Discussie: Multiboot XP-W7-W10
Los bericht bekijken
Oud 1 November 2015, 17:25   #13
anoniem14942
Guest

Standaard

Hoi Erik en Satneef,

Ben niet veel, maar wel iets verder gekomen.
Heb eerst een W10 Rescuedisc aangemaakt, daar het systeem mee geboot en gekozen voor
Opdrachtprompt.
De C: schijf is dan de (eerste) "Door systeem gereserveerd" partitie. Kan daar de attributes van boot.ini
wijzigen en kan dan het bestand via notepad editen.

Dit werkt ook met de rescuedisc van W7.

Voor de zekerheid heb ik ditzelfde onder W10 via instellingen-systeemherstel-Advanced Options geprobeerd.
Kom dan in een gelijksoortig scherm terecht als bij de Rescuedisc.
Anyways, ik heb nu dus, mede dankzij jullie, een methode gevonden om eventueel boot.ini aan te kunnen passen.

Helaas denk ik echter, dat ik dat niet meer nodig zal hebben, want m'n ntoskrnl.exe probleem krijg ik niet opgelost.
Ik heb bootrec /RebuildBcd gedraaid via de Advanced Startup methode zowel als via de Rescuedisc.
Als enige niet in de BCD aanwezige OS wordt dan \windows.old\windows gevonden en dat is de windowsversie die ik heb gebruikt om naar W10 te gaan.

Hoe simpel kan het leven zijn.
Terwijl ik dit verhaal zit in te kloppen, zie ik op m'n scherm het icon van EasyBCD staan en krijg spontaan een brainwave (hooguit eens per jaar).
Ik bedenk me, dat ik als laatste poging eens kan proberen de XP entry te deleten en weer toe te voegen. Zo gezegd, zo gedaan en zowaar, ik heb XP weer terug.
Direct begrijpen deed ik het niet, maar de boot.ini (die dus door EasyBCD opnieuw geschreven is) nog eens goed bekijkend, zag ik niet meer disk 1 partitie 3 staan, maar disk 1 partitie 4.
En dat klopt (uiteraard). Ik heb XP wel op partitie 3 installed, maar de installatie van W10 maakt aan het eind van z'n eigen partitie een kleine (450MB) Herstelpartitie aan. Dit is dus partitie 2 geworden waardoor mijn 3 naar 4 is opgeschoven.

Dus al met al klopt het, dat de ntoskrnl.exe foutmelding wel degelijk veroorzaakt is door een fout in boot.ini.

Allebei bedankt voor jullie hulp bij het oplossen van dit probleem.

Nog een fijne avond, Marcel
  Met citaat antwoorden