Ga terug   Computer Idee Forum > Computer Idee > Verschil van mening vanuit threads

Discussie gesloten

Discussietools Weergave
Oud 10 June 2014, 22:20   #11
anoniem14733
Guest

Standaard

@Anacho: LoL. Maar just to be sure... ik tel Stroke33 niet tot de soort die in mijn ondertekening genoemd wordt.

Citaat:
Als ik hier en bij mijn vriend MEET met Speedtest.net (Ookla) en ik krijg meetwaardes op ADSL2 lijn rond de 8 á 10 MB en met de andere instellingen 70 á 80 Mb.
Dezelfde meetinstellingen toegepast bij mij zelf geven op een glasvezellijn rond de 90 Mb en 11 MB, wie maakt er dan een denkfout of wie licht wie op, dan mag jij het zeggen.
Ik denk dat jij dan een denkfout maakt, want rond de 90Mb=11MB. Oftewel dat is gewoon hetzelfde. Lees mijn verklaring omtrent centimeters en meters.

De providers hebben ons ook niet voorgelogen, dat is pure stomheid geweest vanaf het begin tot misschien 2 jaar geleden (er zijn er nog steeds die MB gebruiken i.p.v. Mb terwijl het wel Mb is) dat ze dus MB in plaats van Mb gebruikt hebben.

Citaat:
Nu staat er bij KPN dus 80 Mbit wat inhoud dat het dus 10 Megabyte is met netto gewoon die 8 Megabyte ofwel 74 Mbit wat weer betekend dat jou stukje ook niet kan kloppen
Ik haal mijn stukje even niet aan. Maar het klopt wel degelijk.

Ook nu weer... kijk:
Citaat:
Nu staat er bij KPN dus 80 Mbit wat inhoud dat het dus 10 Megabyte is
Helemaal juist.

Maar ook hier gooien de providers ons roet in het eten. Op mijn adres (1350 meter van de centrale weet ik toevallig) het volgende:
Aanbieding KPN - Internet tot 10 Mb/s
Uit ervaring weet ik dat ik hier rond de 16 Mb/s haal op VDSL.
KPN gaat hier echter uit van een gegarandeerde waarde. 1350 meter = 1,3 km. En daar garanderen ze nog maar 10 Mbit. Vandaar dat er iets niet klopt in het ADSL verhaal op 7 kilometer, dat kan geen 8MB zijn dat moet 8Mb zijn met veel geluk, dus haal je feitelijk in megabytes gezien 1 megabyte/sec.
Indien jouw vriend gemeten 8megabyte haalt dus MB, dan heeft ie 80Mbit (effe grof) en zit hij dus niet op ADSL2+ of VDSL maar op glasvezel. Van ze leven nooit een gewoon "tot 20 Mbit" abo.
Ik heb in al m'n jaren internet (vanaf 1995 met 2400 baud modem) nog nooit iemand gehoord met een snelheid van 11 MegaBIT/sec op meer dan 5 km van de centrale, bij geen enkele provider. Als jij dan zegt dat er iemand met gewoon adsl tot 20 mbit op 7 km van de centrale zit en daar nog 8MegaBYTE haalt i.p.v. MegaBIT dan klopt er iets niet in die uitspraak.
En daar zijn vele metingen voor gedaan, niet alleen door mensen op forums maar ook door providers.
Meten=weten, maar dan moet je wel de goede termen gebruiken en goed weten. Dat 7km gebeuren op de wijze zoals jij het zegt, is op gewone adsl(2+)/Vdsl technisch onmogelijk.

Je moet trouwens snelheden niet vergelijken met groottes van schijven. Een veelgemaakte fout. Daarom is men met groottes van schijven ook op een gegeven moment gaan spreken van MebiByte (MiB) in plaats van MegaByte (MB).
Het is altijd geweest dat schijven kleiner waren dan aangegeven. Dat komt omdat nog in het binaire stelsel gerekend wordt.
1 MB zou 1024 KB moeten zijn.
HD fabrikanten vonden dat lastig, net zoals gewone mensen en gingen dus in het decimale stelsel werken, dus 1 MB is 1000 KB hetgeen feitelijk niet klopt maar het is al langer wereldwijd geaccepteerd.
Maar het is dus nog steeds een probleem want voor opslag wordt nu "Mebi" gebruikt in plaats van "Mega" en in Mebibyte wordt in 1024 kilobyte uitgedrukt.
Megabyte in 1000 kilobyte. Terwijl fabrikanten weer de oude benaming gebruiken. Dat maakt het allemaal alleen maar verwarrender.
Want als ik het goed heb wordt voor snelheid wel nog de Mega term gebruikt en zou je daar weer decimaal moeten rekenen, hetgeen dus ook weer niet klopt.
Het verhaal over opslag ga ik dus niet over discussieren aangezien het veel te verwarrend is geworden, sinds een aantal halve zolen besloten hebben dat er verschillende zo ontzettend op elkaar lijkende benamingen moesten komen.

Met jouw goedvinden beperken we de discussie dus tot snelheden en halen we er geen harddisks bij. En ja je hebt altijd verlies met schijven, deels ook vanwege ruimte voor MBR en formattering etc. maar ook deels vanwege fabrikanten.

Oud 10 June 2014, 22:22   #12
anoniem14733
Guest

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Stroke33
Rekenkundig klopt het ook wat je schrijft, maar er word aangegeven dat deze snelheden niet zouden kunnen met ADSL2 wat dus niet klopt want het kan wel degelijk.
No way!
http://en.wikipedia.org/wiki/ADSL2%2BM
http://nl.wikipedia.org/wiki/VDSL (52 Mbit maximaal) en dus zeker nooit 7 km van de centrale!
Citaat:
Grootste nadeel van VDSL is dat de afstand tussen aansluiting en centrale maximaal 2100 meter mag zijn

Oud 10 June 2014, 23:03   #13
anoniem22217
Guest

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door BlackTiger Bekijk bericht
No way!
http://en.wikipedia.org/wiki/ADSL2%2BM
http://nl.wikipedia.org/wiki/VDSL (52 Mbit maximaal) en dus zeker nooit 7 km van de centrale!
Kijk eens hier en meet je afstand tot, met postcode's in maps, op lopende kloppen de afstanden aardig met deze tabel. Het zou met jou afstand redenering betekenen, dat ik nooit geen internet heb gehad omdat ADSL2 over deze afstand gewoon niet zou kunnen. Maar ook dat mijn vriend dus geen internet over ADSL2 heeft. Ik heb hem al gemaild dat hij geen internet heeft. Maar wat heeft hij dan wel. erger nog! Ik heb het jaren gelden zelf allemaal voor hem geregeld.

Laatst gewijzigd door stroke33 : 10 June 2014 om 23:07

Oud 10 June 2014, 23:09   #14
anoniem18126
Guest

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door BlackTiger
Daarom is men met groottes van schijven ook op een gegeven moment gaan spreken van MebiByte
Wel heel toepasselijk: May-Be Bytes!...

Oud 11 June 2014, 00:36   #15
anoniem14733
Guest

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door stroke33 Bekijk bericht
Het zou met jou afstand redenering betekenen, dat ik nooit geen internet heb gehad omdat ADSL2 over deze afstand gewoon niet zou kunnen. Maar ook dat mijn vriend dus geen internet over ADSL2 heeft. Ik heb hem al gemaild dat hij geen internet heeft. Maar wat heeft hij dan wel. erger nog! Ik heb het jaren gelden zelf allemaal voor hem geregeld.
Waar heb jij het opeens over? Waar zie je mij beweren dat je met jouw afstand nooit internet zou hebben gehad (ik weet niet eens je afstand) en waar zie je me zeggen dat je vriend geen ADSL2 zou hebben?
Ik beweer alleen dat hij geen 80mbit heeft op 7 kilometer!! Dat is een behoorlijk verschil.

Daarnaast moet je dus NOOIT via google gaan meten. Zoals je zelf al zegt meten=weten en de enige daadwerkelijk correcte meting is een officieel door KPN of door je provider uitgevoerde lijnmeting van de wijkcentrale waarop je bent aangesloten.
Bij mij is dat zoals gezegd 1350 meter.
Een point to point meting via postcode en maps kunnen behoorlijk afwijken, gezien kabels vaak in lussen liggen of via compleet andere straten naar je toe komen. Daar kan behoorlijk wat in zitten.
Maar dat terzijde want daar gaat het niet om.

Er zijn 2 punten waar we een verschil van mening over hebben en over het eerste punt heb ik nog steeds geen argumenten van je gehoord.
1.) Je opperde dat iemand opeens sneller kon downloaden omdat zijn uploadsnelheid omhoog zou zijn gegaan. Een hogere uploadsnelheid is niet nodig om sneller te kunnen downloaden bracht ik daar tegenin.
2.) Je opperde dat jouw vriend op 7 km van de centrale een 80mbit aansluiting zou hebben.
Ik heb aangetoond middels wiki dat je daarvoor een VDSL aansluiting zou moeten hebben en die maar maximaal tot 2.1 km gaat voor slechts 54 mbit.
Volgens diezelfde wiki is meteen ook aangetoond dat dit soort snelheden niet mogelijk zijn op ADSL2+.
Ik zie daar vooralsnog geen tegen argumenten voor.

En dan kom je met een onzin opmerking als zou jij en je vriend geen internet hebben? Iets wat ik nergens gezegd heb?
Kijk, je moet wel je ongelijk kunnen toegeven als je het mis hebt. Of anders fatsoenlijk mijn argumenten weerleggen (en dus die van wikipedia), maar niet dingen gaan lopen roepen die ik niet gezegd heb.

@Anacho: Hahaha, inderdaad.

Oud 11 June 2014, 06:48   #16
anoniem22217
Guest

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door BlackTiger Bekijk bericht
Waar heb jij het opeens over? Waar zie je mij beweren dat je met jouw afstand nooit internet zou hebben gehad (ik weet niet eens je afstand) en waar zie je me zeggen dat je vriend geen ADSL2 zou hebben?
Ik schrijf dit enkel omdat het niet zou kunnen, omdat het zo in |Wikkipedia staat en op ander info sites, het is niet persoonlijk

Citaat:
Ik beweer alleen dat hij geen 80mbit heeft op 7 kilometer!! Dat is een behoorlijk verschil.
Wat zou betekenen dat ik in het verleden en mijn vriend opheden geen internet kan hebben
Citaat:
Daarnaast moet je dus NOOIT via google gaan meten. Zoals je zelf al zegt meten=weten en de enige daadwerkelijk correcte meting is een officieel door KPN of door je provider uitgevoerde lijnmeting van de wijkcentrale waarop je bent aangesloten.
Ik meet hier dus enkel de afstand naar de KPN kast geen snelheden, enkel om aan te geven dat de afstand tot de KPN kast meer is dan 7
Km

Citaat:
Er zijn 2 punten waar we een verschil van mening over hebben en over het eerste punt heb ik nog steeds geen argumenten van je gehoord.
1.) Je opperde dat iemand opeens sneller kon downloaden omdat zijn uploadsnelheid omhoog zou zijn gegaan. Een hogere uploadsnelheid is niet nodig om sneller te kunnen downloaden bracht ik daar tegenin.
Wat nu als er in het geheel geen upload mogelijk is, dan is er ook geen download mogelijk, een computer moet kunnen communiceren en dat gaat met up en download
Citaat:
2.) Je opperde dat jouw vriend op 7 km van de centrale een 80mbit aansluiting zou hebben.
Dit zijn gemeten snelheden en geen verzinsels
Citaat:
Ik heb aangetoond middels wiki dat je daarvoor een VDSL aansluiting zou moeten hebben en die maar maximaal tot 2.1 km gaat voor slechts 54 mbit.
Volgens diezelfde wiki is meteen ook aangetoond dat dit soort snelheden niet mogelijk zijn op ADSL2+.
Ik zie daar vooralsnog geen tegen argumenten voor.
Als het dus niet mogelijk is dan heeft mijn vriend geen internet verbinding en heb ik deze met ADSL2 ook niet gehad, wat dan weer heel vreemd is omdat ik dus meet bij mijn vriend dat er een 8 MB verbinding is en altijd is geweest net als bij mij met dezelfde snelheid.
Citaat:
En dan kom je met een onzin opmerking als zou jij en je vriend geen internet hebben? Iets wat ik nergens gezegd heb?
Kijk, je moet wel je ongelijk kunnen toegeven als je het mis hebt. Of anders fatsoenlijk mijn argumenten weerleggen (en dus die van wikipedia), maar niet dingen gaan lopen roepen die ik niet gezegd heb.
Je schreef het niet letterlijk, maar je schreef wat mogelijk was en ik haal daaruit dat dan 8 MB op 7 Km niet mogelijk zou zijn, maar dat deze er wel degelijk is.

Communicatie tussen computers (of dit nu een server, desktop, tablet enz is maakt niet uit) is een kwestie van vragen en antwoorden, er moet dus download en upload zijn om deze communicatie mogelijk te maken.En zoals ik al uitlegde met als voorbeeld een pakketdienst, de upload is wel degelijk net zo belangrijk als de download en als deze sneller word dan word de download ook sneller, beter gezegd de communicatie geschied sneller. Dit komt gewoon uit een computertechniek boek, het enige verschil is dat dit boek nog stamt uit de tijd dat de snelheden nog in KB gemeten werden maar het principe is nog steeds geldig.

Oud 11 June 2014, 14:50   #17
anoniem22217
Guest

Standaard

Ik ontdek letterlijk net dat de snelheden opgegeven door de providers altijd bewust fout zijn opgegeven Megabyte in plaats van werkelijk Megabit.

Het was gewoon nooit tot 20 MB(Megabyte) maar tot 20 megabit, MB(Megabyte) verkocht gewoon beter.

Dit betekend dat deze discussie onnodig is en wij gewoon allebei gelijk hebben wat betreft de download snelheid,
de Upload blijft echter even belangrijk, al schrijft Ziggo en UPC dat het niet belangrijk is,
Down en upload zijn beide nodig voor de communicatie en verzorgen beide de totale download
van bijvoorbeeld een video.

Laatst gewijzigd door stroke33 : 11 June 2014 om 15:01

Oud 11 June 2014, 15:24   #18
anoniem14733
Guest

Standaard

Citaat:
Wat nu als er in het geheel geen upload mogelijk is, dan is er ook geen download mogelijk, een computer moet kunnen communiceren en dat gaat met up en download
Hier zijn we helemaal niet oneens over, dat was al lang duidelijk. Als er totaal geen upload is, dan is er ook geen download mogelijk.
Echter.... De hoeveelheid uploadsnelheid om een hoge downloadsnelheid te halen, is relatief erg klein. Het discussie punt is dat jij schreef dat iemand een hogere downloadsnelheid haalde omdat hij een veel hogere uploadsnelheid gekregen had en dat is wat er niet klopt, want dat heeft er niet mee te maken.
Als je uploadsnelheid hebt (al is het maar 1 mbit) kun je downloaden en ook met grotere snelheden downloaden doordat de provider alleen de downloadsnelheid verhoogt.

Citaat:
Je schreef het niet letterlijk, maar je schreef wat mogelijk was en ik haal daaruit dat dan 8 MB op 7 Km niet mogelijk zou zijn, maar dat deze er wel degelijk is.
Klopt, dat is op ADSL technisch onmogelijk en daar zullen we het wel oneens over blijven maar dat zijn feiten die je overal terug kunt vinden.
Gezien 8MB= ong. 80Mbit. Ik schreef eerst dat VDSL maar tot 54mbit zou gaan maar ben tot de ontdekking gekomen dat het inmiddels 80mbit is. Dat maakt verder weinig uit overigens.

Ik ben nog eens gaan kijken, alles in 1 premium is bij mij beschikbaar, dat is internet tot 50 Mbit volgens KPN's eigen site. En ik woon dan 1,3 km van de centrale.
En dat is dus al op VDSL2, dat was mij nog niet bekend. Daar ben ik ook eerlijk over.

Die 80mbit is dus inmiddels schijnbaar wel mogelijk middels VDSL2, dat zou ik nog verder moeten bestuderen. Maar via ASDL en VDSL is en blijft het technisch onmogelijk zoals ik al aangaf.
Citaat:
Ik ontdek letterlijk net dat de snelheden opgegeven door de providers altijd bewust fout zijn opgegeven Megabyte in plaats van werkelijk Megabit.
Huh? Nu pas? Dat schreef ik al in een van m'n eerste reacties hoor.

Citaat:
Het was gewoon nooit tot 20 MB(Megabyte) maar tot 20 megabit, MB(Megabyte) verkocht gewoon beter.
En ook dat schreef ik in een eerdere reactie al. Alleen heb ik niet het idee dat dit bewust gebeurde maar uit ondeskundigheid. En in reclames valt schreeuwen (hoofdletters gebruiken dus) meer op.
Het kan best zijn dat ze dat bewust gedaan hebben, durf ik niet te zeggen.

Oud 11 June 2014, 15:34   #19
anoniem14733
Guest

Standaard

Citaat:
het enige verschil is dat dit boek nog stamt uit de tijd dat de snelheden nog in KB gemeten werden maar het principe is nog steeds geldig.
Nog maar deels mijns inziens. Dat is verouderd. Dat stamt volgens mij nog uit de tijd van 2400 baud en 14k4 modems en 56k modems, toen handshakes enorm belangrijk waren en mede de tot stand gekomen snelheid bepaalden, toch?

In die tijd bestond er nog geen 1 mbit upstream die nu overal al standaard is.
Je bevestigde zelf het milliseconden verhaal. Als je met 1 mbit upstream al een antwoord in milliseconden bereikt. Wat wil je er dan nog sneller aan maken als je die upstream zou verhogen naar 10 mbit? Dat maakt gewoon geen verschil meer omdat de upstream snelheden al zo hoog zijn.
Kijk naar ADSL.... we hadden 4 mbit, daarna 8 mbit en uiteindelijk 16 mbit en hoger. En die downloaden lukte ook gewoon, terwijl de upstream altijd maar 1 mbit is gebleven. Pas later is men op adsl hogere upstreams gaan geven.
Zelfde met kabel, daar is de upstream ook altijd heel laag gebleven terwijl de snelheden omhoog gingen.
Dus het zal iets helpen als je dat verhoogt, maar m.i. bij lange na niet in die mate als jij aangaf.

Discussie gesloten

Discussietools
Weergave

Regels voor berichten