Belangrijk: ComputerIdee Forum Huisregels | Wachtwoord vergeten?

Ga terug   Computer Idee Forum > Besturingsystemen > Windows 8

Notices

Antwoord

Discussietools Weergave
Oud 4 November 2013, 22:30   #1
bart1971

Standaard windows 8.1 installatie gaat zeer moeizaam

Hallo,

Ik heb een nieuwe pc gebouwd en probeer daar Windows 8.1 op te installeren.
Het betreft een asrock Z77-4 extreme bord met een Intel I5 processor en 8 gig geheugen van Corsair. de harde schijf is een SSD 840 pro van Samsung.

Als ik de bios heb ingesteld dat deze boot van dvd dan komt het installatie proces op gang.
maar... voor dat ik bij het setup aankom duurt dit zeker 4 uur. ook hierna duurt het uren voordat ik mij kan aanmelden. als het systeem na zeker een uur of 8 is geïnstalleerd werkt het. echter als ik een wijziging in de bios aanbreng duurt het weer uren voordat de machine weer is opgestart. hier gaat dus iets fout. ook worden niet al mijn harde schijven herkend en werkt discmanagment ook niet.

Wie kan mij helpen?

al vast bedankt voor jullie hulp.

groet,

Bart
bart1971 is offline   Met citaat antwoorden
Oud 4 November 2013, 23:06   #2
Niekie30

Niekie30's schermafbeelding

Standaard

In het bios kan je "Secure Boot" en CMS uitschakelen als het een UEFI bios is. Dat werkt vaak een stuk gemakkelijker.

Is de ssd aangesloten op de laagst genummerde sata poort ( 0 of 1) ?

Windows 8 moet op dat systeem binnen 20 minuten klaar zijn, zeker met die ssd.
Je harde schijven worden vaak niet herkent door het ontbreken van drivers voor de extra sata controllers aan boord van het moederbord.

Heb je in het bios de sata op AHCI staan? (Staat tegenwoordig standaard op AHCI)

Als ik W8 installeer, koppel ik alle extra schijven los, zodat alleen de ssd er nog aanhangt. Na de installatie van alle drivers voor het MB koppel ik de rest aan.

Het lijkt op een vertraging veroorzaakt door 1 hardeschijf die aan z'n eind is. Koppel ze dus even los.

Niek
Niekie30 is offline   Met citaat antwoorden
Oud 5 November 2013, 22:16   #3
bart1971

Standaard

Hoi Niek,

Bedankt voor je snelle antwoord! De bios stond al zoals jij het aangaf. ik heb de schijven losgegooid en Voila! het installeren begon meteen.
Betekent het nu dat een van mijn harde schijven naar z'n mallemoer is?

In ieder geval bedankt dat jij mij hier mee geholpen hebt!

groet,

Bart
Oud 5 November 2013, 22:59   #4
Niekie30

Standaard

Dat zou goed kunnen ja. Sluit ze daarom 1 voor 1 weer aan en start telkens tussen door weer op.
Op het moment dat dat belangrijk langer gaat duren, heb je de verdachte schijf te pakken.
Probeer eerst de data erop veilig te stellen.

En daarna kan je eens controleren met de gratis versie van HDtune met een volledige scan (vierde tabblad) http://www.hdtune.com/
Eén rood blokje is voldoende om dit probleem te veroorzaken. En dan is het slimste besluit de hd te vervangen.

Niek
Oud 11 November 2013, 18:28   #5
bart1971

Standaard

Hoi Niek,

ik heb het HD Tune programma geïnstalleerd en bij 1 schijf de melding "reallocated sector count" betekend het dat deze schijf kapot gaat/is? de blokjes bij de error scan zijn allemaal groen.

groeten weer!

Bart
Oud 11 November 2013, 22:46   #6
Niekie30

Standaard

Stel eerst de data op de schijf op een andere schijf veilig.

Kan je een screenprint hier neerzetten.
Elke schijf heeft een aantal reserve "sectoren" om de data van sectoren die errors geven in op te slaan. Als de reserve ruimte op is, krijg je dit soort meldingen.

Hoe goed is je Engels?

Citaat:
Reallocated Sectors Count

Count of reallocated sectors. When the hard drive finds a read/write/verification error, it marks this sector as "reallocated" and transfers data to a special reserved area (spare area).
This process is also known as remapping and "reallocated" sectors are called remaps. This is why, on a modern hard disks, you can not see "bad blocks" while testing the surface - all bad blocks are hidden in reallocated sectors. However, the more sectors that are reallocated, the more a sudden decrease (up to 10% and more) can be noticed in the disk read/write speed.

Ik zou hem onmiddellijk vervangen, temeer de disk ook al voor ernstige vertraging zorgde tijdens de installatie.
De meningen daarover lopen wel uit één op het forum. Als pc reparateur (hobby) ben ik vrij streng met die dingen.

Niek
Oud 13 November 2013, 11:12   #7
Satneef

Satneef's schermafbeelding

Standaard

Inderdaad,belangrijke data elders parkeren en een nieuwe harde schijf kopen.
Voor net onder de 50 euro heb je al een nieuwe.
Satneef is offline   Met citaat antwoorden
Antwoord

Discussietools
Weergave

Regels voor berichten