Ga terug   Computer Idee Forum > Besturingsystemen > Windows Vista/Windows 7

Antwoord

Discussietools Weergave
Oud 3 October 2013, 22:16   #1
anoniem56441
Guest

Standaard PC start steeds vaker vanzelf opnieuw op

Goeiedag ,

De laatste paar maanden hebben we -steeds vaker- dit probleem met onze PC :
Terwijl we (mijn zoon of ik) op internet zijn , gaat de PC spontaan uit , en start
vanzelf opnieeuw op , een voorteken hiervan dat we inmiddels herkennen , is dat
een aantaal seconden voordat dit gebeurt , de muis niet meer reageert ,
alles start weer gewoon op , we kiezen voor ""windows gewoon opstarten"" in het
keuze menu dat verschijnt , en 't werkt allemaal weer gewoon , daarna geeft chrome
nog de melding dat chrome niet ""correct is afgesloten"" en kiezen we op herstellen ,
maar ik vraag me echt af waar dit aan ligt , en hoe het komt .
We gebruiken windows 7 home premium 32 bit sp 1 , als browser dus chrome ,
schijfruimte is er voldoende , en de kast voelt ook niet heet aan , dus naar mijn idee
is het ook geen kwestie van overhitting ( ik heb gelezen dat pc's uit een soort van
zelf-beveiliging daarom soms opnieuw opstarten)
Heeft iemand hier op deze site een idee wat hiervan de oorzaak kan zijn ?
bij voorbaat dank .

mvg , Wim Plabo
  Met citaat antwoorden
Oud 3 October 2013, 22:32   #2
anoniem13187
Guest

Standaard

Als de pc te heet is voel je dat echt niet aan de kast hoor.
Alleen de processor is dan te heet(grote chip) en die zit op het moederbord(groote printplaat).
Waarschijnlijk werkt dan de koeling daarvan niet voldoende. (ventilator die op die chip zit) of de ventilator die achter het rooster van de kast zit.
  Met citaat antwoorden
Oud 3 October 2013, 22:42   #3
anoniem56441
Guest

Standaard

De ventilator op de processor en die achter het rooster van de kast werken gewoon ,
en dan 't heet worden van de PC , soms als mijn zoon een game speelt , zoals
bijvoorbeeld een of andere online shooter , en ik leg mijn hand op de bovenkant van de
kast , dan voel ik 'm behoorlijk warm worden .
Maar het opnieuw opstarten van de PC gebeurt ook als ik 'm gebruik , en ik ben niet iemand
die allemaal zware programma's gebruikt , een beetje gmail , wikipedia , youtube , enz.
  Met citaat antwoorden
Oud 3 October 2013, 23:22   #4
anoniem42071
Guest

Standaard

Installeer even Speccy http://www.piriform.com/speccy die laat de temperaturen zien.
Vaak zit stof achter de ventilatoren van de cpu en videokaart. (met zaklamp kijken).
Zie je nog even een blauwscherm met veel tekst als de pc vastloopt?

Niek
  Met citaat antwoorden
Oud 3 October 2013, 23:38   #5
anoniem56441
Guest

Standaard

nee , ik zie geen blauw scherm met tekst( zelfs geen enkel scherm) als ie uit gaat ,
't gaat gewoon op zwart , en dan start ie opnieuw op .
Ik zal morgenochtend ,als de pc uitstaat, die ventilatoren eens goed bekijken met
een zaklantaarn .
Ik moet er dus van uit gaan dat het meest vermoedelijk aan overhitting ligt ?
dat de muis vlak ervoor niet meer werkt is een bekend verschijnsel ?
De pc van binnen stofzuigen is ook wellicht een optie ? overigens heb ik de zijkant-kap
van de pc er al een tijdje van af , dit om te kunnen checken of er binnen niet te veel
stof is , en ook omdat de ventilator bij het rooster aan de achterkant van de pc het
niet altijd vanzelf doet , je moet 'm even een zetje geven ( hij is goed aangesloten)
dat ding maakt af en ook zwaar slepende geluiden , maar dat kan toch niets te maken
hebben met het uitvallen van de pc ?
  Met citaat antwoorden
Oud 3 October 2013, 23:38   #6
anoniem16410
Guest

Standaard

In feite is dit probleem bijna identiek aan een BSOD (Niekie30 vermeld dit al even) Met dat verschil dat als je weer bent teruggekeerd een log-file op je scherm ziet met de bsod-code. Wat ik wil zeggen is dat conflicten tussen drivers mogelijk je parten spelen. Hardware storingen zijn ook aan de orde; alle bedradingen nalopen (ook de sata kabels). De gratis util DriverMax (tip Faqman Tools DVD) laat goed zien hoe de vlag er bij staat. Succes.
Het niet of onvoldoende functioneren van je ventilatoren maakt wel degelijk iets uit. Hoe is het gesteld met de processorventilator ? Ook al draait deze kan het onderliggende koelelement volledig met stof dichtzitten. Hier moet met beleid worden gewerkt. Schoonblazen met een persluchtspuitbus (bijv Conrad ) en voorzichtig plukken met een kwastje met stevige haren brengen de stofdelen er uit. Ditzelfde proces herhalen voor de Videokaart (mits voorzien v een ventilator uiteraard). De kastventilatoren moeten 360 gr per schoep worden schoongeveegd/geblazen daar ander een onbalans ontstaat. Het permanent open houden van de kast werkt enerzijds koelend maar de stoftoetreding is navanant. Vergeet de aanzuigopening van de voedingseenheid niet schoon te spuiten (in mijn geval onderop),
zie ook : http://www.thewindowsclub.com/how-to...dware-problems

Laatst gewijzigd door k26 : 3 October 2013 om 23:57
  Met citaat antwoorden
Oud 3 October 2013, 23:54   #7
anoniem22217
Guest

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Wim Plabo Bekijk bericht
n
overigens heb ik de zijkant-kap
van de pc er al een tijdje van af , dit om te kunnen checken of er binnen niet te veel
stof is , en ook omdat de ventilator bij het rooster aan de achterkant van de pc het
niet altijd vanzelf doet , je moet 'm even een zetje geven ( hij is goed aangesloten)
dat ding maakt af en ook zwaar slepende geluiden , maar dat kan toch niets te maken
hebben met het uitvallen van de pc ?
Ja alles dus dat de ventilator het af en toe niet meer doet zegt genoeg.

Citaat:
Ik moet er dus van uit gaan dat het meest vermoedelijk aan overhitting ligt ?
dat de muis vlak ervoor niet meer werkt is een bekend verschijnsel ?
De pc van binnen stofzuigen is ook wellicht een optie ?

Stekker eruit en met een schone droge langharige kwast en de stofzuiger alle ventilatoren schoonmaken en ook alle gaten aan de achter en zijkant ja zelfs misschien wel de onderkant, vergeet vooral de ventilator op de processor niet plus het koelblok, die hoeft er niet af als je het maar voorzichtig schoon borsteld en direct wegzuigt met de stofzuiger.
  Met citaat antwoorden
Oud 3 October 2013, 23:55   #8
anoniem56441
Guest

Standaard

Bedankt , dat lijken me zeer nuttige tips , ik zal inderdaad die ventilator op de processor
een goed met geperste lucht behandelen , ga ik morgenochtend met daglicht doen .
  Met citaat antwoorden
Oud 5 October 2013, 10:31   #9
anoniem26138
Guest

Standaard

De fan op de processor kan je er, als het een Intel processor en fan is, vrij makkelijk afklikken, deze zit vast met twee zwart plastic klikpunten welke je met een niet te grote schroevendraaier van het koelblok (aluminium vinnen) kan afwippen. Niet forceren anders breken ze natuurlijk, een millimeter of twee buigen.
Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Wim Plabo Bekijk bericht
overigens heb ik de zijkant-kap van de pc er al een tijdje van af , dit om te kunnen checken of er binnen niet te veel stof is , en ook omdat de ventilator bij het rooster aan de achterkant van de pc het niet altijd vanzelf doet, je moet 'm even een zetje geven ( hij is goed aangesloten) dat ding maakt af en ook zwaar slepende geluiden , maar dat kan toch niets te maken hebben met het uitvallen van de pc ?
Ja zeker... Daar kan je beter een nieuwe voor kopen, of als je weet hoe hem te demonteren een minuscuul drupje olie op het asje brengen. Daarvoor moet je meestal een stickertje (half) verwijderen.

Als je echt niet heel kort een blauw scherm hebt gezien, dan is het een echte 'freeze', en is de kans groter dat het inderdaad een temperatuurprobleem is.

Ik heb het zelf nog niet geprobeerd, maar het programma HWInfo blijkt de temperatuur van je processor te kunnen loggen. Dat zou je kunnen proberen te zien of de temperatuur vlak voor een crash inderdaad een top bereikt.
http://www.hwinfo.com/download.php
.

Laatst gewijzigd door erikdenhouter : 5 October 2013 om 18:05
  Met citaat antwoorden
Oud 28 October 2013, 09:45   #10
anoniem24472
Guest

Standaard

Wat het ook kan zijn : kapot werkgeheugen.
Ik had ooit precies hetzelfde met mijn P4 computer jaren terug, ook steeds vanuit het niets opnieuw opstarten.
Bleek het geheugen defect te zijn.
  Met citaat antwoorden
Antwoord

Discussietools
Weergave

Regels voor berichten