Los bericht bekijken
Oud 15 August 2017, 18:19   #9
anoniem17927
Guest

Standaard

Heren,

probleem opgelost!
Het zat hem in een nieuwere versie Eset Internet Security op apparaten die nog niet in het netwerk gehangen hadden.
Wat was het probleem?
Ik zal proberen het duidelijk uit te leggen, zodat een ander er ook iets aan heeft.
Ik heb, zoals ik al schreef, een vijftal computers plus een NAS in mijn netwerk.
Drie plus de NAS waren al een tijdje aanwezig en daar was geen probleem mee.
Ik draai ook al jaren Eset als beveiliging, dus die verdenk je niet.
Er kwam een nieuwe desktop en een nieuwe laptop en toen begon het gedoe.
Ik zag vanmiddag bij een veiligheidsanalyse van Eset over het netwerk uitroeptekens verschijnen en toen ik daar op klikte zag ik iets over geblokkeerd verkeer, maar, zei het programma, recent was er eigenlijk niets aan de hand geweest.
Bij nadere bestudering van het scherm bleek dat dat recent betekende het laatste kwartier......
Ik stelde het interval op het laatste uur en toen kwam de ellende te voorschijn: allerlei subfuncties van svchost.exe waren geblokkeerd en bij deblokkeren werkte alles weer zoals het hoort.
In mijn oudere machines stond dat verkeer altijd al op toegestaan, dus toen er updates en een nieuwe versie software in kwam, veranderde dat niet.
Maar ja, twee nieuwe machines en het ging fout.
Voor een volgende: kijk in het startscherm van Eset en klik op beveiliging van thuisnetwerk. Van daar uit wijst het zich zelf.
Iedereen zeer veel dank voor het meehelpen.
Groet,

Wim
  Met citaat antwoorden