Ga terug   Computer Idee Forum > Besturingsystemen > Windows 8

Antwoord

Discussietools Weergave
Oud 19 April 2013, 09:13   #11
anoniem54435
Guest

Standaard

En bij Raid 0 ben je echt alles kwijt, als er ook maar 1 schijf het begeeft .

Raid 0 kan de snelheid iets opvoeren , maar bij de huidige snelle schijven [ SSD] is de winst minimaal.
  Met citaat antwoorden
Oud 19 April 2013, 09:44   #12
anoniem42071
Guest

Standaard

Verder heb je de ssd schijven niet aan de goede poorten hangen. In principe moeten die aan de 2 laagst genummerde sata poorten hangen.
Mijn advies: Backup je data extern.
Doe geen Raid 0 instellen in het bios (data veiligheid)
Sluit de grootste ssd aan op satapoort 0.
Plaats de dvd van W7 (of de usb stick) en maak in het installatie menu van W7 (eerst alle partities op de hd verwijderen) 1 nieuwe partitie aan van gewenste grote. Daarna installeer je W8 op de andere partitie van de eerste ssd of op de andere ssd (waar je ook eerst alle partities van verwijderd. )

Na afloop heb je een keurig boot menu.

Niek
  Met citaat antwoorden
Oud 19 April 2013, 09:51   #13
anoniem54435
Guest

Standaard

Klopt

De schijven zitten niet op de juiste poorten .
En hij heeft geen dualboot uitgevoerd , maar gewoon een W7 en een W8 Install op 2 aparte SSD's.
  Met citaat antwoorden
Oud 19 April 2013, 11:54   #14
anoniem42071
Guest

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Desperado Bekijk bericht
Dat klopt .
........
Maar Ik heb win8 op een aparte SSD ge´nstalleerd naast een bestaande win 7 versie.

Dus W7 en W8 staan die . op 1 SSD
Dus eeeeh toch 2 ssd's ?

Niek
  Met citaat antwoorden
Oud 19 April 2013, 12:01   #15
anoniem54435
Guest

Exclamation

Ik heb win8 op een aparte SSD ge´nstalleerd naast een bestaande win 7 versie.

Citaat topic starter.m

Erg duidelijk is het allemaal niet .

Het lijkt erg op broddel werk deze installaties.
  Met citaat antwoorden
Oud 24 April 2013, 20:06   #16
anoniem13758
Guest

Standaard

Het weekend weg geweest en nog geen tijd gehad om hier naar te kijken.

@Niekie30: De installatie van win 8 staat op 2 SSD schijven van 120 GB. Alleen is de RAID configuratie in de BIOS ingesteld. Dit is de reden dat geen van beide OS de schijf als RAID herkent volgens mij.

Ik zal nog eens naar de aansluitingen op het moederbord kijken of ik daar verder mee kom.

De reden voor RAID 0 is om het eens uit te proberen. Het is niet echt nodig voor mij om de schijven in RAID te zetten. Het is niet de bedoeling om win 7 opnieuw te installeren, maar als het nodig is om alles te laten werken gaat het wel gebeuren.
  Met citaat antwoorden
Oud 24 April 2013, 23:42   #17
anoniem42071
Guest

Standaard

Als je Raid 0 zou draaien, zou je nu 1 ssd van 240 Gb zien en niet 2.

Niek
  Met citaat antwoorden
Oud 25 April 2013, 19:12   #18
anoniem13758
Guest

Standaard

In een vorige post hat ik een plaatje geplaatst waarin te zien is dat de RAID schijven als 1 schijf van 240 GB gezien worden.(Sorry voor de grootte ervan)
Het is de met rode pijl aangegeven schijf.

Tijdens het herinstalleren van win 8 kreeg ik wel een keuze menu te zien, alleen kon ik kiezen uit 2 win 8 mogelijkheden. Win 7 stond niet in de lijst terwijl deze wel was aangesloten en win8 deze wou overschrijven. Dit heb ik niet gedaan en win 8 op de RAID ge´nstalleerd.

Gelukkig heb ik vanaf morgen een lang weekend en tijd om dit even uit te zoeken.
  Met citaat antwoorden
Oud 26 April 2013, 00:43   #19
anoniem42071
Guest

Standaard

Oke. Ik heb het plaatje niet goed bekeken.
Inderdaad keurig een raid 0 schijf van 240 GB, verdeelt in 2 partities.

Als je dit goed wil doen:
1) Backup de handel.
2) Verwijder alle partities van de raid configuratie (tijdens de installatie van W 7), maar laat raid 0 wel bestaan.
3) Plaats dvd van W7, start daar vanaf op en maak in het niet gepartioneerde en geformatteerde raid volume 1 partitie aan van (bijv. 111 GB voor W7 en installeer dat helemaal, liefst inclusief wat updates. (om zeker te weten, dat de installatie afgerond is)
4) Daarna plaats je de W8 dvd en start daar vanaf op. In het schijfbeheer menu van W8, kies je het nog lege deel van je raid volume, maakt daar de 2e partitie van en zet daar W8 op.
Dan zou het goed moeten gaan.

Belangrijk is dat je met W7 begint.
Begin je met W8, krijg je W7 er meestal niet meer op.

Laat tijdens het installeren gewoon alle schijven aangesloten, maar kies wel de juiste om op te installeren.

Wel verlies je dan TRIM, maar gezien de laatste tests met ssd's (die zouden ruim 80 jaar meegaan bij normaal gebruik) moet dat niet zo'n probleem meer zijn.
http://nl.hardware.info/reviews/4177...te-3-24-4-2013
En dit betreft dan de Samsung 840 die gebruikt maakt van een nieuwe manier op bits te gebruiken en zouden in theorie korter mee moeten gaan, als normale ssd's.

Niek

Laatst gewijzigd door Niekie30 : 26 April 2013 om 00:55
  Met citaat antwoorden
Oud 30 April 2013, 19:21   #20
anoniem13758
Guest

Standaard

Ondertussen nog even weer geprobeerd om het keuze menu te krijgen en het is gelukt. Hiervoor moest Win7 wel opnieuw ge´nstalleerd worden op de RAID schijven. Helaas is er wel een klein probleem tijdens het keuze menu.

De unifying ontvanger wordt pas na 20 seconden herkent. Je hebt dan niet veel tijd meer om een keuze te maken. Tevens is er voor de airlive x.usb geen win 8 driver te vinden en om welke vage reden dan ook worden ook de 2 utp poorten niet herkent. Dit moet ik nog even uitzoeken.
  Met citaat antwoorden
Antwoord

Discussietools
Weergave

Regels voor berichten