen.

Wel een knappe handleiding van je.

M.v.g. Niels
Oud 31 October 2014, 21:31   #6
Niekie30

Niekie30's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Niels68 Bekijk bericht

@Niek
virtuele machines draaien best goed, je moet natuurlijk wel een doel/reden voor een virtuele machine bedenken

M.v.g. Niels
In de tijd dat ik het probeerde, had (ze waren er denk ik nog niet) ik nog geen ssd. Ik ben nu een systeem gewend, dat onmiddellijk reageert, als ik klik. Maar inderdaad ook doel/reden ontbreken een beetje.

Niek
Oud 1 November 2014, 10:55   #7
J. Wolf

Standaard

Waarom ik een virtuele machine wil installeren?
Onlangs ben ik overgestapt op een nieuwe PC met Windows 8.1 (voorheen werkte ik met Windows XP).
Ik maak regelmatig gebruik van een HP Scanjet 4470C scanner, die ook dia's/negatieven scant. Deze scanner werkt niet onder Windows 8.1 (geen drivers beschikbaar en deze komen ook niet meer).
Ook gebruik ik nog een oud DOS-programma, dat niet onder Windows 8.1 werkt maar wel onder Windows XP.
Om nu zowel dit DOS-programma als mijn scanner te kunnen gebruiken op mijn nieuwe desktop kan ik kiezen tussen een Dual boot of een Virtuele machine. Mij is verteld dat de laatste prettiger werkt (niet steeds opnieuw de computer opstarten als ik deze "oude" software/hardware wil gebruiken.
Komende week hoop is verder te gaan stoeien met zowel de optie van Niels68 (ViirtualBox) als de optie van Marc H. (Hyper-V). Daarna hoop ik jullie te informeren hoe het is gegaan.
Bedankt alvast voor de reacties.
Groet,
Jan
Oud 1 November 2014, 16:21   #8
J. Wolf

Standaard

Vandaag toch nog even gekeken naar de optie van Marc H (Hyper-V). Ik heb stap 1 niet kunnen doen, omdat in het onderdeel "Windows onderdelen in- of uitschakelen" het onderdeel Hyper-V niet voorkomt. Blijkbaar is dit alleen mogelijk in Windows 8.1 Pro en bij Systeem staat bij mij dat ik Windows 8,1 gebruik (geen toevoeging Pro).
Zonder opwaarderen naar Win 8.1 Pro zal deze optie dus niet slagen. Als ik het mis heb hoor ik dat graag even.
Oud 20 November 2014, 12:20   #9
J. Wolf

Standaard

Beste mensen,
Sorry, het heeft even wat langer geduurd dan ik eerst dacht.
Ook met Virtual Box is het mij niet goed gelukt een virtuele machine van mijn oude XP aan te maken.
Virtual Box vroeg bij mij steeds om een ISO- image bestand. Mijn oude XP is qua omvang echter te groot voor een ISO bestand ( ter grootte van een DVD-ROM).
Of ik iets fout deed of mijn kennis op dit punt onvoldoende is weet ik niet.

Daarna heb ik een nieuwe, schone installatie van XP gedaan, incl. alle updates, en er de door mij te gebruiken programma's (incl. drivers) en databestanden op gezet.
Vervolgens met VMWare de virtualisatie van de XP machine , volgens het 4-stappenplan van PCMWEB, uitgevoerd.
En... alles werkt keurig.
Ik kan nu mijn scanner HP 4470C weer gebruiken en ook enkele programma's, die niet willen werken onder Windows 8.1
Mijn probleem is hiermee dus opgelost.
Nogmaals hartelijk dank voor jullie meedenken en voor jullie reacties.
Vr. groet,
Jan
Antwoord

Discussietools
Weergave

Regels voor berichten