Ga terug   Computer Idee Forum > Hardware > Systemen

Antwoord

Discussietools Weergave
Oud 19 May 2012, 13:54   #1
anoniem36023
Guest

Standaard Traag

Mijn pc uit 2006 met XP is de laatste tijd ontzettend traag. Van de 260 GB is slechts 28 GB in gebruik, schijf opruimen helpt ook niet.
Waaraan ligt het dat pc's in de loop van de tijd trager worden en wat is er aan te doen?
  Met citaat antwoorden
Oud 19 May 2012, 14:25   #2
anoniem45232
Guest

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Lieve Bekijk bericht
Waaraan ligt het dat pc's in de loop van de tijd trager worden en wat is er aan te doen?
Fragmentatie van de harde schijf, onnodige register verwijzingen, onnodige data op de harde schijf, verwijzingen naar programma's in je prefetch data die niet meer bestaan, te veel virtueel geheugen toegewezen, writing cache die vol zit met programma's die onnodig opstarten bij Windows, enz enz.
Begin met het defragmenteren van je harde schijf laat schijfopruiming draaien, verwijder oude systeem herstelpunten en als je het toch nooit gebruikt, zet het dan uit. Geef nooit meer virtueel geheugen toe dan het dubbele dat je aan DRAM hebt, beter is gelijk aan en als je meer dan 8GB geheugen hebt helemaal geen virtueel geheugen toewijzen.

Wat je ook kan doen is de trial van Windows XP Manager downloaden en de wizard volgen, dan ruim je al aardig wat aan zooi op. Heb zelf goede ervaringen met dit programma, zowel XP Manager als Windows 7 Manager. Het programma kun je hier krijgen.
  Met citaat antwoorden
Oud 19 May 2012, 15:07   #3
anoniem14945
Guest

Standaard

De meeste dingen die je noemt maken je pc niet bijzonder veel trager. In ieder geval niet dusdanig dat je er bij normaal gebruik iets aan zou moeten doen.

Onnodige programma's die met Windows opstarten wat je noemt is wel iets om naar te kijken.

En verder naar de hoeveelheid werkgeheugen. 512 MB is tegenwoordig niet meer genoeg voor XP, vanwege alle updates die er in de loop der tijd bij zijn gekomen. Uitbreiden naar 1 GB is zonder meer de investering waard als je van plan bent die pc nog een tijdje te gebruiken. Dat heb ik gedaan met de oude laptop die aan de tv hangt (ook XP), en dat was de 50 euro dubbel en dwars waard. In geval van een desktop is zo'n uitbreiding een stuk goedkoper zelfs.
  Met citaat antwoorden
Oud 19 May 2012, 15:14   #4
anoniem13673
Guest

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door dutch-online Bekijk bericht
geheugen toe dan het dubbele dat je aan DRAM hebt, beter is gelijk aan en als je meer dan 8GB geheugen hebt helemaal geen virtueel geheugen toewijzen.

als je meer dan 8GB geheugen hebt helemaal geen virtueel geheugen toewijzen.

In XP ????
Nou ja, het is in principe mogelijk dat Lieve met een XP64 versie werkt. Al is die kans wel heel erg klein, voor zover ik weet is XP64 niet voor consumenten verkrijgbaar geweest.
  Met citaat antwoorden
Oud 19 May 2012, 15:16   #5
dutch-online
Guest

Standaard

Dat bedoel ik .

verwijder oude systeem herstelpunten en als je het toch nooit gebruikt, zet het dan uit. Geef nooit meer virtueel

En om systeemherstel uit te schakelen lijkt me ook niet echt verstandig.
  Met citaat antwoorden
Oud 19 May 2012, 15:21   #6
dutch-online
Guest

Standaard

Is deze computer wel eens van binnen schoongemaakt [ stofvrij ]
  Met citaat antwoorden
Oud 19 May 2012, 15:24   #7
anoniem42071
Guest

Standaard

Lieve: Hoeveel werkgeheugen zit er in je pc.
Dit kan je zien als je met rechts klikt op "Deze Computer" en dan eigenschappen kiest. Er staat dan welke processor en hoeveel werkgeheugen het ding heeft.

Niek
  Met citaat antwoorden
Oud 19 May 2012, 17:01   #8
anoniem45232
Guest

Standaard

Owja XP, is wel een x64 van maar die is niet echt stabiel.
dutch-online, heb je toevallig je eerste bericht verwijderd? ik zie wel JohnL je bericht quoten, maar het oorspronkelijke bericht niet... heb dit wel vaker en is echt zo irritant. Geef je advies, 'ja, dit zei (...) ook al...'... Volgens mij is het een fout van het forum, maar ik vraag het maar toch even.
Systeem herstel is totaal niet nodig, neemt alleen maar ruimte in beslag. En als je het gebruikt, en ja dat heb ik ooit ook gedaan, krijg je een hele trage Windows bak met tal van verkeerde verwijzingen, zowel snelkoppelingen als registerverwijzingen. Ik heb het ding opnieuw moeten installeren...
  Met citaat antwoorden
Oud 19 May 2012, 17:27   #9
anoniem18126
Guest

Standaard

Xp pro x64niet stabiel, waar haal je dat vandaan, ik heb een PC staan met deze versie (@JohnL; is idd een corporate versie) , maar heb er nooit problemen mee gezien op dat gebied.

En geen virtueel geheugen (swap) toewijzen is niet slim, op C:\ vraagt Windows sowieso 200-500MB voor eventuele crashdumps na een BSOD, en verder zijn er ook nog al wat programma's (vooral games) die ook een swapfile verwachten. Waar je die plaatst kan je zelf bepalen, bij voorkeur een aparte partitie aan het begin van een 2e HDD.
  Met citaat antwoorden
Oud 19 May 2012, 17:32   #10
anoniem13673
Guest

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Anacho Bekijk bericht
En geen virtueel geheugen (swap) toewijzen is niet slim, op C:\ vraagt Windows sowieso 200-500MB voor eventuele crashdumps na een BSOD, en verder zijn er ook nog al wat programma's (vooral games) die ook een swapfile verwachten. Waar je die plaatst kan je zelf bepalen, bij voorkeur een aparte partitie aan het begin van een 2e HDD.
Inderdaad, er zijn programma's die gewoon stomweg niet werken als er geen swapfile is. Het is echter wel zo dat Windows daar vandaag de dag best efficiënt mee omgaat - als je veel geheugen hebt, zal Windows zelf al dat swapfile zo klein mogelijk houden. Ik zit met een swapfile van nog geen 300 MB in een systeem met 8 GB geheugen op Win7, maar Vista had daar ook al genoeg aan.
En als je swapfile toch al zo klein blijft, dan maakt het eigenlijk ook al niet veel uit op welke partitie het ding staat - het wordt dan toch zelden gebruikt en vertraagt ook niks.
  Met citaat antwoorden
Antwoord

Discussietools
Weergave

Regels voor berichten