Ga terug   Computer Idee Forum > Besturingsystemen > Windows 10

Antwoord

Discussietools Weergave
Oud 19 October 2016, 16:09   #51
anoniem26138
Guest

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door dappertje
Als de MBR niet goed is kan dat alleen hersteld worden via dos command bootrec en niet via de Repair UI
Er staat een backup van het MBR op dezelfde harde schijf, waarom is het voor een repair UI die opgestart is vanaf een andere station niet mogelijk om die backup te vergelijken met het origineel en die eventueel te overschrijven ?

Je info kan ik wel plaatsen wanneer je afhankelijk bent van de herstel UI die gestart wordt vanaf de (eventuele) defecte schijf zelf, dus b.v. vanuit het F8 menu, of wanneer Windows niet wil starten en zelf na een paar pogingen de herstel UI tovert. Maar als dat gebeurt is de kans dat het MBR corrupt is kleiner, want Windows is dan eigenlijk al gevonden.

Hoofdpunt hierin volgens mij is dat wat je met een opdrachtprompt kan (DOS venster zullen we maar zeggen), is niets meer of minder dan wat je met een UI geboot vanaf een ander station kan.
Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door dappertje Bekijk bericht
.... Als de MBR corrupt is en niet kan worden ingelezen zal de repair module dus ook geen files kunnen vinden om te repareren. Je zal dan eerst de MBR moeten repareren en na herstart zal deze dan weer ingelezen worden en kan de repair funktie wel worden uitgevoerd.
Dit kan (o.a.) de reden zijn waarom het meerdere malen uitvoeren van opstartherstel (via de UI dan) soms nuttig is.

.

Laatst gewijzigd door erikdenhouter : 19 October 2016 om 19:57
  Met citaat antwoorden
Oud 20 October 2016, 11:00   #52
anoniem38560
Guest

Post BCD probleem

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door karen808 Bekijk bericht
Het is een Acer aspire X3300. En ik ben ergens een melding tegengekomen
File:/BOOT/BCD 0xc00000f. (kaneen 0 meer of minder zijn geweest)
Ik had toevallig gisteren het zelfde probleem. Ook fout 0xC000000F en het is de BCD die
het probleem is. Ik heb een herstel app (niet gratis 18,59 €) van het internet gehaald en dat werkte als een speer. Ik had ook het probleem dat ik niet van de Windows instal USB kon opstarten, maar dat kon weer wel na even de PC stroomloos te zetten. Ook kon ik in veilige modus met netwerk starten door op F8 te tappen na het Acer scherm (bij mij MSI). Ik heb toen hier http://www.neosmart.net/EasyRE dat programma gedownload en op een CD gebrand daarna gebruikt en alles werkt weer perfect na het uitvoeren er van. Alle bootrec opdrachten gaven aan geen Windows Installatie gevonden. Het schijnt een veel voorkomend Windows 10 probleem te zijn. Indien je wenst kan ik je het programma wel sturen via Wetransfer

Dappertje
  Met citaat antwoorden
Oud 20 October 2016, 11:12   #53
anoniem26138
Guest

Standaard

Aan Dappertjes verhaal te lezen kan dit toch een foute update geweest zijn.

Voortaan bij zoiets minstens drie maal opnieuw opstarten om Windows 'de kans te geven' te herkennen dat er iets fout gegaan is.
Citaat:
Ik had ook het probleem dat ik niet van de Windows instal USB kon opstarten, maar dat kon weer wel na even de PC stroomloos te zetten.
Uitleg voor karen808:
zet je PC uit, maar laat een eventuele schakelaar achterop de voeding aan staan, niets aan veranderen dus. Trek nu de stekker uit het stopcontact. Druk een keer of drie op je aan/uit schakelaar aan de voorkant.
Sluit nu je PC weer aan op het stopcontact, prik de USB stick in, en start op.
.

Laatst gewijzigd door erikdenhouter : 20 October 2016 om 11:14
  Met citaat antwoorden
Oud 20 October 2016, 11:42   #54
anoniem38560
Guest

Post Mbr

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door erikdenhouter Bekijk bericht
Er staat een backup van het MBR op dezelfde harde schijf, waarom is het voor een repair UI die opgestart is vanaf een andere station niet mogelijk om die backup te vergelijken met het origineel en die eventueel te overschrijven ?

Je info kan ik wel plaatsen wanneer je afhankelijk bent van de herstel UI die gestart wordt vanaf de (eventuele) defecte schijf zelf, dus b.v. vanuit het F8 menu, of wanneer Windows niet wil starten en zelf na een paar pogingen de herstel UI tovert. Maar als dat gebeurt is de kans dat het MBR corrupt is kleiner, want Windows is dan eigenlijk al gevonden.

Hoofdpunt hierin volgens mij is dat wat je met een opdrachtprompt kan (DOS venster zullen we maar zeggen), is niets meer of minder dan wat je met een UI geboot vanaf een ander station kan.

Dit kan (o.a.) de reden zijn waarom het meerdere malen uitvoeren van opstartherstel (via de UI dan) soms nuttig is.

.
Ik heb dit niet verzonnen hoor, vraag Microsoft om aan te passen wat de repair UI hersteld want daar gaat het uiteindelijk over. By the way, ik had gisteren toevallig het zelfde probleem met opstarten en kon het ook niet via de opdracht prompt herstellen. Zie mijn voorgaande post. Had ook niets met MBR te maken. Wel heb ik uitgevonden dat bootrec niet op de HDD voorkomt, alleen op de Installatie media. Wel kan je de herstel console installeren als bootoptie maar dat vind ik irritant.

Dappertje
  Met citaat antwoorden
Oud 20 October 2016, 12:15   #55
anoniem38757
Guest

Standaard

Dank voor alle adviezen en het meedenken. Maar ik hb er vanochtend naar laten kijken en de harde schijf is totaal overleden, helaas...
Niks meer aan te doen

Ik ga nu bekijken of een nwe hd de moeite waard is of dat ik een andere pc neem.

Anyway, ik heb hier weer veel geleerd, dank jullie wel. 💚
  Met citaat antwoorden
Oud 20 October 2016, 12:34   #56
anoniem42071
Guest

Standaard

Zo jammer dit.....

Niek
  Met citaat antwoorden
Oud 20 October 2016, 13:47   #57
anoniem26138
Guest

Standaard

Ik heb mijn twijfels, en daar kan ik niets aan doen.

Kan de data volgens die monteur gerecoverd worden ?
Zo nee, kan je nog proberen wat ik in #53 uitlegde, en als dan wel van USB geboot wordt dat opstartherstel nog twee maal proberen ?

Dat de PC niet van USB opstart is helemaal iets anders, en daar stokte het uiteindelijk. Maar dat kan eigenlijk niks met de overleden HDD te maken hebben.
  Met citaat antwoorden
Oud 23 October 2016, 12:09   #58
anoniem26138
Guest

Standaard

Is de omschrijving "totaal overleden" door die winkel gedaan, of ook deels jouw vertaling van hun diagnose ?
Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door karen808 Bekijk bericht
...ik hb er vanochtend naar laten kijken en de harde schijf is totaal overleden, helaas...
Niks meer aan te doen
Laat me mijn twijfel uitleggen:

Beide foutmeldingen (zoals genoemd in bericht #4 en #36) staan op zo'n type lichtblauw scherm:
BCD_error_Windows-8.jpg
"Recovery
Your PC needs to be repaired.
The boot configuration data for your PC is missing or contains errors.
Error code: 0xc000000f
"

en:

"Recovery
Your PC needs to be repaired.
The boot configuration data file doesn't contain valid information for an operating system.
Error code: 0xc0000098
"

Dat zijn allebei Windows meldingen... Dat wil zeggen dat op zijn minst het eerste deeltje van Windows in het geheugen geladen is, DUS van harde schijf is gelezen.
M.a.w., de harde schijf kan niet totaal overleden zijn.

Het is dus vooralsnog zaak te proberen je data veilig te (laten) stellen / over te zetten wanneer je weer een werkend systeem hebt.
.

Laatst gewijzigd door erikdenhouter : 23 October 2016 om 20:02
  Met citaat antwoorden
Oud 23 October 2016, 12:42   #59
anoniem26138
Guest

Standaard

@dappertje
over MBR herstellen d.m.v. opstartherstel:

( Wikipedia: "In de architectuur van de IBM PC is het master boot record (MBR) de bootsector." )

Citaat:
Als de MBR niet goed is kan dat alleen hersteld worden via dos command bootrec en niet via de Repair UI.

Ik heb dit niet verzonnen hoor, vraag Microsoft om aan te passen wat de repair UI hersteld....
Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door erikdenhouter Bekijk bericht

.

Het antwoord op dit vraagstukje:
Repareer een beschadigde bootsector (deze bevat het MBR) met Opstartherstel in een Windows Herstelomgeving (WinRE)

https://support.microsoft.com/nl-nl/kb/2622803
.

Laatst gewijzigd door erikdenhouter : 23 October 2016 om 20:02
  Met citaat antwoorden
Antwoord

Discussietools
Weergave

Regels voor berichten