Belangrijk: ComputerIdee Forum Huisregels | Wachtwoord vergeten?

Ga terug   Computer Idee Forum > Hardware > Netwerk

Notices

Discussie gesloten

Discussietools Weergave
Oud 15 November 2012, 00:29   #21
BlackTiger

BlackTiger's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
1e; volgens ziggo moet ik bij de 1e router het macadres van de hotspot 'static' invullen en het ipadres tevens inschakelen als DMZ host.
Het is verstandig om de hotspot een statisch ip te geven. Dat kan op 2 manieren. Ofwel je geeft zelf een statisch ip zoals in de handleiding is aangegeven bij de tweede router.
Ofwel je zorgt dat het Ziggo modem altijd hetzelfde ip uitdeelt aan de Zyxel. En dat kan door bij DHCP middels het mac-adres van de Zyxel, het ip adres voor hem te reserveren. Dus dat verhaal is correct.

Of je hem al dan niet als DMZ moet instellen ligt er aan wat je ermee wilt gaan doen. Om er gewoon mee te internetten is dat niet nodig.
Het is wel handig om hem als DMZ in te stellen als er van buitenaf (dus vanaf internet) een verbinding gemaakt moet kunnen worden met de Zyxel of aan de Zyxel aangesloten apparatuur.
Als dat niet het geval is zou ik de DMZ niet instellen.

V.w.b. het delen van mijn kennis, graag gedaan hoor.
Vergeet ook niet dat deze dank ook uit gaat naar Sjouwer voor het idee en de voorzet en ook de anderen die in dit onderwerp ook bijdragen hebben met hun kennis om het geheel nog uit te breiden en te verbeteren. Dus niet alle eer komt mij alleen toe.

-----------------------------
Domme vragen bestaan niet. Het is dom om een vraag te hebben en deze niet te stellen.
BlackTiger is offline  
Oud 16 November 2012, 13:56   #22
freekie

Standaard

Dank voor de aanvullende informatie, ga ermee aan de slag en kom dan weer even terug op het forum.
freekie is offline  
Oud 24 December 2012, 17:55   #23
alentje

alentje's schermafbeelding

Standaard

Jah, ik dacht ook om zo een post te maken.
Dat van sjouwer is niet zo heel duidelijk voor beginners, maar dit is waar ik van weet:

Op de meeste routers is de lokale IP 192.168.1.1 of 192.168.0.1, dat staat meestal onderaan de router.
De username is meestal admin en de wachtwoord admin of password, nu is het bij de router van mijn provider de wachtwoord admints, ts staat voor Telekom Srpske, mijn provider. Dus als je niet in jou router komt dan kontakteer jou provider

Op de eerste router (master) :
DHCP range van 192.168.1.2 naar 192.168.1.3

Tweede router (slave) :
De DNS krijgt ie van router 1 dus moet je hier de DNS op 192.168.1.1 zetten
DHCP gaat uit en,
De lokale IP van de tweede router naar 192.168.1.2 zetten

Nu een kabel van router1(master) naar router 1(slave) trekken, maar in router 2 NIET in de WAN port maar in een van de vier naast de WAN

Laatst gewijzigd door alentje : 24 December 2012 om 17:58
alentje is offline  
Oud 25 December 2012, 08:00   #24
herbert

herbert's schermafbeelding

Standaard

@Alentje: de handleidingen van Sjouwer en Blacktiger zijn duidelijk genoeg.
Jouw aanvulling minder en waarom?
1. je aannames van de gebruikersnamen en de wachtwoorden kunnen beginners op het verkeerde been zetten. Je kunt beter verwijzen naar een sticker op de router en/of de handleiding.
2. Je lokale IP-instellling van de tweede router, je moet in zo'n setting het IP adres buiten de DHCP-range zetten bv DHCP-range 192.168.1.100-192.168.1.199, dan het lokale IP-adres van de tweede router 192.168.1.210. De tweede router is dan via alke pc binnen het netwerk te bereiken
3. JE DHCP-range is er klein voor een netwerk met meerdere pc's
herbert is offline  
Oud 25 December 2012, 09:18   #25
alentje

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door herbert Bekijk bericht
@Alentje: de handleidingen van Sjouwer en Blacktiger zijn duidelijk genoeg.
Jouw aanvulling minder en waarom?
1. je aannames van de gebruikersnamen en de wachtwoorden kunnen beginners op het verkeerde been zetten. Je kunt beter verwijzen naar een sticker op de router en/of de handleiding.
2. Je lokale IP-instellling van de tweede router, je moet in zo'n setting het IP adres buiten de DHCP-range zetten bv DHCP-range 192.168.1.100-192.168.1.199, dan het lokale IP-adres van de tweede router 192.168.1.210. De tweede router is dan via alke pc binnen het netwerk te bereiken
3. JE DHCP-range is er klein voor een netwerk met meerdere pc's
Ik heb gezegd dat de login credentials meestal onderaan de router zitten.
DHCP naar 192.168.1.3 omdat 192.168.1.2 de tweede router gaat worden, dat betekent toch dat hij buiten de DHCP range zit?
Ik zie bij mij niets onduidelijk, ik heb een FileZilla server met deze configuratie, alles werkt goed
Oud 25 December 2012, 09:40   #26
PoppeSchuitema

PoppeSchuitema's schermafbeelding

Standaard

@Alenje, Ik denk dat je nu wanhopig probeert om toch gelijk te hebben, Heel veel routers zijn niet te bereiken met 192.168.1.1 Ook is de standaard inlog niet altijd misschien zelfs wel bijna nooit admin admin heel vaak moet je de 1ste keer het inlogveld leeg laten of het wachtwoord is een leeg veld omdat er word verwacht dat je bij ingebruikname zelf een nieuwe inlog maakt. Dat het toevallig wel met jouw router lukt wil niet zeggen dat het met elke router zo werkt. Zet onervaren gebruikers ajb niet op het verkeerde been en laat de uitleg van Sjouwer als handleiding staan en pas als er mensen niet uitkomen en hier vragen stellen kunnen die beantwoord worden door mensen met ervaringen zoals jij die hebt.

Lenovo B50-30; CPU:Intel Celeron (R) N2815 1,86 GHz; MB: ; RAM:DDR3 4 GB; Algemeen PnP-beeldscherm Intel HD Grafics; SSD: Crucial MX300; Windows 10, Linux Mint 18.2 Cinnamon-Sonya
PoppeSchuitema is offline  
Oud 25 December 2012, 10:25   #27
alentje

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door p-a-n-g Bekijk bericht
@Alenje, Ik denk dat je nu wanhopig probeert om toch gelijk te hebben, Heel veel routers zijn niet te bereiken met 192.168.1.1 Ook is de standaard inlog niet altijd misschien zelfs wel bijna nooit admin admin heel vaak moet je de 1ste keer het inlogveld leeg laten of het wachtwoord is een leeg veld omdat er word verwacht dat je bij ingebruikname zelf een nieuwe inlog maakt. Dat het toevallig wel met jouw router lukt wil niet zeggen dat het met elke router zo werkt. Zet onervaren gebruikers ajb niet op het verkeerde been en laat de uitleg van Sjouwer als handleiding staan en pas als er mensen niet uitkomen en hier vragen stellen kunnen die beantwoord worden door mensen met ervaringen zoals jij die hebt.
Ok, maar wat heb ik hier fout?
Alles werkt hier bij mij
Oud 25 December 2012, 12:55   #28
herbert

herbert's schermafbeelding

Standaard

Aanvullende vraag van mij.
Hoeeveel pc's werken tegelijk in jouw netwerk.
Als ik je #23 goed begrepen heb:
192.168.1.1 master router
192.168.1.2 slave router
Dan hou je in de DHCP range alleen 192.168.1.3 over om aan een pc uit te delen.

Ik heb redelijk wat kennis over netwerken en wel of geen DHCP gebruiken en dat werkt storingsvrij. En ik begrijp je verhaal al niet helemaal.
Hoe moet dat dan bij iemand die de kennis niet heeft?

Is geen aanval op je computerkennis!
Alleen feedback op de wijze hoe je het beschreven hebt.

Het enige wat ik me kan bedenken is dat je de DHCP-range aangepast hebt van 192.168.1.3 -192.168.1.254.

Laatst gewijzigd door herbert : 25 December 2012 om 12:57
herbert is offline  
Oud 25 December 2012, 14:40   #29
BlackTiger

BlackTiger's schermafbeelding

Standaard

Ehmz... wat je fout hebt? Naast wat al gezegd is over dhcp, dit bijvoorbeeld ook:
Citaat:
De DNS krijgt ie van router 1 dus moet je hier de DNS op 192.168.1.1 zetten
DHCP gaat uit en,
De lokale IP van de tweede router naar 192.168.1.2 zetten
DNS krijgt router 2 niet van router 1, want je geeft router 2 een vast ip adres.
Als je router 2 als switch gaat gebruiken, hoef je dus ook nergens 192.168.1.1 in te vullen in router 2.
Sterker nog, dat kun je zelfs nergens invullen, want als je dezelfde range in de WAN gebruikt gaat de router protesteren als je het LAN ip naar 192.168.1.2 wilt wijzigen omdat je dan aan WAN en LAN kan dezelfde range gebruikt en dat kan niet.

De handleiding die ik geschreven heb is wel degelijk duidelijk voor beginners, want er staat hetzelde als jij geschreven hebt, alleen dan met juiste ip adressen en wat extra uitleg waarom iets het beste zo gedaan kan worden.

Dat wil niet zeggen dat het bij jou niet werkt of dat jij er niets van zou weten, maar zoals je ziet zitten er toch wat foutjes in de methode die jij aangeeft. Die van ons is getest, foutloos en werkt op alle routers.

-----------------------------
Domme vragen bestaan niet. Het is dom om een vraag te hebben en deze niet te stellen.
BlackTiger is offline  
Discussie gesloten

Discussietools
Weergave

Regels voor berichten