Ga terug   Computer Idee Forum > Besturingsystemen > Windows 10

Antwoord

Discussietools Weergave
Oud 12 September 2015, 12:31   #1
anoniem16316
Guest

Standaard Systeemherstel Windows 10 (eerder Windows 8.1

Op de pc is door de leverancier Windows 8.1 (OEM-versie) en op D:\ een herstel-partitie geïnstalleerd. Tevens is daartoe een recovery-cd bijgeleverd.

Nu heb ik de gratis upgrade naar Windows 10 uitgevoerd.
De leverancier van de pc levert géén nieuwe recovery-cd voor Windows 10.

Het Windows mediabestand, (ISO-file 3,2GB) heb ik op een DVD gebrand en de Windows 10 Set-up (Media Creation Tool) op USB gezet.

Op welke manier kan ik nu herstel uitvoeren met behoud van Windows 10?
  Met citaat antwoorden
Oud 12 September 2015, 13:20   #2
anoniem54435
Guest

Standaard

Type eens Herstel in het Zoekvak ,dan kom je wel verder.

Maar met de Media Creation Tool , kun je nu ook gewoon een verse Installatie uitvoeren.
  Met citaat antwoorden
Oud 7 October 2015, 09:35   #3
anoniem16316
Guest

Smile

@Desperado, dank voor je reactie

Zoals ik heb aangegeven heb ik het Windows mediabestand, (ISO-file 3,2GB) al ik op een DVD gebrand en de Windows 10 Set-up (Media Creation Tool) op USB gezet.

Na een systeemherstel heb ik weer W8.1 op m'n pc.

Is het juist dat ik, om W10 weer werkend te krijgen na een systeemherstel, de Windows 10 Set-up (Media Creation Tool) moet installeren en vervolgens het Windows mediabestand, (ISO-file 3,2GB)?
  Met citaat antwoorden
Oud 7 October 2015, 09:47   #4
anoniem54435
Guest

Standaard

Met de Media creation Tool op USB Stick kun je een verse W 10 installatie uitvoeren.

Dan heb je de Iso niet nodig ,dus de tool op de stick zetten ,stick in de Computer en dan de Tool op de stick openen.
  Met citaat antwoorden
Oud 7 October 2015, 10:32   #5
anoniem13227
Guest

Standaard

wellicht een optie om de herstelpartitie te wissen en er een systeemdump op te zetten van een ingerichte installatie met alle opgehaalde drivers etc?
  Met citaat antwoorden
Oud 7 October 2015, 12:20   #6
anoniem26138
Guest

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Aladin Bekijk bericht
wellicht een optie om de herstelpartitie te wissen en er een systeemdump op te zetten van een ingerichte installatie met alle opgehaalde drivers etc?
In dat geval kan je misschien beter de herstelpartitie laten zo hij is, en vanuit Windows op een (externe) schijf een systeemkopie laten maken.
Er zal dan onderweg (naar ik aanneem) een optie komen om ook een opstartbare DVD te branden waarmee dan eventueel opgestart kan worden (mocht Windows niet meer willen opstarten) om die systeemkopie terug te zetten.

Je kan zo'n opstartbare DVD met de herstelgereedschappen onder Windows 7 en 8 ook maken door in een prompt (of 'Zoeken...') recdisc te typen en de aanwijzingen te volgen. Op zo'n disk staat natuurlijk niet je backup, alleen de gereedschappen om op te starten en de backup vanaf een andere schijf terug te zetten.
  Met citaat antwoorden
Oud 8 October 2015, 00:38   #7
anoniem33315
Guest

Standaard

Als je Windows 10 blijft gebruiken en niet terug wilt naar 8 kun je sowieso de recover-partitie weggooien,scheelt weer schijfruimte.
  Met citaat antwoorden
Oud 8 October 2015, 10:45   #8
anoniem16316
Guest

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Desperado Bekijk bericht
Met de Media creation Tool op USB Stick kun je een verse W 10 installatie uitvoeren.

Dan heb je de Iso niet nodig ,dus de tool op de stick zetten ,stick in de Computer en dan de Tool op de stick openen.
Ik neem aan dat ik W10 dan opnieuw via Microsoft binnenhaal. Lukt dat dan ook nog nadat de periode voor een gratis versie is verlopen (29 juni 2016)
Mocht het idd zo zijn dat W10 ook ná die peiode zonder kosten is te installeren lijkt mij dat de simpelste oplossing.

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Aladin
De aanwezige herstelpartitie weggooien vind ik wat te ingrijpend. Al heb ik dan nog wel de door de fabrikant geleverde systeemherstel-CD.
Om op die manier meer ruimte te creeren is ook niet direkt een noodzaak. Bovendien, is het niet het beste om de systeemdump te maken van een "verse" installatie? Nu is de pc al geruime tijd in gebruik.

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door erikdenhouter
In dat geval kan je misschien beter de herstelpartitie laten zo hij is, en vanuit Windows op een (externe) schijf een systeemkopie laten maken....
en..
Je kan zo'n opstartbare DVD met de herstelgereedschappen onder Windows 7 en 8 ook maken door in een prompt (of 'Zoeken...') recdisc te typen en de aanwijzingen te volgen. Op zo'n disk staat natuurlijk niet je backup, alleen de gereedschappen om op te starten en de backup vanaf een andere schijf terug te zetten.
Als het zo simpel is zoals je omschrijft lijkt mij dit wel een optie. Maar geldt daarvoor ook niet dat het bij voorkeur een "schone" installatie moet zijn?
Hoeveel ruimte is er nodig op de opstartbare DVD?
  Met citaat antwoorden
Oud 8 October 2015, 10:57   #9
anoniem54435
Guest

Arrow

Nee vanaf de Tool kun je opnieuw installeren.

Als W10 al vanaf een eerdere Windows als upgrade is binnen gekomen . kun je altijd weer via of Instellingen van W10 Zie het plaatje
, of met de Tool opnieuw installeren .de licentie code is dan reeds aanwezig .

Bijlage 18623

Laatst gewijzigd door Desperado : 15 December 2016 om 09:38
  Met citaat antwoorden
Oud 8 October 2015, 11:06   #10
anoniem54435
Guest

Standaard

Als je W10 als upgrade binnen krijgt , en je kiest voor alles verwijderen van je oude Windows , en je verwijderd ,Windows Old via schijf opruiming , dan heb je een schone installatie van W10 op je Computer / Laptop.
  Met citaat antwoorden
Antwoord

Discussietools
Weergave

Regels voor berichten