Los bericht bekijken
Oud 10 May 2019, 14:01   #43
anoniem44990
Guest

Standaard Geen beeld bij opstarten pc

Er stond op het mobo een plus teken aangeduid, maar niet op de elco's. Ik heb ze precies in dezelfde richting van de elco's ernaast geplaatst. De condensatortjes staan allemaal op dezelfde manier gesoldeerd op het mainboard...
[B]Zoals getoond in de onderste foto bij dit bericht :
https://forum.computeridee.nl/showpo...1&postcount=11
staat er wel een min aangegeven op de oude elco's, en zo precies ook op de nieuwe. Overtuig je daarvan
Ik heb in de bijlage een foto van de elco geplaatst. De gele band vertoont een klein balkje, maar dat is toch geen min teken. Want op deze zijde van de elco staat er nog een balkje bovenaan. Ook staat de oude elco in de bijlage. Ik zie geen min teken ondanks ik de elco verschillende keren heb rondgedraaid, alleen schuine zwarte streepjes. Ik heb op het internet eens gelezen toen ik op zoek was hoe men het best elco's kan solderen, er forumleden waren die het plezant vonden om hun onderwijzer een poets te bakken. Er stond geschreven: "Waar is de tijd naartoe dat we een hele reeks elco's allemaal positief aansloten en buiten het raam naar beneden lieten hangen. En toen de leraar kwam de stroom aan sloten op de elco's wat een mooi vuurwerk opleverde. Moet ik hier uit afleiden dat wanneer ik de elco's verkeerd zou hebben gesoldeerd op het mobo, er dan ook elco's waren uiteen gesprongen en kapot zijn?
De speaker die er in komt is dus 0,5 Watt en die er uit kwam 0,25 Watt. Dan is dat OK, die kan er in, maar hoe de aansluitingen overeenkomen kan ik niet zien.
Zie bijlage voor de luidsprekertjes en let me know wat ik moet doen.
Het kan dus geen kwaad dat de oude speaker 0,25 W meer is?
Maar ook het nieuwe testspeakertje van DeLOCK maakt geen geluid bij het opstarten.
Waar schrijf ik overtuigd dat het niet het moederbord is ? Jij twijfelt meer dan ik, maar ik probeer nog wel alle andere opties op te noemen, en met elke uitkomst raak ik meer overtuigd dat het mobo wel stuk geraakt is, zij het door het solderen, zij het door iets anders zoals statische ontlading.
Driemaal sorry, je hebt overschot van gelijk. Je schrijft nergens dat je 100% zeker bent dat het mobo nog in orde is.
Ik blijf twijfelen omdat ik als leek alleen de positieve kanten zie, zoals de uitslagen van de testers die geen gebreken aantonen. Jij met jouw ervaring weet wel beter!
Je hebt wel geen opmerking gemaakt over het uitmeten met de digitale multimeter.
Dat zal waarschijnlijk zijn omdat de rode kabelpen niet voldoende bij de contactjes kan, waardoor de meting niet correct gebeurt.
Wat ik nog wou vragen. Ik heb het moederbord weer gedemonteerd en gefotografeerd. Zie bijlage.
Mag ik het mobo wanneer het los is van de computer en er de voeding op aan sluit, zonder dat de ijzeren vijsjes er nog inzetten van stroom en spanning voorzien? Of moet er een aarding aan het mainboard zijn om dit te doen?
gilberto
Bijgevoegde afbeelding(e)
Bestandstype: jpg luidsprekertje exp.jpg‎ (94,1 KB, 0x gelezen)
Bestandstype: jpg luidsprekertje uit pc windows 95.jpg‎ (94,5 KB, 0x gelezen)
Bestandstype: jpg ELCO STREEPJES.jpg‎ (92,8 KB, 1x gelezen)
Bestandstype: jpg ELCO 1500 Uf.jpg‎ (90,8 KB, 1x gelezen)
Bestandstype: jpg mainboard.jpg‎ (135,6 KB, 2x gelezen)
  Met citaat antwoorden