Ga terug   Computer Idee Forum > Internet > Beveiliging

Antwoord

Discussietools Weergave
Oud 17 December 2018, 20:34   #1
anoniem54291
Guest

Standaard MAC-adres en internetfora: gevaarlijk??

In dit digitale tijdperk met computers en hackers is privacy een schaars goed geworden....

Graag wil ik daarom weten of het klopt dat als je aan internetfora deelneemt op een andere locatie, ook met een andere laptop en onder een ander (openbaar) wifi-netwerk (hotel, bieb, museum, station enz.), de beheerder van zo'n internetforum via het zogeheten MAC-adres dan toch altijd je IP-adres of andere gegevens kan achterhalen wie jij bent?
En niet minder belangrijk: kan je zo'n MAC-adres omzeilen of op een andere manier anoniem blijven?

Ik vraag dit, omdat een vriendin van mij op een discussieforum zat en zij daar gestalkt werd, ook als ze buiten de deur internette met een ander wifi-netwerk en een andere laptop.
Geldt MAC alleen als je aan internetfora deelneemt of ook als je gewoon internet/surft?

Laatst gewijzigd door michelle-michelle : 17 December 2018 om 20:37
  Met citaat antwoorden
Oud 17 December 2018, 20:41   #2
anoniem26138
Guest

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door michelle-michelle Bekijk bericht
...als je aan internetfora deelneemt op een andere locatie, ook met een andere laptop en onder een ander (openbaar) wifi-netwerk (hotel, bieb, museum, station enz.), de beheerder van zo'n internetforum via het zogeheten MAC-adres dan toch altijd je IP-adres of andere gegevens kan achterhalen wie jij bent?

Ik vraag dit, omdat een vriendin van mij op een discussieforum zat en zij daar gestalkt werd, ook als ze buiten de deur internette met een ander wifi-netwerk en een andere laptop.
Geldt MAC alleen als je aan internetfora deelneemt of ook als je gewoon internet/surft?
Andere laptop kan niet.
MAC address is een in de hardware (je netwerkadapter) aangebracht getal, waaraan jouw hardware te herkennen is. Andere laptop, en je hebt een ander MAC address.

Ze zal naar ik aanneem wel onder dezelfde gebruikersnaam ingelogd zijn ?
Goed communiceren wat 'gestalkt worden' inhoudt.
  Met citaat antwoorden
Oud 18 December 2018, 09:54   #3
anoniem23020
Guest

Standaard

Hallo Michelle, in aansluiting op wat Erik al heeft laten weten, dat online stalken van jouw vriendin heeft een andere oorzaak.

Ik raad jou vriendin dan ook aan, dat probleem op een PC-helpforum te laten onderzoeken.
  Met citaat antwoorden
Oud 18 December 2018, 13:23   #4
anoniem14733
Guest

Standaard

Citaat:
de beheerder van zo'n internetforum via het zogeheten MAC-adres dan toch altijd je IP-adres of andere gegevens kan achterhalen wie jij bent?
Dat is afhankelijk van wat dingen zoals of hij een eigen server heeft.
Het MAC adres normaliter niet, maar dat maakt niet zoveel uit als iemand dat weet. Het ip adres wel.

Achterhalen wie jij bent aan de hand van je IP adres?
NEEN!
Wie dat beweert schrijft onzin. Echt jouw naam achterhalen kan alleen via jouw provider met een gerechtelijk bevel.
Wel is tegenwoordig vaak te zien in welke stad je zit aan de hand van het ip. Aangezien ip's niet meer zo vaak wisselen als vroeger. Maar dat is dan ook alles.

MAC adres kan niemand iets mee.

Als er sprake is van stalking zal er meer aan de hand zijn, wat Abraham ook al zegt.
Aangifte doen is ook nog wel zo handig.
  Met citaat antwoorden
Oud 19 December 2018, 10:38   #5
anoniem54291
Guest

Standaard

Ik begrijp het op zich. Maar de ander kan toch wel zien of jij steeds met hetzelfde IP-adres deelneemt aan een internetforum, mede door het e-mailadres dat je daarbij moet opgeven.
De moderator weet weliswaar dan niet wie jij echt bent, maar weet dus wel je IP-adres. En kan hij zo vermoeden, dat er dezelfde persoon achter zit. Klopt?
Zo bedoelde ik de vraag dus in aanleg
  Met citaat antwoorden
Oud 19 December 2018, 11:10   #6
anoniem15124
Guest

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door michelle-michelle Bekijk bericht
De moderator weet weliswaar dan niet wie jij echt bent, maar weet dus wel je IP-adres. En kan hij zo vermoeden, dat er dezelfde persoon achter zit. Klopt?
Een e-mailadres is doorgaans persoonlijk. Zodra iemand daarmee inlogt is vrij zeker dat het om dezelfde persoon gaat. Daar komt verder geen IP adres, MAC-adres of zo aan te pas.

Er kan een log worden bijgehouden via inlogt (e-mailadres) in combinatie met een IP adres. Maar daar heeft een moderator verder niet zo veel aan.
Achter een IP adres kan 1 gebruiker schuil gaan, maar ook veel meer. Denk hierbij aan familieleden (thuis), collega's (werk), onbekenden (openbaar netwerk), etc.

Maar je hebt het over stalken. Hoe bedoel je dat?
  Met citaat antwoorden
Oud 19 December 2018, 17:04   #7
anoniem14733
Guest

Standaard

Wat Obelix71 zegt klopt niet helemaal, er komt wel een ip adres aan te pas.

Op forums zijn gebruikersnamen altijd gekoppeld aan een e-mail adres -en- het gebruikte ip adres wordt geregistreerd, geen mac adres.

De meeste forum software logt die gegevens automatisch.

De rest wat Obelix schrijft dat klopt. Een administrator en soms ook moderators kunnen dan het ip adres van een gebruiker zien, maar daar heeft men op zich niet zoveel aan.
Behalve als diegene admin of moderators is van meer forums dan kan er redelijkerwijs worden vastgesteld dat het om dezelfde persoon gaat.
Uitzondering daarop zijn al door Obelix genoemd.

Er zijn ook mogelijkheden om via een VPN of Proxy in te loggen, dan wordt er weer een heel ander ip adres geregistreerd in de logs.

Maar inderdaad.... hoe bedoel je dat over het stalken?
  Met citaat antwoorden
Antwoord

Discussietools
Weergave

Regels voor berichten