Discussie: PC Fotobewerking
Los bericht bekijken
Oud 14 January 2015, 09:09   #4
anoniem13425
Guest

Standaard

Dank voor de respons zover.
Mooi dat het binnen het budget kan. Goedkoper en toch goed altijd fijner natuurlijk. Mijn videokaart Gforce4 Ti/MX is gecrashed en mijn huidige destijds gamePC ook behoorlijk verouderd (een jaartje of 9 denk ik) en een 32 bit systeem, derhalve is een heel nieuw systeem gewenst.
Ik ga niet op deze PC gamen, alleen zware fotobewerking doen. Mijn huidige PC gaf regelmatig aan: te weinig RAM geheugen en ik nam aan in de PC (4gig zat er in), maar achteraf denk ik dat de videokaart het ook niet meer aan kon.
Opstartsnelheid vind ik geen probleem, ik weet dat SSD beduidend sneller is, maar heeft voor mij ten opzichte van de kosten geen meerwaarde en ik ben daarnaast bekend met recoveren en vervangen van HD, mocht dit in de toekomst nodig zijn. Ik ga lieveren voor 2 HD's dan voor 1 en niet in raid omdat ik de tweede HD puur gebruik voor opslaan van foto's die nog bewerkt gaan worden en het normale huis tuin en keuken gebruik (email/office). Wil alleen programma's installeren op C en alle andere opslag laten wegschrijven naar de andere HD. Bij crash ben je met 2 HD's minder kwetsbaar. Ik maak regelmatig back-ups op externe HD's dus de schijven hoeven niet zo groot te zijn (als prijsverschil minimaal is, mogen ze wel groter). Nieuwsgroepen wil ik op de oude PC gaan doen, dus een nieuwe videokaart zal daar ook wel inkomen als dat nog de kosten waard is (niet mee te bestellen met de nwe PC).
Citaat:
Denk je aan gpgpu te gaan doen (cuda)
Geen idee wat dat is, maar als het overklokken is, dat ga ik niet doen. Windows 7, 64 bit moet er inderdaad ook bij en de samenstelling/installatie ook.
Zoals BT schrijft: sterke voeding en processor/koeling uiteraard ook belangrijk bij zware bewerkingen. Geluid hoeft niet spectaculair te zijn, hoor toch geen stereo dus eenvoudig is voldoende. Stille kast is fijn, omdat het systeem in de huiskamer staat. USB3 hoeft niet perse, heb alles nog in USB2. Kaartlezer heb ik op USB aansluiting. Ik wil geen kant en klaar systeem uit de winkel (HP, Asus, Dell) vind ik een ramp (geen ruimte in de kasten, dwingende sotware, enz...
Eerder heb ik de andere samengestelde systemen besteld via 4Launch, dat is altijd goed bevallen.
Bestellen in het buitenland? Denk niet dat dat voor mij loont en verstandig is? Kan het niet zelf halen en beschik niet over een creditcard. BTW scheelt met Duitsland 2%, dus dat is op €1000,--: € 20,--. Eigenlijk te verwaarlozen.

Laatst gewijzigd door reintje : 14 January 2015 om 09:15
  Met citaat antwoorden