Ga terug   Computer Idee Forum > Besturingsystemen > Windows 10

Antwoord

Discussietools Weergave
Oud 6 October 2015, 00:07   #21
anoniem26138
Guest

Standaard

Ja de SMART gegevens doet een Windows schijfcontrole niet, maar Windows zelf kan wel SMART alerts geven. SMART is overigens niet voor een partitie, dat zijn gegevens van de hele schijf, ook (en daar is SMART goed in) de statistische gegevens waarmee je op een gegeven moment kan aannemen dat je in 'geleende tijd' leeft met dat ding omdat hij statistisch gezien al kapot zou kunnen zijn.

Dit soort controles is bij problemen een kwestie van en-en; wat de ene je niet vertelt kan de ander je misschien. Het totaal plaatje geeft je meer zekerheid.
Ja, ik zou ook SMART uitlezen, maar dan via Speedfan omdat ik dat gewend ben, maar het is net de vraag hoe ver je wil gaan, want het ging in dit geval om een verkeerde weergave van de vrije ruimte, niet om corrupte bestanden.
Neemt niet weg dat het in het uiterste geval best veroorzaakt kan zijn geweest in één rotte sector.
  Met citaat antwoorden
Oud 6 October 2015, 19:26   #22
anoniem17266
Guest

Standaard

Zoals gezegd kan ik geen twee vinkjes zetten.
De lay-out van de schijfcontrole (zoals hiervoor aangegeven) ziet er dan ook anders uit als in het eerder gegeven voorbeeld.
Ik draai op Windows 10 (zie bijlage)
Bijgevoegde afbeelding(e)
Bestandstype: jpg Naamloos.jpg‎ (84,6 KB, 6x gelezen)
  Met citaat antwoorden
Oud 6 October 2015, 22:37   #23
anoniem26138
Guest

Standaard

Inderdaad heeft MS weer een verandering van schijfcontrole bij Windows 8 ingevoerd. Er wordt met regelmaat aan onderhoud gedaan, waaronder de diskcontrole:
http://www.eightforums.com/tutorials...ndows-8-a.html

Als je in dat venster op 'scannen' klikt, gaat het dan niet van start ?

Anders kan je ook nog in een prompt (met Administratieve rechten gestart) de nog steeds geldende opdracht geven:
Code:
chkdsk  D:  /R
(D: is je stationsletter)

Maar gezien de melding in dat scherm dat een controle niet nodig is, hoef je niet echt een uitslag met fouten te verwachten.

HDTune zou ik (daarom) nog wel proberen.
  Met citaat antwoorden
Oud 7 October 2015, 11:38   #24
anoniem17266
Guest

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door erikdenhouter Bekijk bericht
Inderdaad heeft MS weer een verandering van schijfcontrole bij Windows 8 ingevoerd. Er wordt met regelmaat aan onderhoud gedaan, waaronder de diskcontrole:
http://www.eightforums.com/tutorials...ndows-8-a.html

Als je in dat venster op 'scannen' klikt, gaat het dan niet van start ?

Anders kan je ook nog in een prompt (met Administratieve rechten gestart) de nog steeds geldende opdracht geven:
Code:
chkdsk  D:  /R
(D: is je stationsletter)

Maar gezien de melding in dat scherm dat een controle niet nodig is, hoef je niet echt een uitslag met fouten te verwachten.

HDTune zou ik (daarom) nog wel proberen.
Heb HDTune ook uitgevoerd; deze geeft geen fouten aan bij het scannen. Hij kan overigens alleen maar de gehee HD scannen en geen afzonderlijke partitie. Maar zoals gezegt; geen fouten aangetroffen en omdat ik de D-schijf heb geformateerd, werkt alles nu ook weer prima.

Bedankt allemaal...
  Met citaat antwoorden
Oud 7 October 2015, 17:56   #25
anoniem26138
Guest

Standaard

Houden zo, en succes.
  Met citaat antwoorden
Oud 7 October 2015, 18:09   #26
anoniem54435
Guest

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door jeronimo33 Bekijk bericht
Heb HDTune ook uitgevoerd; deze geeft geen fouten aan bij het scannen. Hij kan overigens alleen maar de gehee HD scannen en geen afzonderlijke partitie. Maar zoals gezegt; geen fouten aangetroffen en omdat ik de D-schijf heb geformateerd, werkt alles nu ook weer prima.

Bedankt allemaal...
Als D een partitie is??? [ dus geen aparte schijf ] heeft HD Tune ook daar zijn werk gedaan.
  Met citaat antwoorden
Oud 7 October 2015, 19:34   #27
anoniem26138
Guest

Standaard

Dat klopt, en weet jeronimo33 ook. Hdtune test het oppervlak van de hele schijf zonder de grenzen van de partities te kennen.
  Met citaat antwoorden
Antwoord

Discussietools
Weergave

Regels voor berichten