Ga terug   Computer Idee Forum > Hardware > Systemen

Antwoord

Discussietools Weergave
Oud 13 December 2018, 18:59   #11
anoniem14396
Guest

Standaard

Die kastjes hebben al totaal geen airflow, zeker niet in vergelijking met een moderne pc kast.

Maar voor zit aan de onderkant een gleuf waar koele lucht een beetje in de kast gezogen kan worden.
Achter dat klepje zitten een paar USB aansluitingen. En als ik het goed heb ook een koptelefoon aansluiting.

Ik heb zelf eens een HQ-45 gemod, dus dat chassis ken ik vrij goed. Het verbaast mij dan ook niet dat er totaal geen airflow in die kast is. Het kan wel hoor, maar dan moet je zelf met een dremel aan de gang gaan:

En ja, dan moet je ook de metalen binnenwerk open zagen.

Gezien de plaats van de kast zou je eigenlijk naar een BTX kast moeten kijken, maar daar zijn bijna geen moederborden voor te koop. Of anders een Kleine ITX, Bijvoorbeeld: zoiets

Laatst gewijzigd door Marc H : 13 December 2018 om 19:05
  Met citaat antwoorden
Oud 13 December 2018, 19:52   #12
anoniem26138
Guest

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Marc H Bekijk bericht
Maar voor zit aan de onderkant een gleuf waar koele lucht een beetje in de kast gezogen kan worden.
Bij burgkop staat 'de voorkant' op een richel, zal die opening dan niet ook helemaal afgesloten zijn ? Ik zie maar geen ingang
  Met citaat antwoorden
Oud 16 December 2018, 14:36   #13
anoniem13515
Guest

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door erikdenhouter Bekijk bericht
Maar ik zie ook helemaal geen enkele opening aan de voorklant ? Niets, of het moet dat elipsvormige dingetje zijn ?
Achter dat elips dingetje zitten wat aansluitingen, gebruik ik overigens niet.

De voorkant van de kast - losse rand - steekt een stuk over en daarachter zitten allemaal openingen waardoor lucht naar binnen kan.

En ook een de linkerzijkant zit een gat waardoor lucht naar binnen kan, via een koker ongeveer op de processor koeling.

Uiteraard kan ik van alles aan die kast veranderen, dat is totaal het probleem niet, gaten zijn zo gemaakt.
Alleen zonde van het werk als processortemperatuur niet zakt als hij het druk heeft/krijgt.

Processor is trouwens een Phenon II 4x965

Geheugen : 2x 4 GB DDR3-1600 Kit (4096 MB) ICIF79

Moederbord ASRock M3A790GXH128M

Dat spul is uit 2009, was toen het nieuwste van het nieuwste.
Maar is er nu écht wel wat beters onder de zon, of zeggen jullie: zoveel verschil zullen huidige componenten niet uitmaken!!
  Met citaat antwoorden
Oud 16 December 2018, 15:29   #14
anoniem26138
Guest

Standaard

Weet niks van nieuwere, ik zie alleen een oude die het zou moeten doen. Het heeft niks met leeftijd te maken zolang je hem schoon houdt.

Dat er onder-achter de frontrand gaten zitten is in dit geval misschien niet genoeg, ik zou die graag eens zien. Ik zou gaan voelen naar de stroming, of met een aanstekervlammetje of rook kijken of er wel vanaf de zijkant en onderkant een aantrekkende stroming is. Daarvoor moet je de kast / kast een minuutje rust gunnen om een stroming op gang te brengen.

Ik had het eens dat ik op een warme dag veel hogere temperaturen zag, en er pas weken later achter kwam dat ik mijn casefan bij de laatste schoonmaakbeurt verkeerd om teruggeplaatst had. Met de hand voelend merkte ik niet zo veel, want zo'n fanblad maakt ook aan de ingaande kant een wervelstroom, dus ik dacht dat dat goed zat, maar toen ik een vlammetje op een afstand hield boog die toch echt verkeerd

Zie dat die PC zó in die hoek van de kast staat, dat uitgeblazen warme lucht weer voor 60% aan de zij- en onderkant kant naar binnen gezogen wordt, er wordt een continu stroming op gang gebracht. De ene blaast, de ander zuigt, dat kan niet anders dan een thermische kortsluiting in stand houden met die muren en planken er omheen.
Het zou al een verbetering zijn wanneer dat zij-gat voor de processorkoeling aan de rechterkant zit, ofwel de PC aan de andere kant van de kast staat.

Leg eens een thermometer helemaal achterin die kast, onder de plank, bovenaan op de hoek van je PC, en doe eventueel een stresstest met je CPU (en GPU) en meet de 'ambient' temperatuur daar in die kast na een paar uur. En stel je dan ook de zomer voor bij max. 37°C

Ik zou ook meten wat er met de PC gebeurt wanneer dat zij-gat dichtgeplakt wordt, en de rechter zijplaat verwijderd.

Staat de plank er boven tegen de achtermuur ? Dan hoort daar een stuk uit te zijn gehaald zo groot als 20x30cm.

Zijn je schijven en (grafische kaart ?) ook te warm ?
  Met citaat antwoorden
Oud 16 December 2018, 15:45   #15
anoniem42071
Guest

Standaard

Natuurlijk is er verschil. Afhankelijk van wat je er voor wilt betalen.
Binnen mijn pc wordt er niets warmer dan 36 graden Celcius.
Voorzien van stoffilters, 1 goede cpu luchtkoeler,1 fan achterzijde en 1 fan bovenzijde die uitblazen.
De cpu is een Intel i7 3770K (ook al weer een jaar of 4 oud.)
Ik heb zelfs de fan die ik er aan de voorzijde had ingebouwd losgetrokken, omdat ik die hoorde. De kast is stil en koel. Het is een Antec kast. Zelf samengesteld en gedeeltelijk zelf gebouwd.

Neem sowieso, zolang de pc is die kast moet, geen AMD cpu meer, want die worden altijd al heel erg warm.

Niek
  Met citaat antwoorden
Oud 16 December 2018, 16:32   #16
anoniem14396
Guest

Standaard

Een heethoofd als processor, waarschijnlijk de standaard koeler in een kast met al zeer weinig airflow in een opstelling die de airflow die er is tot bijna nul reduceert. Verbaast het mij dat hij richting de 100 graden loopt bij gebruik? Helemaal niet.

Hoe lang is het geleden dat de processorkoeler stofvrij gemaakt is?

Gaten maken om een betere airflow te creëren, kan. Maar om dat te gaan doen voor een computer van negen, bijna tien jaar oud zou niet mijn keuze zijn. Ten eerste omdat de kast helemaal leeg moet. En dan bedoel ik echt helemaal leeg, geen aan/uit schakelaar, geen resetknopje of iets anders. Alleen nog de kast. En ik praat uit ervaring, even een paar gaten maken is geen kleine klus. Eerst moet je een ventilator aan de voorkant plaatsen om koude lucht in te zuigen. Dat betekend zowel de metalen kast openzagen als het plastic. Nu heb je wel koude lucht die de kast in komt, maar die kan nergens naartoe. Dus moet er ergens een fan geplaatst worden die de warme lucht weer uit de kast zuigt. Maar waar? De bovenkant is afgesloten. De achterkant staat tegen de achterkant van de kast. En de zijkant bied, gezien hoe dicht hij naar de zijkant staat ook weinig opties. Eindconclusie, die kast is gewoon zwaar klote en modden bied geen echte oplossing.

Ik zou eerder voor een andere kast gaan kijken. En dan minimaal een centimeter of 5 en het liefst een centimeter of 10 lager dan de huidige, met de mogelijkheid om een 12 centimeter ventilator aan de bovenkant te plaatsen. Ook zou die kast idealiter een centimeter of 5 a 10 ook minder diep moeten zijn. De vraag is dan of het oude moederbord er nog in past.

Bij elkaar genomen zou ik fijn die computer vervangen. Nieuw kleiner kastje, met de koelmogelijkheden die hierboven staan, een ITX moederbord met een leuke instap Intel I5 erin en nieuw geheugen. Dat combineren met de hardware die je al hebt (SSD, HDD en als je hem nog gebruikt, de DVD speler) en je hebt een snelle en betrouwbare computer die weer jaren mee kan.
  Met citaat antwoorden
Oud 16 December 2018, 16:50   #17
anoniem13515
Guest

Standaard

Dit is ook zo vaag:
Ben nu uren met pc bezig, internetten, van alles bekijken, brief schrijven etc. niets downloaden.
Kijk ik in de bios, komt de temp. steeds niet boven de 57 graden uit. ( H/W Monitor)
Blijf ik daar staan en doe ik verder niets, loopt de temperatuur op, langzaam maar gestaag, denk wel dat ie de 80 graden gaat halen als ik lang wacht.
Trek dat bios gebeuren dan toch stiekem meer dan gedacht?

Laatst gewijzigd door burgkop : 16 December 2018 om 16:54
  Met citaat antwoorden
Oud 16 December 2018, 19:37   #18
anoniem14396
Guest

Standaard

Nee, is niet vaag. De warme lucht kan niet weg, Dus loopt de temperatuur op tot de koeler geen warmte meer kwijt kan aan de lucht.
  Met citaat antwoorden
Oud 16 December 2018, 21:12   #19
anoniem26138
Guest

Standaard

Ja toch wel wat vaag, hij was al lang bezig met meer processorkracht.

Maar ik denk dat het volgende het geval is: wanneer je het BIOS in gaat dan wordt de standaard kloksnelheid gebruikt, en dat is de hoogste.
Onder Windows zal er een power schema actief zijn wat de klokfrequentie aanpast aan de belasting. Zodra je het BIOS in gaat is dat programma (Windows) niet geladen.

http://www.tomshardware.co.uk/forum/...high-idle-temp

Er zijn wel tegenstrijdige berichten over, maar wanneer je het antwoord leest in die link heeft deze persoon dat meerdere malen op verschillende PC's zien gebeuren.
.

Laatst gewijzigd door erikdenhouter : 16 December 2018 om 21:16
  Met citaat antwoorden
Oud 16 December 2018, 21:22   #20
anoniem13515
Guest

Standaard

Heb net 4x achter elkaar Bitdefender gedownload, 480 mb. Terug gekeken bij de temperatuur: 58 graden. Ik snap het toch niet.
Heb een 3 jarig abonnement voor 10 apparaten.

Ik heb trouwens nog wel een ventilatortje liggen, zie plaatje.
Bijgevoegde afbeelding(e)
Bestandstype: jpg ~SAM_1111.jpg‎ (87,7 KB, 5x gelezen)
  Met citaat antwoorden
Antwoord

Discussietools
Weergave

Regels voor berichten