Belangrijk: ComputerIdee Forum Huisregels | Wachtwoord vergeten?

Ga terug   Computer Idee Forum > Besturingsystemen > Windows 8

Notices

Antwoord

Discussietools Weergave
Oud 5 March 2013, 22:15   #1
aadjepiraatje

aadjepiraatje's schermafbeelding

Question Defragmenteren onder Windows 8

Goeden avond,
Draai sinds enige weken Windows 8 Pro 64 Bit op mijn oude PC. Kan ondertussen aardig overweg na jaren Windows XP gebruikt te hebben.
Toch zijn er enige dingen die ik mis, of simpelweg niet kan vinden.
Bij voorbeeld de map Bureau Accessoires met daarin onder andere Defragmenteren en Kladblok.
Wat ik ook probeer, ik krijg defragmenteren niet aan de praat. Als ik bij de Apps zoek naar defragmenteren komt keurig het knopje tevoorschijn. Maar erop klikken resulteert alleen maar in een klein zwart venster welk binnen een seconde alweer verdwijnt.
Op de oude manier, Windows-Toets + R, gevolgd door cmd blijft het venster wel open.
Maar na het ouderwetse commando defrag C: /A (analyseren) rijg ik volgende foutmelding:

De opslagoptimalisatie kan niet worden gestart omdat u onvoldoende bevoegdheden hebt om deze bewerking uit te voeren <0x8900024>

Ik ben Administrator en zou echt niet weten welke bevoegdheden ik nog meer nodig zou hebben.
Weet iemand raad? Of, en dat zou wel heel leuk zijn, hoef je onder Windows 8 niet meer te defragmenteren?

Alvast bedankt voor een mogelijkerwijze heel simpele oplossing.
Oud 5 March 2013, 22:28   #2
Niekie30

Niekie30's schermafbeelding

Standaard

Sinds Vista en Windows 7 (dus ook in Windows 8 ) regelt Microsoft het defragmenteren volledig automatisch. In Vista en W7 kon je ook nog wel kiezen om het zelf uit te voeren, maar dat kon uren duren, terwijl het systeem het wekelijks doet na elke Woensdag, als de pc aanstaat, maar niet actief wordt gebruikt.
Ik vermoed dat die functie dus met opzet is weggestopt in W8.

Kan je het kladblok ook niet vinden met "zoeken"?

Ik heb zelf wel al een 3 maanden W8 maar ben er nog maar een paar uur echt mee bezig geweest.

Niek
Niekie30 is offline   Met citaat antwoorden
Oud 6 March 2013, 03:52   #3
stroke33

stroke33's schermafbeelding

Standaard

Als je met recht klikt op het startscherm van Windows 8 dan kun je rechts onderin kiezen voor alle Apps weergeven.
Of je kiest Windowstoets + X voor Configuratiescherm\Systeem en beveiliging\Systeembeheer\Stations defragmenteren en optimaliseren
Oud 6 March 2013, 05:54   #4
JohnL

JohnL's schermafbeelding

Standaard

Buiten het feit dat Vista en 7 het zelf al doen is het bij NTFS drives veel minder problematisch als bij de oudere FAT32 schijven. Het is dus ook veel minder nuttig om te doen.
Daarnaast, Windows 8 houdt serieus rekening met de mogelijkheid dat je het vanaf een SSD draait, en die wil je sowieso nooit defragmenteren.

Wat die rechten betreft, ik vermoed dat als je als Administrator inlogt (dus dé Administrator account, niet je gebruikersaccount met admin-rechten, da's niet hetzelfde) dat het dan wel kan. In XP/Vista/7 was de echte Administrator overigens meestal alleen in Safe Mode te benaderen.
Oud 6 March 2013, 12:46   #5
De Hulk

De Hulk's schermafbeelding

Standaard

What Happened to Disk Defragmenter in Windows 8?

Overigens ben ik van mening dat het defragmenteren met de huidige generaties HDD's meer kwaad dan goed doet. Het is een behoorlijke belasting voor de schijven en ik heb niet anders dan slechte ervaringen. Er zijn 'tig' programma's en ze doen het allemaal op de 'beste' manier, daaruit blijkt al wel dat het een hoop flauwekul is. En snelheidswinst is nauwelijks te behalen.

Laatst gewijzigd door De Hulk : 6 March 2013 om 12:52
De Hulk is offline   Met citaat antwoorden
Oud 6 March 2013, 22:13   #6
aadjepiraatje

aadjepiraatje's schermafbeelding

Standaard

@ een ieder die heeft gereageerd:

BEDANKT voor alle goede raad , weet nou weer iets meer van Win' 8

Discussietools
Weergave

Regels voor berichten