Ga terug   Computer Idee Forum > Hardware > Onderdelen

Antwoord

Discussietools Weergave
Oud 27 August 2013, 21:40   #1
anoniem33863
Guest

Standaard Harde schijf wordt niet herkend

Ik heb een probleem met mijn externe harde schijf, welke niet meer wordt herkend. Ik heb deze uit de behuizing gehaald en via de IDE-kabel van mijn cd-romspeler aangesloten op mijn windows 7 pc. In de verkenner staat hij niet, maar bij schijfbeheer komt hij wel naar voren. Hier staat dat de schijf in orde is, maar er staat geen volumeletter bij. Ik heb hier een foto van bijgevoegd. Ik kan met rechts klikken ook geen volumeletter aanpassen. De enige opties die zwart zijn en ik kan aanklikken zijn 'Volume verwijderen' en 'Help'. Is er een manier om toch bij mijn data te komen?

Met citaat antwoorden
Oud 27 August 2013, 23:40   #2
anoniem42071
Guest

Standaard

Ten eerste is je C: schijf ( ik neem even aan dat daar Windows op staat) veel te vol om Windows goed te laten werken. Er moet minimaal 15% vrij blijven. Het nu niet eens 10%. Daardoor zal Windows traag worden en tot slot helemaal stoppen.
Verder zie ik een volume als schijf 0 staan van 232 GB als dat je externe schijf is dan is dat heel vreemd, want normaal hangt die niet als schijf 0 aan je pc.

Dan zie ik een schijf van 506 GB. (F : ) Dat is een hele vreemde hoeveelheid. Kan je dat uitleggen?

Kan je even uitleggen of onderzoeken op welke schijf Windows staat. Is dat soms de F : ? Of de veel te volle C : ?

Ten slotte: je weet dat je om een drive letter toe te wijzen in het "rechter venster"van van de schijf moet klikken bij schijfbeheer?

Niek

Laatst gewijzigd door Niekie30 : 27 August 2013 om 23:42
  Met citaat antwoorden
Oud 28 August 2013, 08:21   #3
anoniem33863
Guest

Standaard

Hoi Niek,

Ik heb net een NAS gekocht en wil daar een backup van alles opzetten en tevens mijn muziek daar naartoe verplaatsen. Dus dan zal er op de C: schijf meer ruimte vrij komen (al gebruik ik deze pc niet als hoofdcomputer, maar als ie sneller wordt, is dat altijd fijn!). Windows staat inderdaad op die C: schijf. De F: schijf heeft niet 506, maar 596 GB. Zal aan de resolutie van het plaatje liggen. Maar 596 lijkt me normaal.
Schijf 0 is inderdaad die schijf die ik uit de externe behuizing heb gehaald. Ik heb die nu met een IDE-kabel aangesloten (zit verder geen ander apparaat aan diezelfde kabel). Als ik de jumper op slave zet, heb ik de situatie zoals uitgelegd. Zet ik de jumper op master, dan start de pc niet op (krijg ik een opstartfout). Ik heb in de BIOS de volgorde aangegeven waarin hij moet opstarten (C: schijf dus als eerste), maar om een of andere reden wil ie dan opstarten vanaf mijn andere CD-ROM-station en vraagt ie om de installatie-cd. Ik weet niet of dat er nog iets mee te maken kan hebben?
Verder zijn mijn andere twee harde schijven (C: en F SATA-schijven. Maar of dat er iets mee te maken heeft?

Wat bedoel je precies met het "rechter venster"? Ik kan, waar ik ook klik in het hele schijfbeheervenster, nergens de letter van schijf 0 veranderen.Voor F: en C: is dat wel gewoon mogelijk.

Groeten en sowieso bedankt voor de hulp,
Tom
  Met citaat antwoorden
Oud 28 August 2013, 08:27   #4
anoniem54435
Guest

Standaard

De :C schijf zou op poort 0 moeten zitten dat is normaal , en ja van de :C schijf kun je de letter niet veranderen.
  Met citaat antwoorden
Oud 28 August 2013, 09:03   #5
anoniem54435
Guest

Standaard

Ik zou zeggen zorg dat de Windows schijf op poort 0 komt.

Dan de W7 DVD plaatsen herstarten en in het menu wat volgt , voor opstart herstel kiezen .

Werkt dat weer dan 1 voor 1 de andere schijven aansluiten .
  Met citaat antwoorden
Oud 28 August 2013, 09:26   #6
anoniem33863
Guest

Standaard

Daar heb ik dan twee vragen over. Mijn Windows is het probleem niet. Dat werkt prima (afgezien dat het wat traag is, waarschijnlijk door een veel te volle c-schijf). Het gaat mij erom om de data van die externe schijf te kunnen benaderen. Alles werkt ook normaal. Probleem is alleen dat ik niet bij de externe schijf kan (die nu dus intern hangt). Hoe kan ik deze dus zo aansluiten dat hij wel te benaderen is (als ie niet kapot is)?
Hoe kan ik ervoor zorgen dat mijn Windowsschijf op poort 0 komt? Met de aansluitingen kan ik niet veel veranderen (oorspronkelijke harde schijven via SATA), externe schijf via IDE. Moet dat dan in de BIOS?
  Met citaat antwoorden
Oud 28 August 2013, 11:01   #7
anoniem54435
Guest

Standaard

Voor :C de sata kabel op poort 0 of 1 zetten ligt soms aan het moederbord waar die mee begint.. maar in ieder geval het laagste cijfer .

Verder de ide schijf jumper als slave zetten .

En met opstartherstel verandert er niets aan Windows . maar word de :C schijf wel als eerste aangesproken zoals het hoort ,nu lijkt het erop dat de Computer eerst aan het zoeken is waar Windows gebleven is. vandaar de traagheid.

Laatst gewijzigd door Desperado : 28 August 2013 om 11:04
  Met citaat antwoorden
Oud 28 August 2013, 12:33   #8
anoniem42071
Guest

Standaard

Het was altijd wat lastig om sata en ide goed met elkaar samen te laten werken.

Als er 2 IDE aansluitingen op je moederbord zitten, plug de kabel dan eens in de secondaire aansluiting. De switch moet volgens mij wel op master staan, maar dat weet ik niet zeker.

Niek
  Met citaat antwoorden
Oud 28 August 2013, 13:08   #9
anoniem33863
Guest

Standaard

Ik dacht eigenlijk ook dat die switch op master moest staan (na wat gelezen te hebben op internet gisteren), maar dan had ik dus die opstartproblemen. Volgens mij heb ik inderdaad nog een tweede IDE-aansluiting, waar mijn andere DVD-speler aan zit. Ik zal die eens proberen als ik straks thuis kom.
  Met citaat antwoorden
Oud 28 August 2013, 13:10   #10
anoniem54435
Guest

Standaard

Ja dan ziet hij die schijf , als eerste dus ik zet een ide schijf die ik aan een Computer hang altijd op slave,
Of ik verwijder het jumpertje.
  Met citaat antwoorden
Antwoord

Discussietools
Weergave

Regels voor berichten