Ga terug   Computer Idee Forum > Besturingsystemen > Windows 8

Antwoord

Discussietools Weergave
Oud 14 March 2015, 21:59   #1
anoniem16351
Guest

Standaard C schijf loopt vol

Ik heb een ssd C schijf van 60 GB en een D schijf op de computer
op de C schijf staat alleeen windows 8.1, alle andere programma's en E-mail heb ik op de D schijf staan.
nu loopt echter mijn C schijf helemaal vol en kan ik geen update's meer uitvoeren omdat de C schijf niet genoeg ruimte meer heeft.

de volgende mappen staan op de C schijf:

allshare, 2 Kb
download, 0 Kb
gebruikers, 8 GB
perflogs, o Kb
program files, 2,5 GB
program files (x86), 4 GB
windows, 25 GB

verborgen bestanden:
$recycle.bin, 0Kb
config.msi, 0 Kb
documens en settings, wordt niet aangegeven
MSOCache, 0 Kb
program data, 6 GB
system volume information, 0 Kb

totaal dus ongeveer 45,5 GB

volgens eigenschappen is van de C schijf 55,5 GB in gebruik van de beschikbare 58 GB.
Dan is er nog 10 GB niet zichtbaar voor mij.

Wat kan ik doen om meer ruimte op de C schijf te krijgen, de C schijf is
een apparte ssd schijf, dus ik kan niet de D schijf verkleinen om meer ruimte op de C schijf te verkrijgen.

Kan ik ongestraft wat verplaatsen naar de D schijf of verwijderen ?
  Met citaat antwoorden
Oud 14 March 2015, 22:11   #2
anoniem42071
Guest

Standaard

De verborgen bestanden geeft tie als 0Kb aan, maar daar zit vaak heel veel, maar dat kan je niet missen.

1) Je kunt schijfopruiming toepassen.
2) Je kunt kijken hoeveel of er voor "herstelpunten" is gereserveerd op C: (4 tot 5 GB is voldoende)
3) Tenslotte kan je nagenoeg alle gebruikers bestanden, via een rechtklik > "eigenschappen" tabblad "locatie" verplaatsen naar de D: schijf.
Het voordeel van dat laatste is dat al je programma's ook gelijk naar die locatie wijzen, als je iets wilt opslaan.
( Als je ze met knippen en plakken omzet, wordt de link niet in tact gehouden en moet je telkens bladeren bij het opslaan..)
4) Verder zou je met Ccleaner nog wat rommel op kunnen ruimen.

Als je niet weet hoe je zoiets moet doen, lezen we het graag.

Niek

Laatst gewijzigd door Niekie30 : 14 March 2015 om 23:35
  Met citaat antwoorden
Oud 14 March 2015, 22:43   #3
anoniem57284
Guest

Standaard

Je kunt ook proberen om je Prefetch map te legen (via C: Windows/Prefetch
in deze map worden telkens als je een programma opent een bestandje gemaakt, zodat je de volgende keer het programma snel kun openen, maar die bestandjes blijven in de map staan wat uiteindelijk veel schijfruimte kan gaan kosten. Let wel op hier wordt je pc niet sneller van, maar je wint er schijfruimte mee

De map Prefetch NOOIT!!! verwijderen alleen de inhoud
  Met citaat antwoorden
Oud 15 March 2015, 09:30   #4
anoniem54435
Guest

Talking

31 MB in de Prefetch map , dat helpt geweldig .
=====

Schijfopruiming en systeemherstel bestanden zal meer winst opleveren.
Programma's die je nooit gebruikt ook verwijderen.

En zoals hierboven word aangegeven , zoveel mogelijk de C: schijf alleen voor Windows gebruiken.

Laatst gewijzigd door Desperado : 15 March 2015 om 09:35
  Met citaat antwoorden
Oud 15 March 2015, 09:36   #5
anoniem26138
Guest

Standaard

Voor al die mappen die 0 bytes aangeven, en gewoon om een beter spoor te kunnen zien in welke map(pen) je het meest ruimte kwijt bent, kan je Treesize installeren.
Het geeft in je context menu een extra optie (rechtsklik menu).
  Met citaat antwoorden
Oud 15 March 2015, 12:35   #6
anoniem16351
Guest

Standaard

schijfopruiming en Ccleaner had ik al uitgevoerd, de ruimte voor herstelpunten staat op 3% (1,7 GB)
verder heb ik de map Prefetch geleegd.
Dan wordt er als tip meegegeven: nagenoeg alle gebruikers bestanden verplaatsen naar de D schijf
welke bestanden wel en welke bestanden niet?
De C schijf gebruik ik alleen voor het besturingssysteem (windows 8.1)
Het programma TreeSize heb ik geinstalleerd, maar ik begrijp niet goed wat je er verder mee bedoelt?
Bijgevoegde afbeelding(e)
Bestandstype: jpg treesize c schijf computer idee.jpg‎ (67,9 KB, 10x gelezen)
  Met citaat antwoorden
Oud 15 March 2015, 12:39   #7
anoniem54435
Guest

Standaard

Kijk even naar Post 2 daar staat hoe je iets kunt verplaatsen.

En op C: moet 15 % vrije ruimte zijn ,die heeft Windows nodig om te kunnen werken.

Laatst gewijzigd door Desperado : 15 March 2015 om 12:42
  Met citaat antwoorden
Oud 15 March 2015, 13:08   #8
anoniem42071
Guest

Standaard

Ik zie 2 GB in de prullenbak staan. Die zou ik eens legen.
Dan de gebruikers bestanden:
Blader via de C: schijf > Gebruikers > Naam gebruiker.
Daar zie je mappen staan als Afbeeldingen, Downloads, Documenten, Muziek Video's enz.
1) maak mappen aan met exact dezelfde namen op D: in de root.
2) maak een backup van alle mappen in de gebruikers omgeving op een externe schijf.(Er gaat wel eens iets mis)
3) Klik op (bijv. ) de map "Afbeeldingen"en kies "eigenschappen". Kies het tabblad Locatie.
Daar klik je op "verplaatsen" en je bladert naar de nieuw aangemaakt map op D:.
Klik "toepassen of ok" (weet ik niet uit m'n hoofd) en de bestanden worden verplaatst.
Dat doe je met de grootste mappen daar.

Hier wordt alles in een wat langer verhaal duidelijk uitgelegd: http://www.computeridee.nl/workshop/ssd-slim-opschonen/

Niek

Laatst gewijzigd door Niekie30 : 15 March 2015 om 13:11
  Met citaat antwoorden
Oud 15 March 2015, 13:59   #9
anoniem26138
Guest

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door jaru Bekijk bericht
Het programma TreeSize heb ik geinstalleerd, maar ik begrijp niet goed wat je er verder mee bedoelt?
Treesize geeft een makkelijker beeld van de ruimteverdeling, en leest ook de ruimte van mappen waarvan Windows niet wil dat je de grootte weet, zoals System Volume Information.
In één oogopslag zag Niek dat je Prullenbak 2 GB inneemt, en dat is het doel van Treesize; het vertelt je in één kolom hoe groot (%) een map is, en als je op die map klikt (of in je Verkenner rechtsklikt en Treesize vanuit dat context menu start) kan je een niveau dieper weer kijken in welke sub-mappen de ruimte verdwijnt.
Als je dit allemaal in de Verkenner alleen wilt doen klik je je een blauwe vinger, en je krijgt geen totaal overzicht.

Waar ik je gelijk wel op wil wijzen is dat die map 'System Volume Information' de herstelpunten bevat, en bij jou is dat maar 7 MB groot. Let daarom even op dat jouw Systeemherstel blijkbaar geen herstelpunten voor je systeemschijf C: heeft, en dat is niet zo wenselijk. Controleer dat eerst bij Systeemherstel.
  Met citaat antwoorden
Oud 15 March 2015, 16:31   #10
anoniem16351
Guest

Standaard

Ik heb de gebruikers bestanden verplaatst naar de D schijf, zal ik wel niet helemaal goed gedaan hebben ben een aantal snelkoppelingen op het buroblad kwijtgeraakt en een aantal programma's daarvan zijn verdwenen.
Wat betreft de map 'System Volume Information' dat klopt inderdaad, ik heb geen herstelpunten
heb gegoogeld en de ruimte voor systeemeigenschappen vergroot naar 4 GB maar de map 'System Volume Information' blijft 7 MB, ook hier zal ik wel iets niet goed doen.
de prullebak is leeggehaald (hier had ik beter op moeten letten) en door de gebruikers bestanden (voor zover dat goed gegaan is) te verplaatsen heb ik wel meeer ruimte op de C schijf en staat deze niet meer in het rood aangeduid.
  Met citaat antwoorden
Antwoord

Discussietools
Weergave

Regels voor berichten