Ga terug   Computer Idee Forum > Hardware > Randapparatuur

Antwoord

Discussietools Weergave
Oud 29 January 2017, 21:30   #1
anoniem56336
Guest

Standaard kleurverandering letters, vreemd

Hallo mensen,

Ik heb dit probleem in deze rubriek gepost omdat het beeldscherm de plek is waar ik het probleem constateer.

Sinds enige tijd zie ik op verschillende websites (waaronder deze) maar ook binnen WLM de letters, die normaal gesproken zwart zouden moeten zijn, verkleuren.
Soms worden stukjes tekst blauw, dan weer rood of groen. Het betreft hoofdzakelijk lettertekens die een verticale richting hebben, dus de i,I,l,j,k.

Woorden als "lijkt" of "klik" veranderen dus geheel van kleur, terwijl bv. "aarde" normaal verschijnt. Bij een woord als "balken" verkleuren alleen de "l" en de "k".

Nu vind ik het niet erg om voor gek te worden versleten maar toch...
Het is heel vervelend met lezen natuurlijk.

Wat ik tot nu toe heb geprobeerd om zaken te elimineren:

- 2 andere mensen laten kijken of mijn bevindingen juist waren, en zij konden het alleen maar beamen
- een andere monitor aangesloten, met andere kabels, maar het probleem blijft
- mijn laptop gepakt, maar ook hier doet het probleem zich niet voor.

Het probleem doet zich niet voor op andere websites (bv. nu.nl, telegraaf.nl en andere.)

Ik heb me al helemaal suf gegoogeld, maar ik kom nergens een vermelding van dit probleem tegen.

Zelf heb ik het idee dat het te maken heeft met lettertype of lettergrootte.
Als ik in "word" iets normaal typ doet het probleem zich voor, maar als ik dezelfde tekst selecteer en vergroot verschijnen de letter normaal.

Is er iemand met dit "fenomeen" bekend en/of heeft iemand een oplossing hiervoor?

Nogmaals gezegd": Het probleem doet zich sinds ongeveer 2 weken voor. Aan de pc of monitor zelf is niets gewijzigd qua instellingen o.i.d.

Ik hoop dat iemand me bij dit toch wel erg irritante probleem behulpzaam kan zijn.
(O ja, ik gebruik windows 8.1)

Bij voorbaat dank natuurlijk!

Groetjes,

Leonie
  Met citaat antwoorden
Oud 29 January 2017, 22:13   #2
anoniem42071
Guest

Standaard

Heb je de bekende scans op Malware al gedraaid Leonie?

Begin met een scan met ADWcleaner http://www.bleepingcomputer.com/download/adwcleaner/
Klik na het installeren op “Scannen” en wacht totdat dat klaar is en je op "Verwijderen" kunt klikken en start opnieuw op.

Daarna doe je een volledige scan met de Free versie van Malwarebytes: https://nl.malwarebytes.com/mwb-download/ en verwijder alles wat gevonden wordt.

Dan : Junkware Removal Tool gebruiken. https://www.malwarebytes.com/junkwareremovaltool/

Als je met IE surft kan je daarna via het menu Extra, Internet Opties en dan het tabblad geavanceerd je instellingen opnieuw instellen.

Kijk in het menu “ extra “ ook even naar het "Invoegtoepassingen beheren". Zorg dat daar maar 1 zoek machine staat en dat mag Bing of Google zijn.

Als het geen Malware is, denk ik toch heet sterk aan je videokaart.
Kan je daar de laatste drivers van installeren?

Niek
  Met citaat antwoorden
Oud 29 January 2017, 22:38   #3
anoniem26138
Guest

Standaard

Configuratiescherm - Beeldscherm.

Daar staat (bij Windows 7) aan de linkerkant 'Cleartype tekst aanpassen'.
Klik daar eens op, en schakel ClearType uit.
Ga van daaruit verder instellen, zoals de lettergrootte in het scherm 'Beeldscherm'.

Even erbij vermelden: zoals zoveel termen, in de Windows Help van je Configuratiescherm vind je niks v.w.b. ClearType, maar wel in je gewone zoekfunctie, althans bij Windows 7.

ClearType is dacht ik voor laptopschermen, maar op mijn CRT monitor geeft het bij mij vaak het door jou omschreven probleem, sommige vensters wel, een andere weer niet.
.

Laatst gewijzigd door erikdenhouter : 29 January 2017 om 22:42
  Met citaat antwoorden
Oud 29 January 2017, 23:13   #4
anoniem56336
Guest

Standaard

Dank jullie!

@ Niek:

Je rijtje tests zijn altijd het eerste dat ik doe als er zich een probleem voordoet, maar helaas werden er geen problemen gevonden.
Ik gebruik firefox, dus kan ik helaas niets met de IE-opties.
Mijn grafische kaart is de ATI AMD Radeon HD 7480D.
Er staan verschillende aanbieders van de laatste drivers maar ik weet niet welke veilig is om te downloaden.
Op deze site: http://www.amd-drivers.com/download-...ws8-64bit.html staat dat de laatste versie van 2014 is?

@Erik:

cleartype tekst is makkelijk te vinden in windows 8.1 via de zoekfunctie.
Ik heb het uitgeschakeld en verschillende instellingen veranderd en geprobeerd. Welke instelling ik ook probeerde, ik kreeg steeds een heel dun en relatief groot lettertype, bijna onleesbaar. Ik heb het toch maar weer ingeschakeld.

Nogmaals dank!

Groetjes,

Leonie
  Met citaat antwoorden
Oud 29 January 2017, 23:24   #5
anoniem42071
Guest

Standaard

Leonie. De site die je nu toont is geen AMD site, maar van drivers.com. (niet doen dus).

Kijk hier bij AMD en doek daar de juiste drivers: http://support.amd.com/en-us/download

Je kunt automatisch laten zoeken naar de laatste drivers voor jou videokaart.
Je kunt ook handmatig zoeken en dan kom je voor W8.1 hier uit

Niek
Bijgevoegde afbeelding(e)
Bestandstype: jpg radeon.JPG‎ (31,3 KB, 5x gelezen)

Laatst gewijzigd door Niekie30 : 29 January 2017 om 23:28
  Met citaat antwoorden
Oud 30 January 2017, 00:02   #6
anoniem26138
Guest

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door leonie89 Bekijk bericht
Ik heb het uitgeschakeld en verschillende instellingen veranderd en geprobeerd. Welke instelling ik ook probeerde, ik kreeg steeds een heel dun en relatief groot lettertype, bijna onleesbaar.
Daarbij dan wel de vraag: was het oorspronkelijke kleurprobleem wel weg ?
  Met citaat antwoorden
Oud 30 January 2017, 00:05   #7
anoniem56336
Guest

Standaard

Hallo Niek,

Ik heb de drivers automatisch laten zoeken en gedownload en geinstalleerd.
Helaas heeft dit, na opnieuw opstarten, niet mogen baten.

Mocht je nog andere suggesties hebben hoor ik dat natuurlijk graag.

Je gaat er dus wel van uit dat het aan de grafische kaart ligt?
Een nieuwe is natuurlijk snel gekocht (nou ja...) maar als dat het probleem niet oplost is dat natuurlijk ook zonde...

Nogmaals dank,

Groetjes,

Leonie
  Met citaat antwoorden
Oud 30 January 2017, 00:20   #8
anoniem42071
Guest

Standaard

Jawel. Maar vraag 1 is dan: heb je nog garantie op je huidige kaart?

Zoniet dan zou je een kaart kunnen kopen, onder voorwaarde dat, als het niet helpt, je de kaart ongeschonden terug mag brengen.
Of je leent een kaart van de bekende?

Een andere optie om te proberen:
Verwijder de grafische kaart uit de pc. (pas op hij zit onderaan vaak met een tuimelschakelaartje vast) en sluit je monitor aan op de VGA uitgang van je moederbord en zet de pc weer aan. Als het dan over is, weet je de oorzaak.

Niek

Laatst gewijzigd door Niekie30 : 30 January 2017 om 00:25
  Met citaat antwoorden
Oud 30 January 2017, 00:38   #9
anoniem56336
Guest

Standaard

@Erik:

Was ik even vergeten te vertellen...sorry! Het kleurprobleem was inderdaad weg, maar zoals gezegd voor de rest redelijk onleesbaar.

@ Niek:

Ik heb geen garantie meer op de huidige kaart. Ik heb de pc gekocht bij een zaak die ook zelf computers bouwt (low budget pc Middelburg). Ze hebben er een tijdje geleden ook een ssd schijf ingebouwd.
Ik zelf zal de computer niet gaan openmaken ben ik bang.

Ik zou met de zaak kunnen overleggen om de computer bij hun aan te sluiten zodat ze precies weten wat ik bedoel, en dan vragen wat voor opties er zijn.
Mijn moederbord is overigens de F2A85-M (FM2 ) met 8 gb ram.

Heeft een upgrade (als ik een nieuwe mocht kopen) zin wat betreft snelheid bij met name fotobewerken...als ik toch bezig ben?

Nogmaals dank!

Groetes,

Leonie
  Met citaat antwoorden
Oud 30 January 2017, 11:44   #10
anoniem26138
Guest

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door leonie89 Bekijk bericht
@Erik:
Het kleurprobleem was inderdaad weg, maar zoals gezegd voor de rest redelijk onleesbaar.
Ik ben toch bang dat jullie het wat te ver zoeken

Bij mij, met- en zonder ClearType ingeschakeld op een oude Nvidia grafische adapter, en uitvergroot:
ClearType-tekst_vs_gewoon.jpg

Wat mij betreft, het probleem met ClearType is dat je qua vetheid van de letter snel verwend wordt, en terug naar een weergave zonder ClearType is dan wennen en zoeken.

Met ClearType heb ik de neiging om mijn browser of editor ook anders te zoomen. Heb je ook dat proberen te wijzigen met Ctrl+wieltje op je muis ? Lukt ook in Wordpad, dus ik denk ook in Word.

Dit is in Wordpad, en je kan ook duidelijk zien dat alleen de tekst, en niet de grafische elementen hierdoor worden aangetast (zo ook zichtbaar in Firefox in het bovenste plaatje), en dan hoef je natuurlijk niet aan problemen met je hardware te denken, mits dit dus wel hetzelfde probleem is wat jij ervaart:
ClearType-tekst_vs_gewoon_Wordpad.jpg
Een methode om beter te zien of ook grafische elementen er last van hebben of niet, gebruik even je Vergrootglas (Alle programma's - Bureau-accessoires - Toegankelijkheid)

Vraagje nog, wat voor een monitor gebruik je qua techniek ?
Ik heb dus een CRT monitor (Cathode Ray Tube, ofwel grote beeldbuisbak), en na installatie van Windows 7 stond ClearType toch echt standaard aan.
Maar dit is Microsofts uitleg, het is voor LCD schermen:
.
MS_ClearType_uitleg.jpg
Het kan overigens ook nog dat wij toevallig hetzelfde probleem hebben....
.

Laatst gewijzigd door erikdenhouter : 30 January 2017 om 12:44
  Met citaat antwoorden
Antwoord

Discussietools
Weergave

Regels voor berichten