Discussie: Multiboot XP-W7-W10
Los bericht bekijken
Oud 27 October 2015, 00:16   #3
anoniem14942
Guest

Standaard

Hi Erik,

Bedankt voor je reactie.
In het ntoskrnl.exe verhaal kom ik deze regel tegen "Type expand d:\i386\ntoskrnl.ex_ c:\windows\system32".
Dat heb ik dus uitgevoerd, zoals ook in mijn topic staat, maar het probleem was niet opgelost.
Ik ben het met je eens, dat het zomaar kopiëren van andere ntoskrnl-bestanden niet echt verstandig lijkt, maar erger kon het bij mij toch niet worden. Met een beetje mazzel zou het wel werken met het W7 of W10 bestand.

Ik had ook gelezen dat de mogelijke oorzaak van het ntoskrnl.exe probleem in een foute boot.ini zou kunnen zitten, dus op zoek.
In eerste instantie was ik de 'boot.ini' kwijt, kon 'm nergens vinden, maar na wat snuffelen op het net kwam ik er achter dat ie in de "door systeem gereserveerde" partitie staat, waarschijnlijk vanwege de multiboot met W7.
Helaas kan je niet zo maar in die systeem-partitie frutten, althans, dat denk ik, dus had ik een probleem. Na eens flink mijn hersens, of wat daar van over is, gepijnigd te hebben, bedacht ik dat ik misschien via Macrium Reflect die systeempartitie wel kon bekijken. Dat lukte idd en ik vond daar ook de boot.ini. Die heb ik bekeken, een copy ervan op een werkschijf gezet, en vergeleken met een oude boot.ini; er was niets mis mee.
Om te kijken of ik eventueel een wijziging kon aanbrengen, heb ik geprobeerd de gemaakte copy via notepad terug te schrijven. Maar dat lukt niet, het bekijken via Macrium is dus read-only. Dus ook als er een fout in had gezeten had ik die niet kunnen corrigeren; ik vraag me af of dat überhaupt mogelijk is, de boot.ini daar wijzigen.
In het "rebuild boot.ini" verhaal staat: It is important to realize this command only detects Windows XP, Windows 2000, and Windows NT installations. Dus bootcfg detecteert dus niet W7 en W10. Dat zou kunnen verklaren waarom de rebuild bij een vorige poging (in het verleden) ook niet werkte en ik 'm deze keer dus niet gebruikt heb.

Omdat de boot.ini er foutloos uit ziet en het expanden van de oorspronkelijke ntoskrnl,exe het probleem ook niet oplost, denk ik, dat iets in W10 een goede werking tegen houdt, of zo iets. Maar ik kan er ook helemaal naast zitten. Het heeft echter een dag of 3-4 wel goed gewerkt.

Marcel
  Met citaat antwoorden