Los bericht bekijken
Oud 23 May 2018, 18:18   #4
FooBar

FooBar's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Obelix71 Bekijk bericht
Gelukkig heb ik (bijna) geen foto's waar mensen op staan. Maar dat is toch eigenlijk bijna ondoenlijk? Hoe doen sportverenigingen dat als er foto's worden gemaakt van een wedstrijd en daar staat een speler op van de tegenpartij; moet daar dan ook (schriftelijk) toestemming aan gevraagd worden?

En bij een concert of ander evenement? Mensen plaatsen de nodige selfies en andere foto's op bv. Facebook.
Dat verandert niet door de AVG. Ook nu en vroeger moet je daar al toestemming voor hebben als gevolg van de Wet bescherming persoonsgegevens uit 2000.

Wat betreft handhaving zou ik me als kleine partij niet zo druk maken als je het voor 25 mei wel serieus hebt opgepakt, maar nog niet allemaal rond hebt. Sowieso zullen ze denk ik niet direct achter kleine partijen aan gaan; er wordt gezegd dat er te weinig capaciteit is om iedereen te controleren. Over een paar jaar zou dat echter wel anders kunnen zijn, en als je dan nog moet beginnen met implementeren ben je denk ik wel aan de beurt.

In dit specifieke geval waar het gaat om familie en vrienden waarbij je niet zelfstandig kan opgeven, zal één van hen jou moeten aangeven dat je de wet overtreed wil er überhaupt gecontroleerd en gehandhaafd worden. Gaat iemand jou aangeven?

Ik vraag me wel af in hoeverre een e-mail formulier onder de AVG valt. In beginsel valt het sturen van een e-mail ook niet onder de AVG. Of mensen daarvoor hun eigen e-mailprogramma gebruiken, of het e-mailprogramma wat jij voor hun voorzien hebt op jouw website, maakt daarbij denk ik niet uit. Stel dat je in plaats van het formulier je e-mailadres op je website zet en iemand stuurt je een mail. Valt dat dan onder de AVG?
Het wordt denk ik anders wanneer je in je e-mailformulier specifieke velden hebt voor adres en woonplaats. Maar als je het houdt bij naam, e-mailadres, onderwerp en bericht is het niet anders dan een e-mail lijkt me.

Voor e-mailformulier heb ik dan ook niks gedaan voor de website die ik beheer. Wel voor andere formulieren (inclusief nieuwsbrief), daar is er een vinkje bij gekomen dat expliciet aangevinkt moet worden om akkoord te gaan met de privacyverklaring. Die privacyverklaring is ook nieuw en staat in welke gegevens waarvoor gebruikt worden en hoe lang en waar ze worden opgeslagen. En hoe je die gegevens kan inzien, wijzigen en verwijderen. Daarnaast is voor alle eerdere aanmeldingen voor de nieuwsbrief expliciet opnieuw toestemming gevraagd.
FooBar is offline   Met citaat antwoorden