Ga terug   Computer Idee Forum > Hardware > Hardware overige

Antwoord

Discussietools Weergave
Oud 2 February 2013, 16:55   #1
anoniem14945
Guest

Standaard Lucid Virtu MVP

Mijn recente computer heeft zowel een interne GPU in de intel i5 processor als een als een dedicated AMD Radeon GPU. Het moederbord heeft ondersteuning voor Lucid Virtu MVP.

Het idee van Virtu is dat je de kracht van beide GPUs tegelijkertijd kunt gebruiken, maar ook dat je energie kunt besparen doordat als je geen zware taken hebt alleen de iGPU wordt gebruikt en de dGPU uit of in stroombesparing gaat. Hiervoor moet je de monitor dan op de iGPU aansluiten.

Dat laatste heb ik eens geprobeerd, met als resultaat:
- aangesloten op iGPU een idle verbruik van ongeveer 114 W
- aangesloten op dGPU een idle verbruik van ongeveer 103 W
Da's een lekkere besparing (niet dus).

Mijn vraag: heeft iemand ervaring met Virtu MVP en doe ik nu iets verkeerd? Ik heb geen instellingen gewijzigd tussen de twee tests, alleen het HDMI stekkertje ergens anders in gestoken.
  Met citaat antwoorden
Oud 2 February 2013, 19:24   #2
anoniem42071
Guest

Standaard

Hier http://nl.hardware.info/reviews/3006...gisch-meer-fps een heel verhaal erover. Maar dat gaat dan meer over verbeterde prestaties, als over energie besparing.

Stukje uit de tekst:
Citaat:
Deze Virtu-toepassing werkte prima, maar de eerlijkheid gebiedt ons te zeggen dat we in de praktijk geen bewijs vonden voor de beloofde energiebesparing die zou ontstaan door het uitschakelen van de losse videokaart wanneer deze niet benodigd was.

Niek
  Met citaat antwoorden
Oud 2 February 2013, 19:50   #3
anoniem14945
Guest

Standaard

Bedankt voor de link. Interessant om te lezen hoe een en ander nu precies werkt.
De prestatieverbetering is zeker wel aanwezig. P7902 tegenover P10201 in 3DMark'11.

Mocht nog iemand persoonlijk ervaring hebben met Virtu MVP, dan hoor ik daar graag meer over.
  Met citaat antwoorden
Oud 3 February 2013, 11:37   #4
anoniem32166
Guest

Standaard

Ik heb er geen ervaring mee maar zit er niet ergens de mogelijkheid Windows mag dit apparaat uitschakelen om energie te besparen onder apparaatbeheer danwel energieopties?
  Met citaat antwoorden
Oud 3 February 2013, 11:47   #5
anoniem26473
Guest

Standaard

Lucid virtu bespaart energie, door de videokaart uit te schakelen ten gunste van de onboard (in processor) video. Met moderne kaarten heeft dit echter weinig betekenis meer. Dit aangezien efficiŽntie een verkoopargument is geworden. De nieuwere videokaarten verbruiken idle veel minder dan vroeger. Waardoor er dus simpelweg ook minder energie te besparen valt.
  Met citaat antwoorden
Oud 3 February 2013, 12:15   #6
anoniem32166
Guest

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door couch_potato Bekijk bericht
Lucid virtu bespaart energie, door de videokaart uit te schakelen ten gunste van de onboard (in processor) video. Met moderne kaarten heeft dit echter weinig betekenis meer. Dit aangezien efficiŽntie een verkoopargument is geworden. De nieuwere videokaarten verbruiken idle veel minder dan vroeger. Waardoor er dus simpelweg ook minder energie te besparen valt.
Als je de eerste post GOED leest (ik moest ook 2x lezen) zie je dat met alleen de onboard video het gebruik juist hoger is terwijl je (ik) lager zou verwachten.

M.v.g. Niels
  Met citaat antwoorden
Oud 3 February 2013, 12:52   #7
anoniem14945
Guest

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Niels68 Bekijk bericht
Als je de eerste post GOED leest (ik moest ook 2x lezen) zie je dat met alleen de onboard video het gebruik juist hoger is terwijl je (ik) lager zou verwachten.
Precies, ik had ook andersom verwacht.
  Met citaat antwoorden
Oud 3 February 2013, 13:27   #8
anoniem54435
Guest

Standaard

Gebruik je het grafische deel van je Processor , die zal dan van het Interne Geheugen gebruik maken,
Althans zo denk ik erover.

Terwijl Een Insteek Grafische Kaart zijn eigen geheugen gebruikt.
  Met citaat antwoorden
Oud 3 February 2013, 14:07   #9
anoniem32166
Guest

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Desperado Bekijk bericht
Gebruik je het grafische deel van je Processor , die zal dan van het Interne Geheugen gebruik maken,
Althans zo denk ik erover.

Terwijl Een Insteek Grafische Kaart zijn eigen geheugen gebruikt.
Maar dat verklaart nog steeds het verschil in verbruik niet.
  Met citaat antwoorden
Oud 3 February 2013, 15:09   #10
anoniem14945
Guest

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Desperado Bekijk bericht
Gebruik je het grafische deel van je Processor , die zal dan van het Interne Geheugen gebruik maken
Dat is niet erg, ik heb er genoeg van dat RAM-spul in zitten.

Het lijkt er op dat de energiebesparing van de grafische kaart lager is dan het energieverbruik van de interne GPU.
  Met citaat antwoorden
Antwoord

Discussietools
Weergave

Regels voor berichten