Ga terug   Computer Idee Forum > Hardware > Systemen

Antwoord

Discussietools Weergave
Oud 12 October 2015, 12:52   #1
anoniem15124
Guest

Standaard laptop "overleden"?

Heb van iemand een laptop (Compaq presario CQ70) gekregen die problemen geeft. Of eigenlijk gaf, want nu doet die niks meer

Laptop, Vista, gaf bij het opstarten problemen dat sommige programma's niet goed wilden opstarten. Bij het afsluiten van bv. de verkenner, volgden ook meldingen (ik meende: programma niet juist afgesloten). Eerst getracht om met systeemherstel e.e.a. weer terug te zetten. Werkte niet. Kreeg melding dat de punten te oud zouden zijn en dat het dus niet verstandig was om die te gebruiken. Toch gedaan, maar zonder succes. Foutmelding weet ik zo niet meer
Uiteraard wel met Google gezocht, maar geen afdoende oplossing kunnen vinden.

Uit pure ellende gekozen voor systeemherstel. Dat werkte voor een groot deel, tot er voorgeinstalleerde programma's (HP volgens mij) moesten worden geïnstalleerd.
Toen liep laptop vast. Heb ik 1x een blauw scherm gehad en 1x verzoek tot activeren Windows / opgeven productkey laptop.
Na dit een aantal keren herhaald te hebben, op internet gezocht naar een bootable dvd met Vista. Installeren lukt niet; kan een bepaald bestand niet vinden, na een herstart.
Ook een aantal systeemtesten uitgevoerd. Daar verscheen al snel een melding over een fout/probleem.

Ik vermoed harde schijf en/of geheugen. Harde schijf had ik ook al eerder getest (hdtune), toen het systeem nog wel werkte, maar toen werd niets gevonden.

Dit alles was een maand geleden. Uit pure frustratie (en tijdgebrek) het ding maar even aan de kant gelegd. Vanochtend weer opgestart en het scherm bleef zwart met een muisaanwijzer. Geen logo of tekst. Helemaal niets. Ook het opstarten van de dvd lukt niet meer.

Heb de achterkant opgedraaid en de (twee?) geheugenbankjes gezien en een harde schijf gevonden. Ik ben alleen niet gewend om een laptop te demonteren. De harde schijf is ook kleiner dan ik ken/gewend ben, dus kan die (vermoedelijk) niet maar zo plaatsen in een andere computer.

Wat kan er aan de hand zijn / hoe kan ik dat checken (/en oplossen)?

Laatst gewijzigd door Obelix71 : 12 October 2015 om 13:02
  Met citaat antwoorden
Oud 12 October 2015, 13:44   #2
anoniem54435
Guest

Standaard

Een Laptop schijf , afhankelijk van de aansluiting , kun je wel even aansluiten op een Desktop
Maar dan zal hij los in de kast hangen ,om te testen is dat geen probleem
  Met citaat antwoorden
Oud 12 October 2015, 18:47   #3
anoniem42071
Guest

Standaard

Als je geen 2,5 inch hdtjes hebt liggen, zou ik eens op Marktplaats kijken of daar een sata schijfje te koop is voor heel weinig.
Een aantal verschijnselen wijzen wel die kant op.

Niek
  Met citaat antwoorden
Oud 12 October 2015, 20:09   #4
anoniem27570
Guest

Standaard

https://www.youtube.com/watch?v=2K_8VFDzSI4
Kijk of de flip van de grafische kaart wel overal nog gesoldeerd zit.

Mis overigens foutcodes.
http://www.resplendence.com/whocrashed
Kan ook via deze tool.
  Met citaat antwoorden
Oud 12 October 2015, 21:26   #5
anoniem30973
Guest

Standaard

Toch wel even in BIOS gekeken of daar iig de hardware herkend wordt?
  Met citaat antwoorden
Oud 13 October 2015, 08:26   #6
anoniem15124
Guest

Standaard

@Lange Pier: dank voor de demontage video.
Foutcodes ga ik volgens mij niet meer boven tafel krijgen, ook niet met die tool, omdat de laptop alleen maar een zwart beeld geeft. Opstarten lukt niet.

@Joman: opstarten lukt niet, krijg ook nergens tekst te zien om op een F-toets te drukken om in de bios te komen.

Ik ga proberen om de harde schijf er uit te halen en te kijken of ik die op een andere pc kan benaderen.
  Met citaat antwoorden
Oud 13 October 2015, 09:22   #7
anoniem42071
Guest

Standaard

HP en Compaq geven met F10 de bios weer.

Niek
  Met citaat antwoorden
Oud 13 October 2015, 17:42   #8
anoniem15124
Guest

Standaard

Harde schijf aangesloten op eigen pc en met hdtune getest. De Error-scan laat alleen maar groene blokjes zien. Probleem lijkt hem daar dus niet in te zitten.

Blijft geheugen over?

Zal harde schijf weer inbouwen en kijken of ik dan functietoetsen kan gebruiken tijdens het opstarten.

Wordt vervolgd.
  Met citaat antwoorden
Oud 13 October 2015, 18:08   #9
anoniem27570
Guest

Standaard

Ik hou het op een losgelaten gpu flip, gebeurt vaak bij HP, Acer en soms ook andere merken indien er niet op tijd is ontstoft en de boel te warm is geworden.
  Met citaat antwoorden
Oud 13 October 2015, 21:33   #10
anoniem42071
Guest

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Obelix71 Bekijk bericht
Harde schijf aangesloten op eigen pc en met hdtune getest. De Error-scan laat alleen maar groene blokjes zien. Probleem lijkt hem daar dus niet in te zitten.

Wordt vervolgd.
Heb je ook op het tabblad "health" gekeken naar warnings?

Niek
  Met citaat antwoorden
Antwoord

Discussietools
Weergave

Regels voor berichten