Los bericht bekijken
Oud 19 March 2019, 01:08   #1
anoniem44990
Guest

Standaard Elco's solderen op mobo Transcend ts-asp3

Hello iedereen,
Ik heb 4 elco's 1500 uF 6,3 V 105 C verwijderd van mijn moederbord ts-asp3. Deze elco's lekten bovenaan bruine electrolyt . De pc viel regelmatig uit en start nu niet meer op. Het is een computer met socket 370 intel pentium III/celeron en systeembord ts-asp3 gekocht in 2001.Onlangs verscheen een bericht op het internet dat lekkende elco's een mainboard kunnen slopen. Ik zou dus vier nieuwe elco's willen solderen op mijn mamaplank.
Ik vraag me wel af of dit mogelijk is? Ik heb een soldeerbout van 30 W. Blijkbaar is dit voldoende voor electronica werk, maar het duurde heel lang voor er een kontakt was losgesmolten. Als ik een soldeerbout van 80 W koop, is dit dan niet teveel watt om elco's te solderen? En welke diameter voor soldeertin is het best geschikt om elco's op een motherboard vast te solderen? Is een koker met soldeertin 60/40 20 gr voldoende voor het solderen van 4 elco's op het mobo? Er wordt ook aangeraden om een desoldeerpomp en desoldeerlint aan te schaffen en een lichte schuurspons voor het reinigen van de punt van de soldeerbout?Is dit echt nodig? En welke diameter is het best geschikt voor de punt van de soldeerbout voor het solderen van elco's op een moederbord?
Graag wat uitleg hierover.
grtz,
gilberto

Laatst gewijzigd door gilberto : 19 March 2019 om 01:47
  Met citaat antwoorden