Ga terug   Computer Idee Forum > Hardware > Randapparatuur

Antwoord

Discussietools Weergave
Oud 4 May 2010, 07:32   #11
anoniem26138
Guest

Standaard

Converteren in Windows schijfbeheer ? Dan nog niet in XP, en over Vista of 7 heb ik nog niets gehoord in die richting.

Je bedoelt toch niet formatteren ? Want dat is destructief voor de data.
Converteren is niet destructief, daarbij wordt het bestandssysteem 'omgezet' van FAT naar NTFS, zonder dataverlies.
Het komt uit de overgangstijd van Windows 98 en ME naar NT systemen zoals XP.
(NTFS, NT File System). Daarbij hadden gebruikers bij een upgrade nog steeds het oude FAT op hun schijf, met alle nadelen ervan.

(Terug converteren (NTFS > FAT) kan trouwens niet met Windows middelen.)

( En de opdrachtprompt is een volwaardig middel in Windows.
Het lijkt wel heel veel op het oude DOS, met ook veel gelijke opdrachten, maar het heeft hele andere privilèges. DOS draaide b.v. zonder Windows grafische interface (zonder GUI, een beetje zoals de herstelconsole), en dat kan de opdrachtprompt echt niet.)

Laatst gewijzigd door erikdenhouter : 4 May 2010 om 07:44
  Met citaat antwoorden
Oud 4 May 2010, 08:11   #12
anoniem43973
Guest

Standaard

Ik doe altijd rechtermuisknop op mijn schijf en klik dan op formatteeren en daar kies ik voor ntfs en dergelijke!
  Met citaat antwoorden
Oud 4 May 2010, 16:47   #13
anoniem14945
Guest

Standaard

Dan ben je je data dus kwijt. Met convert blijft je data behouden (vermits er niets mis gaat tijdens het proces).
  Met citaat antwoorden
Oud 4 May 2010, 18:13   #14
anoniem42071
Guest

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door erikdenhouter Bekijk bericht
Converteren in Windows schijfbeheer ? Dan nog niet in XP, en over Vista of 7 heb ik nog niets gehoord in die richting.

Je bedoelt toch niet formatteren ? Want dat is destructief voor de data.
Converteren is niet destructief, daarbij wordt het bestandssysteem 'omgezet' van FAT naar NTFS, zonder dataverlies.
Het komt uit de overgangstijd van Windows 98 en ME naar NT systemen zoals XP.
(NTFS, NT File System). Daarbij hadden gebruikers bij een upgrade nog steeds het oude FAT op hun schijf, met alle nadelen ervan.

(Terug converteren (NTFS > FAT) kan trouwens niet met Windows middelen.)

( En de opdrachtprompt is een volwaardig middel in Windows.
Het lijkt wel heel veel op het oude DOS, met ook veel gelijke opdrachten, maar het heeft hele andere privilèges. DOS draaide b.v. zonder Windows grafische interface (zonder GUI, een beetje zoals de herstelconsole), en dat kan de opdrachtprompt echt niet.)
Neuhhh ik bedoel zeker niet formatteren. Maar ik werk met XP pro, misschien dat daar het verschil in zit.
Het is wat langer geleden dat ik het moest doen een keer, maar ik kan me helemaal niets herinneren van opdrachtpromten en zo.... Ja van een jaar of 15 geleden nog wel. dir /p , mkdir, chkdsk /r, rename, copy c:\ *.* c:\test ofzo.... Dat soort dingen. Maar toen liepen we toch ook nog met knotsen op vrouwen te jagen?
Niek
  Met citaat antwoorden
Oud 4 May 2010, 19:11   #15
anoniem26138
Guest

Standaard

Nee hoor, al die dingen werken nog (soms wat aangepast) en worden nog stevig gebruikt. B.v. om in een batschbestand te gebruiken, of een script.
Het aantal opdrachten is zelfs uitgebreid, alhoewel sommige zijn verdwenen.

Open eens een opdrachtprompt, en typ daar HELP. Dan zie je een lijst van opdrachten. Elk van die heeft weer een eigen helpfunctie, door de opdracht-, en daar achter /? te typen (met eerst een spatie er tussen).
Verder kan je vanuit die opdrachtprompt bijna alle Windows programma's starten, zolang je weet wat de Engelstalige Microsoft programmanaam is. B.v. EVENTVWR.EXE voor de logboeken.

Ik heb zelf XP Pro, maar kan niets vinden over CONVERT.EXE dat binnen de grafische interface van Windows werkt, dus met de muis te bedienen.
Als jij het nog wel weet , graag....

(Oh, b.t.w., ook 15 jaar geleden liep ik niet met knotsen.... etc maar we gaan echt te off topic zo....)

Laatst gewijzigd door erikdenhouter : 4 May 2010 om 19:20
  Met citaat antwoorden
Oud 4 May 2010, 23:09   #16
anoniem27570
Guest

Standaard

Grappig, ook achter de grafische interface gebruikt de kernel die commandline met de command interpreter om de opdrachten uit te voeren, alleen zie je dat niet.

Dos is een OS net zoals NT en zijn nazaten, win95 en zijn nazaten draaiden nog op DOS, maar dat heeft weinig met al die NT en zijn nazaten te maken uitgezonderd de maker, de kernels zijn immers anders.

Ook Linux en andere OS'en met een grafische schil werken zo.
  Met citaat antwoorden
Oud 4 May 2010, 23:26   #17
anoniem26138
Guest

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Lange Pier Bekijk bericht
Grappig, ook achter de grafische interface gebruikt de kernel die commandline met de command interpreter om de opdrachten uit te voeren, alleen zie je dat niet.
Dat zou best kunnen, maar dan is dat is voor de gebruiker niet te bereiken. Het zit in een afgeschermde omgeving waar je geen toegang toe hebt.

En in hoever er nog een command interpreter bestaat welke binnen Windows werkzaam is bij normale Windows opdrachten is mij niet bekend.
Zoiets als command.com of cmd.exe ? Ik denk het niet.
  Met citaat antwoorden
Oud 5 May 2010, 16:52   #18
anoniem33931
Guest

Standaard

Ja, ik besefte ook dat ik een fout had gemaakt maar wist niet hoe je kon wijzigen, ik bedoelde converteren ipv formatteren maar inmiddels is het al gelukt!
  Met citaat antwoorden
Oud 5 May 2010, 17:48   #19
anoniem26138
Guest

Standaard

Als de schijf nog leeg was, of nog niet veel inhoud, dan is het altijd beter om die paar bestanden even op je andere harddisk te plaatsen, en dan de externe disk gewoon als NTFS opnieuw te formatteren.
Gaat sneller, en is zekerder.

Converteren is eigenlijk alleen voor als het niet mogelijk is om te formatteren, b.v. als het je systeemschijf is, dus waar Windows staat, of wanneer er zeer veel bestanden op staan en je geen plaats of tijd hebt die tijdelijk ergens anders te zetten.

Laatst gewijzigd door erikdenhouter : 5 May 2010 om 18:08
  Met citaat antwoorden
Antwoord

Discussietools
Weergave

Regels voor berichten