Los bericht bekijken
Oud 12 May 2019, 11:58   #50
anoniem26138
Guest

Standaard

HDD LED hoort niet voluit te branden, moet (af en toe) flikkeren (of 'pinken'). Dat dat één maal gebeurt bij aanschakelen is normaal, het BIOS gaat kijken op elke aangesloten disk om te lezen wie of wat ze zijn. Dat is één maal even het oplichten van de LED.
Wat dat betreft is het BIOS dus 'bij de pinken' , maar stopt daarna door een fout.

En wat betreft de laatste foto van de soldeerverbindingen, ik heb hem weer wat lichter gemaakt, en zie best mogelijkheden van fouten. Zie blauwe pijl, en ook een plek hars bij de groen pijl. Hars op zich is niet erg, maar het neemt het zicht weg op de verbinding er onder.
Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door gilberto
...Ik heb de hars en andere vuile plekken verwijderd met verdunner...
En dat is nou net wat ik niet zie.... Die groene pijl wijst naar hars. Welke verdunner je hebt gebruikt weet ik niet.
Thinner, aceton, of als alternatief nagellak verwijderaar (is ~90% aceton).

Een meter voor elco's is bij de goedkoopste uitvoeringen alleen bruikbaar wanneer de elco's los gesoldeerd zijn. Er zijn wel meters die ook (iets) resultaat geven wanneer in het circuit gemeten wordt, maar die zijn duur, en nooit 100% te vertrouwen. Eerst uitsolderen is het credo.
Die MK-328 (in zijn vele uitvoeringen) die toont gewoon wat er te meten valt; je ontlaadt de elco, sluit hem aan, drukt op de knop, en de meter geeft na 4 seconden aan welke capaciteit het meet, hoe hoog ESR is, en hoeveel spanningsverlies er optreedt na het (korte) meten. Dat laatste vooral geeft 'een' indicatie van de gezondheid van de elco; is er een spanningsverlies van 0,5% dan is de elco heel wat gezonder dan wanneer er een spanningsverlies van 3% optreedt. Vergelijken met een nieuwe is dan voeding voor je beslissing hem te vervangen.
Geen capaciteitsmeter kan je 100% informeren, ze hebben allemaal de gebruiker nodig, die moet de gegevens interpreteren.

Hier heb je een clone gebaseerd op diezelfde MK-328 in de vorm van een half bouwpakketje (print is al gemonteerd) en een heel simpel perspex kastje, voor € 14 in huis:
https://nl.aliexpress.com/item/MK-32...837102276.html
Je hebt ook iets duurdere, met als voordeel dat deze nieuwere firmware gebruiken. De goedkopere werken met firmware uit 2012 of zo. Lullig is dat nergens vermeld wordt wélke firmware je koopt, dat zie je pas als je hem thuis hebt
Als je zoiets koopt, let dan op dat het op batterijen werkt, want er zijn er ook met ingebouwde LI-Ion accu, maar omdat de meeste mensen zo'n ding echt zelden gebruiken, en het ding zelf een klein beetje stroom blijft trekken in de off stand, zal je na een jaar een apparaat uit de kast halen met een diep-ontladen accu, en die is dan zeker stuk.

Hier nog een clone, maar met een signaalgenerator en frequentiemeter (heel simpel), wel als volledig bouwpakket:
https://nl.aliexpress.com/item/Multi...293a3a53gBE8xK
Volledige omschrijving van het bouwproces.staat daar ook.
(Let op, het perspex kastje lijkt mij een aparte bestelling op diezelfde pagina)

Citaat:
... als je ze verkeerd plaatst,wat kan er dan precies gebeuren...
Eerst worden ze warm, dan worden ze heet, daardoor loopt de druk vanbinnen op en gaan ze lekken, en dan zijn ze defect.
Persoonlijk nog nooit geprobeerd Sommigen exploderen, maar om dat tegen te gaan hebben ze in de top al inkervingen gemaakt om dat proces geleidelijk te maken, een voor het doel ontworpen ontsnappingskanaaltje dus.
Citaat:
Ik weet alleen als leek dat een condensator zorgt voor de stabiliteit van een mobo.Is dit wel juist?
Stabiliteit van de voedingsspanning. Simpel gezegd: Een elco wordt vaak gebruikt als buffer voor spanning, zodat er bij variatie op die spanning die elco voor korte tijd (ms) in de dalen aanvult. Anti-rimpelcrème

Ontladen van elco's: kortsluiten is niet altijd goed, maar als ze al deels ontladen zijn kan dat wel. Volle condensatoren het liefst via een weerstand van een paar Ohm, en laat ze dan even een halve minuut zo liggen, want korte ontlading kan doen lijken (met een Voltmeter) dat ze 0 Volt geven en dus leeg zijn, maar als je dan een paar seconden of een minuut wacht dan zie je plots 'vanzelf' de spanning weer oplopen. Voor elco's op hoge spanning kan dat dus een probleem worden.
  Met citaat antwoorden