Ga terug   Computer Idee Forum > Hardware > Onderdelen

Antwoord

Discussietools Weergave
Oud 17 May 2007, 09:54   #1
anoniem24725
Guest

Standaard Harde schijf 80 GB?

hallo, ik heb een keer van iemand gehoord dat je geen grotere hardeschijf kan nemen dan 80 GB als je geen SP2 hebt (mijn comp is wel legaal alleen heeft te weinig ruimte >.<)

En wat voor een hardeschijf moet ik kopen (ik ben een gamer)

Groeten
  Met citaat antwoorden
Oud 17 May 2007, 10:22   #2
anoniem19975
Guest

Standaard

Hallo gepstra.

Hoe groot de harddisk mag zijn is afhankelijk van, hoe groot je moederbord bios ondersteund. Dus moet je eerst uitzoeken welk type / merk moederbord er in je pc zit. Dit kun je doen met het programma System Spec hier te downloaden.

Verder moet je even kijken welke aansluitmogelijkheden het moederbord heeft. De meest gangbare aansluitingen zijn IDE of SATA. Hieronder vind je de afbeeldingen van de betreffende aansluitingen. Links IDE en rechts de SATA aansluiting.

Groetjes Erik Rothuis
  Met citaat antwoorden
Oud 17 May 2007, 10:41   #3
anoniem24725
Guest

Standaard

het is IDE dat weet ik zeker.
Moederbord: Intel Corporation D815EFVU
er staat bij Bios Info: ATAT Compatible 091801 D815EA 20010918
  Met citaat antwoorden
Oud 17 May 2007, 10:53   #4
anoniem13673
Guest

Standaard

Je BIOS is inderdaad de eerste hindernis die genomen moet worden. Als je een beetje een recente PC hebt, dan zal dat waarschijnlijk geen probleem zijn, maar vooral met oudere PC's is er vaak een BIOS-update nodig om over de (ongeveer) 120 GB heen te kunnen.
De tweede hindernis is inderdaad Windows XP zélf. Zolang je géén SP2 installeert, is de grens ergens bij de 138 GB, mét SP2 ligt die grens dusdanig hoog dat je geen harde schijf kunt kopen die daar in de buurt komt.
Wat je vraag over "welke" schijf betreft, de meeste gamers die ik spreek schijnen te zweren bij Western Digital Raptors. Die schijven draaien een stuk sneller dan de meeste andere schijven (10.000 rpm tegen 7.200 rpm voor standaard schijven) dus die zijn sneller, vooral bij het zoeken naar bestanden. Nadeel is alleen dat die schijven stukken kleiner zijn als standaard schijven, en ze zijn beduidend duurder. Normale schijven zijn er nu al in 1 TB versies, de Raptors houden het bij 150 GB al voor gezien. Normale schijven van 160 GB beginnen bij vijftig euro, de Raptor is tweehonderd, en de Raptors zijn er voor zover ik kan achterhalen alleen nog maar in SATA.
Als je systeem voor de rest ook supersnel is, dan is zo'n schijf misschien de moeite, maar persoonlijk zou ik dat geld eerder in een veel grotere standaard schijf steken. Voor het geld van één 150 GB Raptor koop je op twee tientjes na een 750 GB standaard schijf, dus dan zou ik het wel weten...
  Met citaat antwoorden
Oud 17 May 2007, 11:45   #5
anoniem19255
Guest

Standaard

nog een kleine persoonlijke toevoeging over raptors,

Ik kocht ooit 1 raptor, en deze begaf het al snel in 6 maanden, vervolgens heb ik nog 4 omruil garantie gevallen gedaan binnen 2,5 jaar maar toen was ik het beu na de laatste keer dat de harde schijf kapot ging, want ik blijf niet aan de gang om op en neer te rijden naar Alternate van uit vlissingen.

Het betreft hier wel om de 36.7 gb versie
  Met citaat antwoorden
Oud 17 May 2007, 12:11   #6
anoniem19265
Guest

Standaard

Klopt. 120 Gb gaat goed zonder SP2. Maar waarom instaleer je het niet. er zijn echt 'grote' voordelen. Zoals betere beveiliging enzo.
  Met citaat antwoorden
Oud 18 May 2007, 17:18   #7
anoniem24725
Guest

Standaard

@ JohnL:

hoe kan ik die BIOS dan updaten, is daar een programaatje voor of moet ik het gewoon bij het opstarten van de pc bij de setup doen, en zo ja, hoe?
  Met citaat antwoorden
Oud 18 May 2007, 18:29   #8
anoniem17980
Guest

Standaard

Als die compu redelijk modern is èn ruimte heeft in de kast dan zou ik die grote schijf als SLAAF gejumperd BIJ de bestaande schijf op DEZELFDE kabel hangen.

Wel denken om de extra warmte-ontwikkeling, schijven met minstens 2 boutjes elk aan blik verankeren en in de nis naast het schijvenkastblik onder de CD-kast-bodem een extra ventilator met verloopstekkertje tussen de voedingsstekker & contact van een schijf of CD-toestel hangen, zuigend aan het compartimentblik en blazend de lucht verstrooiend tegen de kastwand. Schijven koel houden is ijselijk belangrijk, houd ze voor een lange levensduur beneden 40 of nog liever beneden 30 graden Celsius. Komt een schijf zelfs maar een minuutje boven 50 dan is de kans zeer groot dat een versneld afstervingsproces in werking raakt, óók als de fabrikant 60 of 70 beweert.

Met die 2 schijven heb je ruimte zat om ook SP2 te installeren.

Download ook gratis progje GParted, een bootschijfje voor manipulatie en intensieve controle van schijven en partities.

Maak een EERSTE partitie van 2GB op de SLAAFschijf en verban daarheen het Virtueel Geheugen (SWAP), dus alleen DAAR nog toestaan en verder nergens. In mijn computer(s) gaf/geeft dat totnogtoe - vergelijkend door mij gemeten - ca. 25% netto snelheidswinst tijdens "zwaar werk" zoals games en (voor de metingen door mij gebruikt) copiëren/verplaatsen van grote brokken, pakweg 4GB.

Dit trucje maakt dat de schijven méér en sneller gaan werken, dus nog weer extra warmte. Al met al werkt dit te mooi om, als je toch eenmaal 2 schijven hebt zitten, niet mee te pakken.
  Met citaat antwoorden
Oud 18 May 2007, 19:00   #9
anoniem23982
Guest

Standaard

ik heb toch echt win xp gedraaid op 250gb, 1 partitie, geen sp2
  Met citaat antwoorden
Oud 18 May 2007, 19:55   #10
anoniem24725
Guest

Standaard

@ willem

sorry maar hier snap ik niet veel van (vooral het laatste gedeelte)
  Met citaat antwoorden
Antwoord

Discussietools
Weergave

Regels voor berichten