Ga terug   Computer Idee Forum > Besturingsystemen > Windows Vista/Windows 7

Antwoord

Discussietools Weergave
Oud 13 November 2010, 09:10   #1
anoniem15996
Guest

Standaard C schijf vol

Ik krijg steeds de melding dat mijn C-schijf vol zit. Van de 34 G is nog 3 G vrij. Ik heb al alle onnodige verwijderd of naar de d-partitie verplaatst. Op C staan alleen nog de mappen Program files, Gebruiker, en Windows. "Windows" is de grootste map. Maar nu is het vreemde: als ik de map "Windows" aanklik en kijk onder "eigenschappen" van die map dan is die 29 G groot. Als ik hem dan open en de inhoud bekijk dan is dat maar 19G (ik selecteer dan de gehele inhoud en klik dan weer op "eigenschappen"). Het lijkt net alsof er iets "verborgens"in deze map zit. Ook de kids zitten wel eens op deze computer, ik heb inmiddels dingen als "limewire" en "pokerstars" eraf gegooid. Nu was laatst van mijn zoon zijn "gebruikers-account" geblokkeerd. Dus: waar zitten die bestanden die de c schijf vullen, en hoe weet ik welk windows-bestand ik kan verwijderen zonder dat de zaak vast loopt?
  Met citaat antwoorden
Oud 13 November 2010, 09:27   #2
anoniem13291
Guest

Standaard

Kijk eens in de Windows map en zorg dat het tonen van verborgen mappen en bestanden aan staat. Zijn daar misschien een heleboel verborgen mappen waarvan de naam met $NTUninstall begint?
Dat zijn bestanden die achterblijven na automatische Windows updates. Als Windows verder goed werkt kun je die allemaal verwijderen. Ook de map $hf_mig$ kan dan weg als deze er is.
Kijk ook in C:\Windows\Temp
Die mag sowieso leeg.

Verder zou je eens een schoningsprogramma kunnen laten lopen. Zelf gebruik ik Advanced System Care

Laatst gewijzigd door Edmoor : 13 November 2010 om 11:01 Reden: Mapnamen toegevoegd
  Met citaat antwoorden
Oud 13 November 2010, 10:15   #3
dutch-online
Guest

Standaard

Maak een nieuw account aan, en verwijder alle andere account ,s inclusief bestanden

zet wel wat je wil bewaren eerst naar de nieuwe account

en als de andere accounts verwijderd zijn ???

verplaats dan de Documenten map naar de D partitie

Laatst gewijzigd door dutch-online : 13 November 2010 om 10:19
  Met citaat antwoorden
Oud 13 November 2010, 12:58   #4
anoniem42071
Guest

Standaard

Van die 34 GB moet minimaal 15% vrij blijven om het systeem de ruimte te geven om goed te blijven werken. Je kunt ook nog "schijf opruiming" proberen.
Maar 34 GB voor een systeemschijf met meerdere gebruikers? Dat werkte nog wel met Windows 98. Maar voor XP is het bedroevend weinig en zal het probleem telkens terug komen. Advies is eigenlijk dus een veel grotere harde schijf plaatsen en daar Windows op te installeren.

Niek
  Met citaat antwoorden
Oud 13 November 2010, 16:14   #5
anoniem15996
Guest

Standaard

Het is een laptop en we draaien vista. Hoe krijg ik de verborgen bestanden zichtbaar in vista? Hoe kan ik anders die andere gebruiker verwijderen?
  Met citaat antwoorden
Oud 13 November 2010, 16:24   #6
anoniem15996
Guest

Standaard

Die ene gebruiker is al weg. Nu nog over de administrator, een asp.net en een gastaccount (uitgeschakeld). Die laatse twee kunnen blijven? Zou comprimeren helpen?
  Met citaat antwoorden
Oud 13 November 2010, 16:27   #7
anoniem13291
Guest

Standaard

Die laatst genoemde accounts zou ik laten staan. Alle drie dus.
Voor het weergeven van verborgen mappen en bestanden in Vista kun je hier kijken.
http://www.vistacursus.com/show/104/...weergeven.html

Laatst gewijzigd door Edmoor : 13 November 2010 om 16:35
  Met citaat antwoorden
Oud 13 November 2010, 16:44   #8
anoniem15996
Guest

Standaard

Heb net advanced system care gedraaid. Leverde niet zoveel op. Heb nu 3,98 G beschikbaar van de 34,1 G. Is dat genoeg?
  Met citaat antwoorden
Oud 13 November 2010, 16:48   #9
anoniem13291
Guest

Standaard

Heb je al gekeken of je Windows map de genoemde verborgen mappen heeft? Als dat zo is zal het opruimen daarvan je de meeste vrije ruimte opleveren.
Klik ook eens met rechts op de C: schijf en kies Eigenschappen. Klik dan op Schuifopruiming.

Laatst gewijzigd door Edmoor : 13 November 2010 om 16:53
  Met citaat antwoorden
Oud 13 November 2010, 16:55   #10
anoniem15996
Guest

Standaard

Bij verborgen bestanden komt nu ook een map "program data" tevoorschijn. $ uninstall heb ik niet gezien, niets wat met $ begint. Windows temp heb ik leeggemaakt (twee bestanden bleven staan, avast bv). Nu 3.99 G beschikbaar...
  Met citaat antwoorden
Antwoord

Discussietools
Weergave

Regels voor berichten