Belangrijk: ComputerIdee Forum Huisregels | Wachtwoord vergeten?

Ga terug   Computer Idee Forum > Internet > Beveiliging

Notices

Antwoord
 
Discussietools Weergave
Oud 26 October 2009, 08:38   #1
Roy81
 
Geregistreerd: 26 October 2009
Berichten: 5
Standaard Mail van Telfort "onveilige proxy"

Ten eerst sorry als ik dit in het verkeerde topic heb geplaatst.

Ik kreeg van morgen een mail van Telfort (zie hier onder). Ben me erg rot geschokken want ik weet totaal van niets en wil ook totaal geen problemen veroorzaken. Verder ben ik een totale Leek in het instellen van modems en zo. Hopelijk kunnen jullie me helpen want ik wil niet afgesloten worden. Dus ik zit momenteel erg in de zenuwe. Momenteel zit ik op mijn werk en kan ik dus niets doen. Alles ideeen die jullie hebben kan ik dus pas om 17:00 vanmiddag proberen. Aub help mij

----------------------------------------------------------------------------------------------------------------------
Geachte heer/mevrouw, LET OP : Deze e-mail bevat belangrijke informatie over een beveiligingsprobleem wat op uw Internetverbinding is aangetroffen. Leest u deze e-mail alstublieft aandachtig door. Het Telfort Abuseteam heeft klachten ontvangen over een beveiligingsprobleem wat zich voordoet op uw computer/internetverbinding. Het betreft hier een vrij ernstig beveiligingsprobleem welke op grote schaal gebruikt wordt om grote hoeveelheden ongewenste e-mail (spam) te verzenden. Een enorm bijkomend nadeel voor u is dat deze 'misbruikers' ook in staat zullen zijn uw computer geheel binnen te dringen, en ook hetgeen wat u op uw computer doet kunnen volgen. - Oorzaak van het probleem De oorzaak van dit probleem is in praktisch alle gevallen een bot welke zich genesteld heeft in het besturingssysteem van uw computer. Deze bot is een proces welke op de achtergrond van uw systeem draait, welke van tijd tot tijd grote hoeveelheden spam-email zal verzenden, zonder dat u daar als gebruiker zijnde iets van merkt. Een dergelijke bot komt op het systeem door menselijke interactie. Veel voorkomende oorzaken van de laatste tijd zijn virussen welke zich via populaire messengerprogramma's zoals msn messenger, Windows Live messenger, AOL etc. verspreiden, of het gebruik van gedownloade software via peer2peer (limewire, bearshare etc), torrentnetwerken of usenet. Wij gaan er natuurlijk vanuit dat er geen sprake is van opzet aan uw kant, maar het is uiteraard wel zaak om verdere overlast voor andere internetgebruikers te voorkomen. - Oplossing van het probleem Doordat dit probleem geen virus is maar een totaal ander (schadelijker) beveiligingsprobleem, is het probleem helaas niet te verwijderen door een virusscanner. Wij raden u aan in dit geval de harde schijf van uw computer te formatteren om er zodoende zeker van te zijn dat dit probleem opgelost is. Uiteraard is het ons bekend dat dit een vrij ingrijpende stap is, maar helaas de enige manier om absolute zekerheid te hebben in het verwijderen van dit probleem. Zodra uw harde schijf geformatteerd is, is het uiteraard wel aan te raden uw computer uit te rusten met antivirussoftware en software tegen antispyware. Tevens is het altijd erg aan te raden om er voor te zorgen dat uw Windowsinstallatie volledig up to date is, met de Windowsupdate-functie. Voorbeelden van beveiligingssoftware vindt u onderaan dit mailbericht. Mocht het modem welke u gebruikt op uw verbinding een Zyxel2602 of Zyxel D1A zijn, dan kunt u de firewall van de router dusdanig instellen, zodat uitgaand emailverkeer enkel nog via smtp.telfort.nl verzonden kan worden. Hiermee voorkomt u dat er spam via uw computer verzonden wordt, doordat de router dit blokkeert. Dit profiel kunt u downloaden op http://home.telfort.nl/abuse/ZyxeL/diy/diy.htm . Meer informatie vindt u op deze website. Let op dat deze methode enkel is bedoeld om de computer in kwestie te kunnen opsporen, en dat dit geen oplossing is van het probleem. Telfort kan niet zien welke computer in uw netwerk de spam verstuurt, wij kunnen slechts vaststellen dat er spam verzonden wordt vanaf uw aansluiting. - Vervolg na de oplossing van het probleem Zodra u alle stappen gezet heeft om het probleem op te lossen is het helaas niet mogelijk voor ons om te kunnen testen of het probleem dan ook daadwerkelijk opgelost is. Het geconstateerde beveiligingsprobleem is een proces op uw computer welke niet altijd actief hoeft te zijn op het moment dat u uw pc aan heeft staan. Telfort baseert incidenten op basis van klachten en daarbij behorende logbestanden om te kunnen vast stellen of dergelijk misbruik op een datum in het verleden daadwerkelijk heeft plaatsgevonden. Indien u geen gehoor geeft aan dit bericht bestaat de kans dat wij opnieuw klachten zullen ontvangen. Indien wij 48 uur na verzending nog klachten binnen krijgen over dit probleem zal dit ook voor Telfort als provider zijnde gevolgen gaan hebben, en zijn wij helaas genoodzaakt uw internetverbinding tijdelijk te blokkeren tot het probleem is opgelost. U zult hier niet verder vooraf over bericht worden. - Extra tips en oplossingen Zoals gezegd is het formatteren de veiligste optie om het probleem op te lossen. Indien u gebruik maakt van Windows XP is het verstandig om hierna met een gebruikersaccount te werken met beperkte rechten. Standaard doet Windows XP dit niet, terwijl deze maatregel een erg groot aantal beveiligingsproblemen voorkomt. Zie voor meer informatie de pagina van Microsoft hierover waarom dit belangrijk is: http://www.microsoft.com/netherlands...owsxp_8.aspx#5 Ook surfen en e-mailen via alternatieve oplossingen draagt bij aan de veiligheid. Doordat Internet Explorer en Outlook (express) vaak slachtoffer zijn van veiligheidslekken, is een alternatieve oplossing wenselijk. Op http://www.mozilla.com/en-US/ kunt u Firefox en Thunderbird downloaden in de Nederlandse taal. Beide programma's zijn in staat favorieten en adressen over te nemen. - Voorbeelden van beveiligingssoftware Enkele voorbeelden van beveiligingssoftware zijn de pakketten van Symantec ( http://www.symantec.com/nl/nl/index.jsp ) en McAfee ( http://www.mcafee.com/nl/ ). Ook Telfort biedt haar klanten de mogelijkheid gebruik te maken van Pc-beveiliging Totaal. Zie hiervoor http://internet.telfort.nl/shop/veil...ingtotaal.html . Mocht u na het lezen van dit e-mailbericht nog verdere vragen hebben, of extra informatie willen hebben in de vorm van e-mailheaders, dan kunt u dit per kerende mail kenbaar maken. Ook als u acties heeft ondernomen om dit probleem op te lossen, vernemen wij dit graag van u. Met vriendelijke groet,Telfort B.V. Matthijs Dokter Klantenservice internet http://www.telfort.nl/klantenservice E-mail: abuse@telfort.nl
Roy81 is offline   Met citaat antwoorden
Oud 26 October 2009, 15:06   #2
nimex
 
nimex's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 16 December 2008
Berichten: 28
Standaard

het zou ook zomaar weer eens een flauwe grap kunnen zijn
daarom advieseer ik je dit bericht eerst telefonisch te verifiëren met telfort

is dit bericht echt afkomstig van telfort dan heb je een probleem
want wat er dit bericht word verteld is dat je deel uitmaakt van een zo genoemd zombie netwerk
klik voor meer info
hier
of hier

mocht je dus geinfecteerd zijn
is het vaak wel mogelijk om dit te verhelpen zonder alles op nieuw te installeren

Laatst gewijzigd door nimex : 26 October 2009 om 15:10
nimex is offline   Met citaat antwoorden
Oud 26 October 2009, 16:27   #3
BlackTiger
 
BlackTiger's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 4 May 2005
Locatie: State Penitentiary
Berichten: 11.270
Standaard

De links verwijzen allemaal naar Telfort.nl dus het kan best kloppen.
Voordat je contact opneemt met Telfort kun je het beste eens je systeem laten scannen door Malwarebytes, hetgeen je gratis kunt downloaden bij www.malwarebytes.org bijvorobeeld.

Formatteren gaat inderdaad wel wat ver als advies. Dat is normaliter niet nodig.
__________________
Greetings, Black Tiger

-----------------------------
Domme vragen bestaan niet. Het is dom om een vraag te hebben en deze niet te stellen.
BlackTiger is offline   Met citaat antwoorden
Oud 31 October 2009, 14:42   #4
Alkema12
 
Geregistreerd: 31 October 2009
Berichten: 22
Standaard

Dit heb ik dus ook meegemaakt bij mijn vader, maar dan bij ziggo.

Hij was opeens afgesloten; reden: Teveel spam versturen.

Maar moet je maar eens kijken bij je internetverbinding, daar staat dan van: VERZONDEN : ONTVANGEN,, Als het goed is staat er een zeer groot getal bij verzonden, zelfs veel meer dan ontvangen.

Dat betekend dat het foute boel is.
De hele pc leeggoien is de enige optie. Besturingssysteem opnieuw installeren, en dan naar telfort bellen en zeggen dat je alles geformateerd hebt.
Dan sluiten ze je weer aan als het goed is.

MvG
Alkema12 is offline   Met citaat antwoorden
Oud 5 November 2009, 12:14   #5
Roy81
 
Geregistreerd: 26 October 2009
Berichten: 5
Standaard

Even een update beetje laat maar goed. Heb dus heen en weer lopen mailen met Telfort, ja het is mogelijk om dus niet voor x aantal eurocent naar een duur 0900 te bellen.

Het ging na lang zeuren en vragen om 1 mailtje dat verstuurd was via mijn verbinding (of hoe je het ook wil noemen). Ik dacht dus echt dat het om honderden mailtjes ging. Maar heb mijn pc weer voorzien van een verse windows en heb geen mails meer gekregen van Telfort.

Moet wel zeggen dat hoe ik ter woord werd gestaan over de mail niet echt vriendelijk. Het leek wel of ik de grootste crimineel was en minstens een moord had gepleegd.

Nu dus even alles in de gaten houden. Heb direct Mcafee erop gezet.
Roy81 is offline   Met citaat antwoorden
Antwoord

Discussietools
Weergave

Regels voor berichten
You may not post new threads
You may not post replies
You may not post attachments
You may not edit your posts

BB code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit

Forumnavigatie


Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 22:02.


Powered by vBulletin Version 3.8.6
Copyright ©2000 - 2019, Jelsoft Enterprises Ltd.