Los bericht bekijken
Oud 11 May 2019, 01:54   #45
anoniem44990
Guest

Standaard Geen beeld bij opstarten pc

Ik heb vandaag op een topic van gathering tweakers.net veel interessante beschrijvingen over het meten van elco's op het moederbord gelezen. En er veel van opgestoken hoe en met welke meetapparaten elco's kunnen worden uitgemeten. Om kort te zijn heb ik ingezien dat verder speuren niet meer kan. Dit omdat het niet blijft bij de vier elco's die ik vervangen heb. De parallelle nabij geplaatste condensators moeten ook worden vervangen, omdat lekkende elco's meestal een te hoge inwendige weerstand hebben, waardoor de andere elco's veel te verduren krijgen. Die sneuvelen dan ook binnen een korte tijd en belasten de nieuwe elco's zodat die ook stuk gaan. Je kan ook met een ESR meter de inwendige weerstand te weten komen, die werkt met een hoog frequente wisselspanning ( een paar 100 KHz). Die begint wel vanaf 125 en kan oplopen tot 300Daar heb je al een solide mobo voor. Ik heb dus geleerd dat je slechts de minder grote fouten kunt oplossen op een mainboard. De testers van DeLOCK en Alternate zijn dus voor oppervlakkige storingen met het mobo. Wil je dieperliggende fouten en storingen opzoeken, dan moet je de geldbeugel boven halen. Als je het geld er voor over hebt en als leek toch een verdere zoektocht op het mobo wilt uitvoeren, dan kan dit wanneer je de moeite wilt opbrengen en er zich op toeligt om de elco's uit te meten met een ESR tester. Een scoop en freq; generator wordt ook gebruikt voor deze meting. Er komt volgens mij veel ervaring bij kijken, zeker wat het solderen betreft. Een printplaat zoals een mobo die uit verschillende lagen bestaat, met de vele dicht op elkaar lopende printsporen(traces) is heel delicaat om er op te solderen. Nu op zoek naar een mobo Transcend ts-asp3 voor een klein prijsje. Erikdenhouter liet al blijken dat de moederplank niet deugde, ondanks de werking van de fans en de positieve testproef met de 5 voudige pc en moederbord test set en de juiste spanningswaarden met de ATX power supply tester.
gilberto
  Met citaat antwoorden