Ga terug   Computer Idee Forum > Hardware > Systemen

Antwoord

Discussietools Weergave
Oud 23 July 2017, 16:56   #1
anoniem66682
Guest

Question 2in1 boot niet van USB?

Hallo allemaal, ik heb een vraagje over een 2in1 van Samsung, de XE500T1C. De Samsung helpdesk beweert dat de opstartvolgorde niet in te stellen zou zijn naar USB. Kan dat kloppen? De BIOS heeft maar 3 tabblad en geen Setup waarin instellingen in kunnen worden gewijzigd. Zie foto.

Ik heb na lang zoeken op hun Community-site een vraag gesteld, maar daar geen reactie op gekregen. En heb zo mijn twijfels bij het het antwoord . Daarom vraag ik het toch ook op Computer Idee.

Voor een tablet-pc met Windows 8 zoek ik dus de manier om de BIOS zo in te stellen dat er opgestart kan worden met USB-stick.

Als ik klik op Windows Boot Manager in tabblad Exit, start ie opnieuw op.

Vreemd is dat twee externe HD's na opstarten wel zichtbaar waren onder het kopje Boot Override, maar niet de USB flash disk met daarop Ubuntu (32-Bit). Op een andere oude laptop doet de gecreerde USB ook niets, maar daar staat in de BIOS ook geen USB bij, noch een tabblad Setup om dat er bij te zetten. Dus zit ik op twee laptops te zoeken hoe ik USB inschakel en voorrang geef.

Iemand evaring met opstarten van USB met dit model?

Laatst gewijzigd door Weiman : 23 July 2017 om 22:20 Reden: Foto vergeten
  Met citaat antwoorden
Oud 23 July 2017, 17:27   #2
anoniem42071
Guest

Standaard

Een usb drive ga je pas in het bios zien, als er ook een bootable besturing-systeem op de usb stick staat.
Dat gaat niet als je bijvoorbeeld gewoon de iso naar usb hebt gekopieerd.
Maar als ik het bios van ding bekijk (via de handleiding) is er helemaal geen optie om de opstart volgorde te veranderen.

Niek
  Met citaat antwoorden
Oud 23 July 2017, 22:14   #3
anoniem66682
Guest

Standaard

Hi Niek. Goed dat je dat eerst stelt. Ik heb er dus idd een bootable Ubuntu USB stick in zitten, gebrand middels een speciaal programmaatje, Rufus, volgens de instructies op de Ubuntu site. Dus ik heb de ISO er niet zo maar naar toe gekopieerd.

Als klopt wat je daar stelt, dan vraag ik af hoe andere programma's die afhankelijk zijn van een live medium dan zouden kunnen werken.
  Met citaat antwoorden
Oud 23 July 2017, 22:51   #4
anoniem42071
Guest

Standaard

Nou in dit geval wil je opstarten vanaf de usb stick en die is alleen zichtbaar (in het bios bij de boot opties) als er een bootable programma op staat.
Als Windows of linux draait kan je gewoon een programma vanaf een usb stick installeren.
Maar heeft linux geen cd meer om vanaf op te starten?

Niek
  Met citaat antwoorden
Oud 24 July 2017, 09:09   #5
anoniem14945
Guest

Standaard

Linux heeft vast wel een cd, maar de 2in1 geen cd speler ��

Probeer voor de lol eens een andere Linux distributie, bijvoorbeeld Fedora. Of Windows via de media creation tool. Je hoeft beide niet te installeren, alleen om te zien of je er mee kan opstarten.
  Met citaat antwoorden
Oud 24 July 2017, 11:10   #6
anoniem66682
Guest

Standaard

Hi FooBar, de 2in1 heeft idd geen cd-speler en ik bezit ook geen externe. Echt voor de lol doe ik het niet, maar ik zal toch Fedora ns proberen al zijn de instructies een stuk ingewikkelder dan die van Ubuntu. (Het juiste checksum is te verifiëren??)

Nieki, hoe verklaar die zichtbaarheid dan van 2 externe HD's waar gewoon data op staat? Omdat daar geen bootable besturingssystemen op staan snap ik het nut ook niet van de vermelding. Maar deze vermelding ontbreekt dus uitgerekend voor de recent gekochte Cruzer Blade USB (16G NTSF-geformatteerd) waar wél Ubuntu opstaat, volgens mij op de juiste manier gebrand. (Maar daar wordt geen validatie-methode aangeboden van het iso-bestand, noch van het gebrande resultaat.)

Het feit dat ook de tweede laptop (win10, ex win7) niet automatisch opstart via genoemde USB geeft me te denken. Ik heb verder helaas geen controle- apparaten.

tnx.

Laatst gewijzigd door Weiman : 24 July 2017 om 11:12 Reden: spelling
  Met citaat antwoorden
Oud 24 July 2017, 11:56   #7
anoniem13227
Guest

Standaard

NTFS met Ubuntu? Kan dat ook al dan.
  Met citaat antwoorden
Oud 24 July 2017, 12:49   #8
anoniem42071
Guest

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Weiman Bekijk bericht

Nieki, hoe verklaar die zichtbaarheid dan van 2 externe HD's waar gewoon data op staat? Omdat daar geen bootable besturingssystemen op staan snap ik het nut ook niet van de vermelding. Maar deze vermelding ontbreekt dus uitgerekend voor de recent gekochte Cruzer Blade USB (16G NTSF-geformatteerd) waar wél Ubuntu opstaat, volgens mij op de juiste manier gebrand. (Maar daar wordt geen validatie-methode aangeboden van het iso-bestand, noch van het gebrande resultaat.)

Het feit dat ook de tweede laptop (win10, ex win7) niet automatisch opstart via genoemde USB geeft me te denken. Ik heb verder helaas geen controle- apparaten.

tnx.
Ik vermoed dat inderdaad je usb stick dan niet goed is.

Niek
  Met citaat antwoorden
Oud 24 July 2017, 13:05   #9
anoniem66682
Guest

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Aladin Bekijk bericht
NTFS met Ubuntu? Kan dat ook al dan.
Hi Aladin, kan dat niet dan? Ik heb de USB zelf geformatteerd en ik las online dat NTFS beter zou zijn dan FAT32*. Ik heb dat gedaan omdat ik eerder de 64-Bit versie van Ubuntu er op had geplaatst, terwijl de 2in1 dus alleen 32-Bit aan kan, en dus wilde ik die multiboot verwijderen alvorens de nieuwe er op te zetten. Bij het formatteren werd ik vervolgens voor de keuze gesteld voor FAT32, ex-FAT32 (?) of NTFS.

@Nieki30 Zou het daar aan kunnen liggen?

*) NTFS zou meer data kunnen verwerken, maar achteraf is dat onzin want het gaat maar om 2 Gb en er eventueel andere data bij plaatsen zou het functioneren kunnen beïnvloeden. Dus toch maar FAT32 eerst formateren en Ubuntu of Fedora branden?
  Met citaat antwoorden
Oud 24 July 2017, 14:47   #10
anoniem27570
Guest

Standaard

Met ESC of F12 kom je in het bios boot menu van een Samsung, zo al geprobeerd?
Staat hij daar niet bij?
En FAT32 is prima.
  Met citaat antwoorden
Antwoord

Discussietools
Weergave

Regels voor berichten