Ga terug   Computer Idee Forum > Internet > Internet Overige

Antwoord

Discussietools Weergave
Oud 26 June 2016, 09:48   #1
anoniem15124
Guest

Standaard veiligheid veilig wachtwoord

Steeds vaker hoor / lees je dat een database gehackt is en de inloggegevens van velen op (de digitale) straat zijn komen te liggen. Ook lees je dat het goed is om een veilig wachtwoord te gebruiken, liefst voor elk account een ander.

Wat ik me afvraag. Uit onderzoek blijkt dat menigeen niet veel verder komt dan een wachtwoord als 123456. In hoeverre is het dan, voor mij, zinvol om hele complexe wachtwoorden te gebruiken? Als op basis van die eenvoudige wachtwoorden de inloggegevens kunnen worden 'vertaald', wat is dan de waarde van mijn 'niet te kraken' wachtwoord?
  Met citaat antwoorden
Oud 26 June 2016, 10:06   #2
anoniem13673
Guest

Standaard

Simpel - je gaat er nu van uit dat de enige manier om een wachtwoord te achterhalen, het kraken van de database is. Er is ook nog gewoon zoiets als een brute force attack, eventueel met een dictionary erbij. Tegen zoiets is jouw "123456" misschien tien seconden bestand, terwijl "Qlei67#$LP" uren, zo niet dagen kan duren.
  Met citaat antwoorden
Oud 26 June 2016, 10:09   #3
anoniem35068
Guest

Standaard

Veilige wachtwoorden helpen niet als een database met inloggegevens gekraakt wordt waardoor de inhoud van die database (gebruikersnamen en bijbehorende wachtwoorden) op straat komt te liggen. Veilige wachtwoorden helpen wél tegen pogingen een wachtwoord te 'raden' of door logisch denken te achterhalen. Bedenk dat iedereen die weet dat jij een hondje hebt dat Doerak heet, bij een poging om een account van iets te hacken deze naam als password zal proberen. Ze weten dat veel mensen de naam van een huisdier, kind etc. gebruiken als password. Ook zijn er systemen die wachtwoorden proberen te raden door er veel binnen een bepaalde tijd te proberen. Zo zijn er systemen die simpelweg nummers invoeren, iedere poging weer andere, totdat ze beet hebben. Veel voorkomende wachtwoorden zoals bijv. 123456 of 98765 worden daarbij eerst geprobeerd. Als jij je wachtwoorden sterk maakt, door er bijv. cijfers, letters en bijzondere leestekens aan toe te voegen wordt de kans dat zulke systemen je wachtwoord raden al een stuk kleiner. Sterke wachtwoorden hebben dus wel degelijk zin.
  Met citaat antwoorden
Oud 26 June 2016, 10:49   #4
anoniem14945
Guest

Standaard

Nog een geruststelling: wachtwoorden staan (meestal) versleuteld in de database. Dus ook als die op straat ligt, weet men nog niet direct je wachtwoord. Echter, zwakke wachtwoorden zijn het makkelijkst te ontsleutelen en ben je bij een hack het eerst aan de beurt. Terwijl met een sterk wachtwoord de website van de gestolen database al maatregelen genomen kan hebben voordat ze jouw wachtwoord hebben kunnen ontsleutelen.
  Met citaat antwoorden
Oud 26 June 2016, 17:50   #5
anoniem13227
Guest

Standaard

trouwdata, geboortedata en dat riedeltje cijfers.. je wilt niet weten wie dat allemaal gebruiken omdat ze bang zijn te vergeten
  Met citaat antwoorden
Oud 28 June 2016, 07:59   #6
anoniem15124
Guest

Standaard

Allen dank voor het reageren.

Dat er een verschil is tussen het brute forcen van mijn account of het compleet op straat hebben liggen van een database, weet ik. Mijn vraag ging eigenlijk over het 2e deel: wat als het op straat ligt.

Om het derden niet te gemakkelijk te maken, gebruik ik ook zoveel mogelijk wachtwoorden met combinatie van hoofdletters, kleine letters, cijfers en leestekens. Vreemd vind ik het dan wel dat op lang niet alle websites leestekens/speciale tekens zijn toegestaan (of een zeer beperkt aantal).

Zal verschillende wachtwoorden blijven gebruiken, bestaande uit een breed scala aan letters, etc. Dit in combinatie met een programma om wachtwoorden te 'onthouden'. Gezien de vele inloggegevens die je tegenwoordig nodig hebt, lukt het me anders niet meer......
  Met citaat antwoorden
Antwoord

Discussietools
Weergave

Regels voor berichten