Los bericht bekijken
Oud 11 May 2019, 11:39   #47
anoniem26138
Guest

Standaard

Je mag het moederbord op tafel leggen, en deze op de losse PSU aansluiten, maar het wordt wat moeilijk om de grafische kaart goed te monteren met die zware VGA kabel er aan. Dat kan snel het slot breken.

Foto van je print is niet zo duidelijk, maar ik zie wel dat er stukjes soldeer tussen de banen geplakt zit (rode pijlen) Nou zit er wel een stevige lak over de printbanen, waardoor je niet zo snel sluiting zal maken, maar die kans wil je toch echt niet nemen. Waarschijnlijk duw je die stukjes er simpel met een houten prikker of zo vanaf, en zitten ze alleen wat geplakt met hars.
Het kan ook gezichtsbedrog zijn, en dat het reflecterend hars is, maar de foto is daarvoor niet duidelijk genoeg.

Aan de hars zie ik ook dat je niet hebt schoongemaakt met thinner of aceton (vochtig, niet druipend), waardoor de blobs met soldeer bedekt worden door die donkere drab (hars of anderzijds, blauwe pijlen). Hierdoor zie je niet veel van de verbindingen, of zelfs of het wel verbindingen zijn.

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door gilberto
Ik heb in de bijlage een foto van de elco geplaatst. De gele band vertoont een klein balkje, maar dat is toch geen min teken. Want op deze zijde van de elco staat er nog een balkje bovenaan. Ook staat de oude elco in de bijlage. Ik zie geen min teken ondanks ik de elco verschillende keren heb rondgedraaid, alleen schuine zwarte streepjes.
Als hier geen duidelijkheid over is, dan kan je ze niet met zekerheid goed monteren...
Wat ik op de foto zie is een elco zonder enig opschrift, maar ik zie ook maar één kant. Er moet meer te lezen zijn.
Alternatief: de langste poot is de plus. Op de foto net niet te zien.
Je kan trouwens ook een prima foto maken van kleine voorwerpen door ze op een scanner te leggen.

Over je latere bericht over het vervangen van alle elco's, het is niet zeker of alle elco's parallel staan, ze kunnen / zullen verschillende functies hebben, en hoeven elkaar niet te beïnvloeden of verzwakken.
Iemand die serieus een apparaat wil ontdoen van lekkende elco's zal uit ervaring liever alle elco's tegelijk doen, zonder nog de moeite te nemen ze op werking te meten. 'Recappen' noemt men dat.
Maar dat is een flink karwei voor een moederbord, en voor jou.
Bijgevoegde afbeelding(e)
Bestandstype: jpg Soldeer-problemen.jpg‎ (147,4 KB, 3x gelezen)
Bestandstype: jpg Nieuwe_Elco_iets_lichter.jpg‎ (78,9 KB, 1x gelezen)
  Met citaat antwoorden