Ga terug   Computer Idee Forum > Hardware > Onderdelen

Antwoord

Discussietools Weergave
Oud 30 December 2007, 23:03   #1
anoniem17538
Guest

Standaard Na "press del to eter set up" niets meer...

Vandaag bij de computer van mijn vader hebben we het volgende gedaan:

1. oude geheugen module (256 mb) eruit, nieuwe geheugenmodule erin (1 gb) in slot 1. Daar ik zag dat de oude geheugenmodule ook van Kingston was (ddr pc2100 266mhz) heb ik deze weer in slot 2 gestopt.

De pc starte goed op, alles liep lekker, er is ook een paar keer opnieuw opgestart (zo'n 3x) geen enkel probleem.

Toen hebben we in het laatste (3e) vrije pci slot een usb 2 kaart gestoken.
Na opstarten kwamen we niet verder dan: press del to enter set up (alleen op del tikken hielp niet, wellicht ben je dan eigenlijk al te laat als je die melding hebt gelezen?).
Herstart hielp ook niet.

De kaart maar weer verwijderd, en opgestart, zelfde verhaal, we kwamen niet verder.

Toen de kaart er maar weer in gezet (om de sleuf dicht te maken tegen het stof!) en nog even goed gevoeld (maar dat had ik de eerste keer ook gedaan).

Nog een keer geprobeerd, en nu start de pc door... wat een opluchting. Kaart wordt geinstalleerd (automatisch, windows xp). Printer op de nieuwe usb aansluiten, prima, functioneert, er wordt geprint.

Computer weer uitgeschakeld, stroom eraf etc etc en nu alles weer netjes dichtgeschroefd en aangesloten. PC aan, weer dezelde ellende, komt niet verder dan press del...

Herstart, helpt niet. Stroom er weer helemaal af, minuutje gewacht, stroom er weer op en.. pc start weer door (pfff).

Maar toch, dit is natuurlijk vervelend (want gaat dit nu steeds terugkomen?) maar vooral, wat nu?

Bij doorstarten valt me op dat het eerstvolgende na de "press del" riedel is, dat de mem test loopt. Zou het dus misschien zo kunnen zijn dat ik toch beter die oude geheugenmodule uit het 2e slot had moeten laten?

Wellicht ten overvloede, we hebben altijd alle stroom eraf gehaald, opgepast voor statisch, alles voorzichtig gedaan. Windows xp met sp2 en alle updates.

De pc is wel wat ouder (2002 meen ik) maar loopt verder prima, en mijn vader wil liever geen nieuwe (hij is inmiddels bijna 80 en heeft geen zin om zich nu nog in Vista te moeten gaan verdiepen, ik dacht hem te helpen met dit upgraden, als ik dat nou maar niet van de regen in de drup heb gedaan!
  Met citaat antwoorden
Oud 31 December 2007, 00:14   #2
anoniem15368
Guest

Standaard

Kijk 'ns of de PC wel goed opstart als alle USB-kabels eraf zijn, onder andere de printer. Mijn PC heeft daar af en toe problemen mee.
  Met citaat antwoorden
Oud 31 December 2007, 00:31   #3
anoniem17538
Guest

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Quzex Bekijk bericht
Kijk 'ns of de PC wel goed opstart als alle USB-kabels eraf zijn, onder andere de printer. Mijn PC heeft daar af en toe problemen mee.
Ja klopt, goeie tip. Maar de eerste keer was dit al het geval (na eerste inbouw kaartje, ben ik uitsluitend opgestart met muis, toetsenbord en beeldscherm, die geen van alle middels usb aangesloten zijn.
  Met citaat antwoorden
Oud 31 December 2007, 00:50   #4
anoniem13576
Guest

Standaard

Er zal waarschijnlijk nog iets anders (foutmelding) staan voor/boven; Press Del to enter Setup.

Wat staat daar dan?
  Met citaat antwoorden
Oud 31 December 2007, 01:09   #5
anoniem17538
Guest

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door ctrlaltdelete Bekijk bericht
Er zal waarschijnlijk nog iets anders (foutmelding) staan voor/boven; Press Del to enter Setup.

Wat staat daar dan?
Nee, dat is het juist. De naam van het bios of moederbord oid (?) wordt opgesomt, en dat alles Okey of correct is....meer niet!

Edit: er staat: Hardware OK

Als hij wel doorstart, is de volgende stap de mem test. Vandaar mijn indruk dat hij misschien toch in het geheugen verslikt, of is dat toeval dat hij op dat punt stopt.

Laatst gewijzigd door dcl : 31 December 2007 om 09:54
  Met citaat antwoorden
Oud 31 December 2007, 22:21   #6
anoniem26138
Guest

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door dcl Bekijk bericht
Daar ik zag dat de oude geheugenmodule ook van Kingston was (ddr pc2100 266mhz) heb ik deze weer in slot 2 gestopt.
Het lijkt mij toch dat het op dit punt fout gaat.

Weet je zeker dat beide modules die zelfde specs hebben ?

Haal die 256 er eens uit, en druk hem eens een paar maal terug om slechte contacten wat uit te sluiten.

Ik zou die 256 er uiteindelijk uit laten, en een tijdje proberen.
De USB kaart is denk niet de oorzaak.
  Met citaat antwoorden
Oud 5 January 2008, 18:41   #7
anoniem17538
Guest

Standaard

Bedankt. Op dit moment werkt de computer steeds probleemloos...? Maar zodra de kuren weer beginnen, ga ik het inderdaad eerst in die geheugenmodule zoeken. Maar nu het schijnbaar goed gaat (computer gaat nu ook lekker snel) laat ik het nog maar even zo.
  Met citaat antwoorden
Antwoord

Discussietools
Weergave

Regels voor berichten