Los bericht bekijken
Oud 22 March 2019, 10:12   #6
anoniem26138
Guest

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door gilberto Bekijk bericht
Je vermeld dat er voor harskern-soldeertin ( rasin core) dus niet loodhoudend en voor 99% tin een tempratuur van 217 C nodig is. Voor loodhoudend harskern-soldeertin is een lagere temperatuur vereist van 184C; maar zonder soldeerstation zie ik dat niet...
De flux gebruikt in loodvrij soldeertin is soms anders dan (alleen) harskern, ik ervaar het bij sommige merken als agressiever (slaat irritant als een zout op de lippen en longen), maar heb er te weinig mee gewerkt om daar een verder oordeel over te hebben.

Het feit dat je Mobo uit 2001 is, EN dat het je toch gelukt is om de elco's los te krijgen, vermoedt mij bijna 100% dat je met ouderwets loodhoudend soldeer te maken hebt met laag smeltpunt (De Europese wetgeving daarover is uit 2008 ).

Nu ze er al uit zijn.... hoef je niet meer boven 184C te werken, want dat loodhoudend spul hecht nu ook prima (bedenk, zelfs aan het onsmeltbare koper). Alleen moet je wel je gaatjes vrij van soldeer hebben, of de elco's aan de bovenkant op de print leggen, maar ik zie dat daar misschien niet veel ruimte voor is.
Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door gilberto Bekijk bericht
Je vermeld dat er voor harskern-soldeertin ( rasin core) dus niet loodhoudend en voor 99% tin een tempratuur van 217 C nodig is. Voor loodhoudend harskern-soldeertin is een lagere temperatuur vereist van 184C; maar zonder soldeerstation zie ik dat niet...
Wanneer jij ze allemaal met een 'ouderwets' boutje van 30 Watt hebt losgekregen, moet het je zo ook lukken ze weer vast te krijgen
Temperatuur monitoren is dan overbodige luxe.
.

Laatst gewijzigd door erikdenhouter : 22 March 2019 om 10:24
  Met citaat antwoorden