Belangrijk: ComputerIdee Forum Huisregels | Wachtwoord vergeten?

Ga terug   Computer Idee Forum > Besturingsystemen > Windows 8

Notices

Antwoord

Discussietools Weergave
Oud 7 August 2016, 14:33   #1
albertos

Standaard Bios flashed

Ik heb mijn 1 jaar oude Acer Laptop terug gekregen van BCC, na een reparatie binnen de garantie.
Conclusie: Bios Flashed en software hebben ze opnieuw geïnstalleerd.

Doch na het opnieuw plaatsen van mijn andere software is hij nog steeds traag met opstarten met het opbouwen van het bureaublad en ook regelmatig duurt het laden van een site op Chrome of Explorer direct na opstarten tragisch langzaam of lukt het helemaal niet en moet ik de PC opnieuw opstarten.

Kan het zo zijn dat de Bios nog steeds niet goed is en hoe kan ik dat controleren?
Tevens wat houdt het in dat een Bios is geflashed?

Alvast bedankt.

Laatst gewijzigd door albertos : 7 August 2016 om 14:37
albertos is offline   Met citaat antwoorden
Oud 7 August 2016, 14:55   #2
falstring

Standaard

zoals jij het schrijft:
- ik begrijp dat ze qua software het ding hebben teruggezet naar fabriekswaarden?
- en dat het ding wederom traag is geworden NADAT jij zelf andere software hebt geplaatst?

bios flashen: bios is de chip in de hardware die ervoor zorgt dat alle onderdelen worden herkend en op tijd en in de juiste volgorde worden geactiveerd zodat het besturingssyteem kan worden opgestart.
flashen: zo heet het om die chip van een nieuwere versie ingebedde software te voorzien
falstring is offline   Met citaat antwoorden
Oud 7 August 2016, 15:05   #3
albertos

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door falstring Bekijk bericht
zoals jij het schrijft:
- ik begrijp dat ze qua software het ding hebben teruggezet naar fabriekswaarden?
- en dat het ding wederom traag is geworden NADAT jij zelf andere software hebt geplaatst?

bios flashen: bios is de chip in de hardware die ervoor zorgt dat alle onderdelen worden herkend en op tijd en in de juiste volgorde worden geactiveerd zodat het besturingssyteem kan worden opgestart.
flashen: zo heet het om die chip van een nieuwere versie ingebedde software te voorzien
Ik weet eigenlijk niet of het komt door hetgeen ik erop heb geplaatst of dat het ook al zo was na de reparatie.
Het enige wat ik na de reparatie er weer op heb geplaatst is:
Chrome browser
Anti-virus (Panda)
Ccleaner
Irfanview
VLC media player
HP printer software
Java
Office 2016
Hitman pro

Ik neem aan dat bovenstaande geen schade toebrengt aan je PC.

Mijn vraag blijft dus, kan ik a.d.h.v. een programmetje zelf nagaan of de Bios nog goed functioneert?

Een fabriek systeem herstel is het laatste waar ik op zit te wachten.

Thanks

Laatst gewijzigd door albertos : 7 August 2016 om 15:11
Oud 7 August 2016, 19:11   #4
JohnL

JohnL's schermafbeelding

Standaard

Vergeet het BIOS, dat heeft niets te maken met het langzaam werken van je PC. De enige reden dat BCC je BIOS geflashed zal hebben (aangenomen dat ze dat ook daadwerkelijk gedaan hebben) is om de laatste versie te hebben waar mogelijk wat bugjes uit verholpen zijn.

Als je PC traag is, is dat vrijwel altijd software, vooral als hij na verloop van tijd traag wordt.

Ik zie een aantal zaken die mogelijk elkaar kunnen bijten, namelijk Panda, CCleaner en Hitman Pro. Die hoeven geen problemen op te leveren, zolang je dan alleen Panda actief laat scannen en de rest on demand gebruikt. Als je meerdere malwarescanners tegelijk actief hebt, dan levert dat op zijn best een retetraag systeem op, en in het ergste geval vreten ze elkaar op en houd je een niet-functioneel systeem over. Kijk dat dus even na.

Daarnaast, Java is nog maar zelden echt essentieel en dat wordt steeds minder. Prima als je dat gebruikt, maar zorg ervoor dat je het alleen start als het nodig is, anders neemt het alleen maar resources in die je beter kunt gebruiken.
Datzelfde geldt voor de HP software. Feitelijk heb je die niet eens nodig om je printer te laten werken, Windows haalt in de meeste gevallen zelf de juiste drivers op, maar laat daarbij een hoop overbodige (en automatisch mee opstartende) rommel achterwege.
Oud 8 August 2016, 14:31   #5
Marc H

Standaard

Als je BIOS niet goed werkt start een computer meestal niet meer op, en krijg je andere problemen dan een trage computer

Welk model laptop heb je?

Het lijkt mij dat de laptop niet snel genoeg is voor jouw wensen.

Misschien is een SSD plaatsen een oplossing.

Laatst gewijzigd door Marc H : 8 August 2016 om 14:33
Marc H is offline   Met citaat antwoorden
Oud 8 August 2016, 21:51   #6
Niekie30

Niekie30's schermafbeelding

Standaard

Wat zijn de specificaties van de laptop?
Hoeveel % ruimte is er nog op de harde schijf?
Heb je de schijf weleens gecontroleerd en HDTune pro: http://www.hdtune.com/download.html
Bekijk het tabblad "health" en doe een volledige Error scan. Alle blokjes moet groen zijn na afloop.
Kijk tijdens de scan ook even hoeveel MB/s de schijf haalt.

Niek
Oud 11 August 2016, 16:46   #7
albertos

Standaard

Bedankt voor je reactie ik zal kijken of het een verschil maakt.

Doch Hitman pro onDemand dan ben je denkelijk te laat als er werkelijk iets gebeurd. Ik maak o.a. gebruik van Wifi bij de Universiteit en daar wordt regelmatig een aanval op gepleegd.
HP alleen drivers, kun je met alleen drivers dan ook scannen? Dat lijkt mij niet. Dus die optie komt te vervallen. Wel alle resterende overbodige HP software.
Java kan ik missen, maar als ik kijk hoeveel het gebruikt 0,1 Mb van het geheugen en dat is bar weinig.
Ccleaner kan als ondemand.

Thanks.

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door JohnL Bekijk bericht
Vergeet het BIOS, dat heeft niets te maken met het langzaam werken van je PC. De enige reden dat BCC je BIOS geflashed zal hebben (aangenomen dat ze dat ook daadwerkelijk gedaan hebben) is om de laatste versie te hebben waar mogelijk wat bugjes uit verholpen zijn.

Als je PC traag is, is dat vrijwel altijd software, vooral als hij na verloop van tijd traag wordt.

Ik zie een aantal zaken die mogelijk elkaar kunnen bijten, namelijk Panda, CCleaner en Hitman Pro. Die hoeven geen problemen op te leveren, zolang je dan alleen Panda actief laat scannen en de rest on demand gebruikt. Als je meerdere malwarescanners tegelijk actief hebt, dan levert dat op zijn best een retetraag systeem op, en in het ergste geval vreten ze elkaar op en houd je een niet-functioneel systeem over. Kijk dat dus even na.

Daarnaast, Java is nog maar zelden echt essentieel en dat wordt steeds minder. Prima als je dat gebruikt, maar zorg ervoor dat je het alleen start als het nodig is, anders neemt het alleen maar resources in die je beter kunt gebruiken.
Datzelfde geldt voor de HP software. Feitelijk heb je die niet eens nodig om je printer te laten werken, Windows haalt in de meeste gevallen zelf de juiste drivers op, maar laat daarbij een hoop overbodige (en automatisch mee opstartende) rommel achterwege.
Antwoord

Discussietools
Weergave

Regels voor berichten