Ga terug   Computer Idee Forum > Software > Software Overige

Antwoord

Discussietools Weergave
Oud 16 August 2017, 09:49   #1
anoniem15124
Guest

Standaard Geheugengebruik Firefox

Ik gebruik firefox als browser. Vaak gaat dat probleemloos.
Er zijn echter momenten dat ik bij gmail problemen ervaar. Het geheugengebruik ligt dan hoog (zie afbeelding). Gmail reageert traag als ik bezig ben met het typen van een bericht (soms zo traag dat het lijkt alsof er niets gebeurt).
Ik heb weinig tabbladen open staan en heb van de drie die ik open had staan, de twee andere (garage en krant) gesloten. Maakte geen verschil.
Het enige dat werkt is de browser afsluiten. Opnieuw opstarten (ik krijg géén melding dat Firefox dan wordt geupdate, wat voor mij een mogelijke verklaring zou zijn geweest) en weer inloggen bij Gmail. Doorgaans werkt het dan weer met een 'normale' snelheid.
Het lastige is dat ik er geen regelmaat in heb gevonden. Gebeurt, gelukkig, ook niet heel frequent (want dan zou ik overstappen naar een andere browser).
Iemand die dit herkent? Een verklaring of advies heeft?
Bijgevoegde afbeelding(e)
Bestandstype: jpg CID_FF_Knipsel.JPG‎ (24,0 KB, 10x gelezen)
  Met citaat antwoorden
Oud 16 August 2017, 10:21   #2
anoniem27570
Guest

Standaard

Je kunt overwegen om de 64 bit versie te gaan gebruiken als je een 64 bit Windows gebruikt.
https://support.mozilla.org/nl/kb/ov...2-bits-64-bits

Kom hier niet hoger dan 700MB.
  Met citaat antwoorden
Oud 16 August 2017, 11:02   #3
anoniem32141
Guest

Standaard

Goeie tip, dat ga ik ook proberen. Heb hier namelijk exact hetzelfde probleem.
  Met citaat antwoorden
Oud 16 August 2017, 11:24   #4
anoniem14945
Guest

Standaard

Ik heb het ook op mijn nieuwe (Windows) tablet. Maar op de desktop die bijna 5 jaar oud is nergens last van. Beide overigens 64 bits Firefox. Mijn beeld is overigens dat de Gmail website te zwaar is geworden en sommige computers daar gewoon moeite mee kunnen hebben. Nog niet uit gevonden of ik dat op de tablet op een of andere manier kan verhelpen. Mocht ik er wat op vinden laat ik het hier weten.

Nu heb ik op de desktop wel ooit de browser.sessionstore.interval instelling in Firefox aangepast in een poging het aantal schrijfacties naar mijn SSD te verminderen. Firefox schrijft namelijk iedere 15 seconden de huidige toestand van alle tabs weg. Kan er naar mijn idee niet veel mee te maken hebben omdat het iedere 15 seconden is, maar wie weet. Zie https://www.servethehome.com/firefox...how-to-fix-it/ voor meer hier over.

EDIT: het kan algehele vaagheid zijn, maar het aanpassen van browser.sessionstore.interval naar 1800000 lijkt wel degelijk effect te hebben. Wat heb ik gedaan: tablet herstart, Gmail geopend in Firefox, bericht proberen te typen, vastgesteld dat er inderdaad een input lag is. Vervolgens de genoemde instelling in Firefox aangepast. Opnieuw computer herstart, Gmail geopend in Firefox en bericht proberen te typen. Kan niet zeggen dat de input lag 100% weg is, maar wel dusdanig afgenomen dat je gewoon normaal kunt typen. Nu kan dat dom toeval zijn door weet ik niet wat voor samenloop van omstandigheden, dus ik zal moeten kijken of het zo blijft. Maar het lijkt dus toch effect te hebben dat ik zou zeggen probeer het zelf ook eens. In Firefox de pagina about:config openen, de waarschuwing lezen en accepteren. Dan in het filtervak zoeken naar browser.sessionstore.interval. Daar op dubbelklikken en een veel hogere waarde instellen. 1800000 is een halfuur. Gevolg van deze aanpassing is wel dat wanneer je Firefox een vorige sessie laat herstellen je in het ergste geval een halfuur terug gaat in de tijd. Wanneer je deze optie veel gebruikt wil je er waarschijnlijk een kleinere waarde voor nemen.

Laatst gewijzigd door FooBar : 16 August 2017 om 11:40
  Met citaat antwoorden
Oud 16 August 2017, 16:28   #5
anoniem26138
Guest

Standaard

Als het voorkomt opletten of het geheugengebruik langzaam oploopt, ook als er geen input is of anderszins gebruik van gemaakt wordt.
Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Lange Pier Bekijk bericht
32bit Firefox, 23 tabs, 450 MB.
.

Laatst gewijzigd door erikdenhouter : 16 August 2017 om 16:39
  Met citaat antwoorden
Oud 16 August 2017, 16:35   #6
anoniem14733
Guest

Standaard

Denk er wel aan dat de 64-bit versie nog in beta is en bepaalde beperkingen heeft v.w.b. sommige plugins.
Dit kan misschien handig zijn:
  Met citaat antwoorden
Oud 16 August 2017, 19:00   #7
anoniem26138
Guest

Standaard

Te proberen bij geheugenproblemen:
https://support.mozilla.org/en-US/kb...shooting-tools

Let wel dat de hoeveelheid geheugen die Firefox inneemt ook afhankelijk is van de hoeveelheid geïnstalleerd RAM. Ik heb maar 3008 MB RAM ter beschikking, vandaar dat ik met 450 MB voor Firefox aan de lage kant zal zitten.
  Met citaat antwoorden
Oud 16 August 2017, 19:22   #8
anoniem27570
Guest

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Lange Pier Bekijk bericht
Je kunt overwegen om de 64 bit versie te gaan gebruiken als je een 64 bit Windows gebruikt.

Die link gaf ik al en FF 64 bit is allang niet meer beta, wel worden diverse oude plugins niet meer ondersteund.
  Met citaat antwoorden
Oud 16 August 2017, 19:39   #9
anoniem38560
Guest

Standaard

Ik had het zelfde probleem met Firefox en IE, vooral op facebook, ben sindsdien overgestapt naar Chrome en heb dat probleem daar nooit gehad.

Dappertje
  Met citaat antwoorden
Oud 18 August 2017, 09:31   #10
anoniem15124
Guest

Standaard

Enigszins vertraagde reactie.
Interessant om te lezen dat ik niet de enige ben die hier tegen aan loop, maar ook opvallend dat het bij velen geen problemen geeft.
Heb nu 10 tabbladen open staan met een gebruik van 550 MB. Dat is prima te doen.

@Dappertje: Chrome is voor mij gekoppeld aan Google en ik heb wat twijfels over of/hoe zij surfgegevens bijhouden. Ze hoeven daar niet te weten dat ik in week x op vakantie wil naar land y.
Of zoals FooBar in een ander topic beschreef:
Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door FooBar Bekijk bericht
Of Chrome als je privacy je niks interesseert.
@LangePier: zal het eens gaan proberen met de 64 bit versie. Dank voor die tip.

@Erik: die verwijzing naar about:memory kan wel eens interessant zijn. Kijken wat daar staat als het zich weer voordoet.

Eerst ga ik de tip van FooBar uitproberen. Hopelijk werkt die ook bij mij.
Zijn antwoord geeft me tevens een oplossing voor het fenomeen dat Firefox nogal scheutig is met het wegschrijven van gegevens naar de harde schijf. Voor mij hoeft dat niet elke 15 seconden. Kan me niet herinneren wanneer ik een vorige sessie heb hersteld. Dus een half uur (of meer) vind ik geen probleem.

Allen bedankt!
  Met citaat antwoorden
Antwoord

Discussietools
Weergave

Regels voor berichten