Belangrijk: ComputerIdee Forum Huisregels | Wachtwoord vergeten?

Ga terug   Computer Idee Forum > Besturingsystemen > Windows Vista/Windows 7

Notices

Antwoord

Discussietools Weergave
Oud 15 February 2019, 15:17   #31
erikdenhouter

erikdenhouter's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door gilberto Bekijk bericht
.....
Hier wordt duidelijk beschreven dat er wel degelijk een controle is op de spanning van de harde schijf. Dus als deze spanning niet juist zal het BIOS de opstartprocedure stoppen. Bij een sata connector met een scheurtje is er wel voldoende stroom en spanning in de beginfase van de stroomtoevoer, maar niet voldoende spanning en stroom om de harddisk aan te melden in de BIOS "HARD DISK BOOT PRIORITY". Het Windows vlaggetje komt pas veel later aan de beurt, dan moeten eerst alle gegevens in de lijst van het ESCD goedgekeurd zijn aan de "laatst bekende configuratie" . Is dit niet zo, dan wordt de checking van de sector waar het MBR zich bevindt afgebroken en komt de foutmelding: "Bootmanager ontbreekt". Deze foutmelding duidt meer op een software probleem dan een hardware issue, omdat deze foutmelding verwijst naar de bootsector van de harde schijf. De consument moet niet door denken, maar de ontwerper van de opstartprocedure. Hij moet een programma regel inlassen die vermeld dat de harde schijf niet is aangesloten, wanneer deze niet wordt aangeduid in het BIOS bij "HARD DISK BOOT PRIORITY". Want als deze melding niet wordt aangeduid, betekent dit dat er onvoldoende stroom en spanning was om de harde schijf normaal te laten functioneren. De heel korte voedingstoevoer aan de harddisk is moeilijk te achterhalen, maar het al dan niet aanduiden of de harde schijven zijn aangemeld in de "HARD DISK BOOT PRIORITY" is een must. Dit sluit veel onderzoekingswerk naar de ware oorzaak over de foutmelding "Bootmanager ontbreekt" uit !!!
.......
Sorry dat ik zo doordrijf op dit onderwerp....
Het doordraven is misschien de maat voor je interesse.

Ik wil er nog één reactie aan besteden, al is onze tekst inmiddels wat off-topic geraakt.
Dat scheurtje in de connector KAN de oorzaak zijn, maar zolang dat niet goed gecheckt is is dat een gok. Mocht het de oorzaak zijn, dan kan ik persoonlijk echt niet nagaan of dit de juiste foutmelding heeft gegenereerd.
Vergeet ook niet dat er veel verschillende BIOS programma's zijn, en dat de uitleg die jij leest misschien al lang door de schrijvers van jouw eigen BIOS is gepasseerd. Dus ook de datum van die tekst overwegen.
En achteraf gezien kan alles beter....

Citaat:
.....Hier wordt duidelijk beschreven dat er wel degelijk een controle is op de spanning van de harde schijf..
"Hier" ken ik dus niet, jij hebt dit zo gelezen, waar vandaan weet ik niet
Dat er controle is op de voedingsspanning zal wel kloppen, maar wie zegt mij dat het niet een data-lijn is die onderbroken is ? Wel spanning, maar geen volledige data informatie, dus de kans dat het MBR niet uitgelezen wordt. Wat als er twee draden onderbroken zijn ? Of drie ?

Kijk bij onderstaande afbeelding hoeveel aansluitingen er bij berokken zijn, en dan kan je beseffen dat niet elke fysiek door het bios gecheckt zal worden. Nogmaals, het (oude) BIOS heeft maar geheugenruimte van meestal 1MB, daar moet de hele grafische interface van het BIOS in, plus alle instellingen en configuratie van de vele verschillende apparaten, en dan nog de keyboardbediening etc.., beperkt dus. Elk karakter van een foutmelding kost al één byte.....

Verder verdedigen waarom jij een misleidende foutmelding krijgt kan ik niet, maar we zijn het zo gewend. Failsafe kan bijna alles, met voldoende ruimte, tijd, en geld
Bijgevoegde afbeelding(e)
Bestandstype: jpg SATA_Power_and_Data.jpg‎ (180,9 KB, 2x gelezen)
Oud 15 February 2019, 23:46   #32
gilberto

Standaard Windows 7 home premium start niet op

Het kan dus wel als er maar voldoende ruimte,tijd en geld aan wordt besteed.
Dat is het juist en ik hoop dat dit in de toekomst beter wordt.Ik heb me geconcentreerd op de werking van het BIOS met de ESCD .Ik denk niet dat deze werking veel veranderd is met de huidige computers.Waarom anders verschijnt die oude foutmelding dan telkens opnieuw.De samenwerking van het BIOS met de ESCD die een non-volatile of vluchtig geheugen heeft,en waarin de data behouden blijft als de stroom wordt uitgeschakeld,verandert bij elke hardware update in de pc. Dus de laatst bekende configuratie wordt steeds gewijzigd bij een aansluiting van een nieuwe harde schijf.Je twijfelt nog steeds dat het scheurtje niet de ware oorzaak is van het succesvol opstarten van de computer. Maar waarom start de pc dan wel goed op met een andere sata connector die geen gebreken vertoond.Als er data lijnen geschonden zijn,dan is dat gebeurt in de lijst van de ESCD .Vermits het ESCD ( extended system configuration data)gesitueerd is in het BIOS,en door het BIOS voorzien wordt van de nodige vereiste systeembronnen zoals IRQ en mapping ranges die toegewezen worden aan de ISA PnP en PCI slots , en die werken met datalijnen kan daar ook een storing optreden .
Maar als er een foutieve datalijn voor de harddisk optreedt,dan moet je dit merken in de "HARD DISK SYSTEM PRIORITY" en zal de melding van de harde schijf niet staan aangeduid.Ik blijf van mening dat de foutmelding: Disk boot failure, insert system disk" veel te omslachtig is .
gilberto
gilberto is offline   Met citaat antwoorden
Oud 18 February 2019, 23:05   #33
gilberto

Standaard Windows 7 home premium start niet meer op

Ik herinner me dat je schreef dat wanneer je een OS op de tweede harddisk wil installeren,je best eerst de cmoss ram naar de standaard waarden brengt en de eerste harddisk afkoppelt.Wat gebeurt er precies in de cmoss ram? Wordt de laatst bekende configuratie van de escd dan weer geplaatst?Of staan er dan alleen nog de fabrieksinstellingen in?
Als er alleen nog de fabrieksinstellingen in de cmoss ram staan, en je sluit de eerste harde schijf terug aan,nadat je op de tweede harde schijf een nieuw OS hebt geïnstalleerd,wordt die dan nog gezien?
En zoals jij voor "Normaal opstarten kiest" bij een BSOD of freezes,kies ik er voor om eerst een blik in het BIOS te werpen en het al dan niet zijn aangesloten van de harde schijven te controleren. Wanneer de stroomvoorziening voor de harddisk uitvalt tijdens het opstarten wordt de harddisk niet aangeduid in de BIOS. De foutmelding "Bootmanager ontbreekt" komt dan pas op de tweede plaats als de harde schijf niet is aangeduid in "Hard disk boot prority".
gilberto.
Oud 19 February 2019, 00:28   #34
erikdenhouter

Standaard

Citaat:
Ik herinner me dat je schreef dat wanneer je een OS op de tweede harddisk wil installeren,je best eerst de cmoss ram naar de standaard waarden brengt en de eerste harddisk afkoppelt.Wat gebeurt er precies in de cmoss ram? Wordt de laatst bekende configuratie van de escd dan weer geplaatst?Of staan er dan alleen nog de fabrieksinstellingen in?
Dat op standaard zetten voor installatie was bedoeld voor Windows 7 en later, voor XP is dat problematischer.
Op default zetten, resetten, betekent dat alle fabrieksinstellingen terug gezet worden, en die ESCD info wordt dan ook verwijderd. Maar ik weet daar verder niks van, het is iets uit de ISA tijd, en ik weet niet hoe dat in een modernere BIOS met PCIe werkt. Maar de toestand zoals het moederbord uit de fabriek kwam wordt hersteld, en dat is per definitie zonder enige lokale configuratie informatie.[/QUOTE]

Citaat:
Als er alleen nog de fabrieksinstellingen in de cmoss ram staan, en je sluit de eerste harde schijf terug aan,nadat je op de tweede harde schijf een nieuw OS hebt geïnstalleerd,wordt die dan nog gezien?
Gezien wel zeker, maar je vraagt je misschien af of de eerste schijf nog opstart ? Als daar een OS op staat en weer als eerste schijf aangesloten en in het BIOS ingesteld staat wel.

Citaat:
En zoals jij voor "Normaal opstarten kiest" bij een BSOD of freezes,kies ik er voor om eerst een blik in het BIOS te werpen en het al dan niet zijn aangesloten van de harde schijven te controleren.
Jouw ding voor nu, maar 99% van de BSOD's hebben echt niets met de schijf te maken. En als gewoon opstarten niet werkt... dan kan ik altijd verder kijken.
Oud 20 February 2019, 21:57   #35
gilberto

Standaard Windows 7 home premium start niet meer op

Ik zal eens neuzen op het internet of de huidige computers nog met ESCD in hun BIOS werken. Ik heb veel opgestoken uit uw antwoorden en ja, je hebt gelijk, de BSOD 's of freezes komen veel meer voor.
De topic mag worden gesloten.
Grtz en bedankt.
gilberto
Oud 20 February 2019, 23:08   #36
erikdenhouter

Standaard

Groetjes, het is inderdaad genoeg
Antwoord

Discussietools
Weergave