Discussie: Linux ervaringen
Los bericht bekijken
Oud 29 August 2014, 23:13   #54
anoniem30973
Guest

Standaard

Sorry Jeroen, ik zal het effe strak neerzetten

1 Ik had XP op C-partie 10 GB in Fat32 en documenten-enz op D 30 GB in NTSF (jaja mijn HD is 40 GB

2 Na enig gepruts ben ik er in geslaagd Mint16 Mate te installeren, nadat ik D geheel had leeggemaakt en toegevoegd aan C en door bij installatie van Mint16 de eerste optie (installeren naast XP) te kiezen.
Let op: dat weggooien van D en aan C toevoegen deed ik met het portable partitieprogje Macroriet dat ik even op C had gezet. Daarna startte ik de installatieDVD van Mint16 op.

3. Linux draaide goed maar wel kreeg ik na een tijdje problemen met Dropbox, de synchronisatie bleef hangen op een paar laatste bestandjes.

4. Ik dacht het op te lossen door Dropbox effe te de´nstalleren en opnieuw te installeren. Dit deed ik via Synaptic Pakketbeheer.

5. Deze Windows-oplossing pakte verkeerd uit bij Linux. Twee keer, eerst bij keuze "Markeren voor volledige verwijdering" (vuurrood icoontje) en, na restore van mijn XP-Linux HD met een Paragon10-schijfje, later nog een keer bij keuze "Markeren voor verwijdering" (minder rood icoontje).

6. Na opstart GRUB startte Linux niet meer op. Er verscheen alleen een venstertje met "Failed to load session Cinnamon" en daaronder "Afmelden". Als ik daarop klikte ging de boel weer opstarten (groen scherm) en kwam dat hatelijke schermpje weer. Ik heb bij de GRUB-recovery modus wat opties uitgevoerd maar dat was niks. Ik heb overigens met al dat gepruts ook nog een schermpje gezien over /.xsession-errors "Script for cjhv (en ook default ipv cjhv) started at rum_im failed to connect to the Virtualbox kernel service Fx" Misschien zegt je dat nog iets.
Commentaar mijnerzijds: wat een rare kreten! Ik heb niks met Cinnamon, ik heb echt Petra/Mate ge´nstalleerd en niks virtualbox-handel!

7. Na deze crash heb ik geprobeerd Linux Mint17 te installeren, ik was dat toch al van plan omdat de 17 een lange termijn versie is die een aantal jaren wordt ondersteund. Deze installatie is mislukt en ik heb mijn full backup XP-Linux van mei gerestored. Helaas, Dropbox was nog steeds niet in orde, daarom (op een iets andere manier) voor de tweede keer Dropbox gede´nstalleerd, voor de tweede keer in de fout, weer Mint 17 geprobeerd te installeren, weer mislukt en dus maar weer de backup gerestored.
Dus Mint16 draait wederom en....ik zag bij het icoontje rechts onderaan dat Dropbox automatisch werd geupgrade en...Dropbox draait nu goed!!
Vijf dagen geknoei voor niks...Ik word niet goed!!

8. Waarom Dropbox na die tweede restore van dezelfde backup wel goed draait, zullen we maar niet proberen te achterhalen. Maar over de mislukkingen bij het installeren van de nieuwe Mint17 heb ik de volgende vermoedens.

Ik had al eerder de indruk dat het aan Gparted lag dat met de Terminal in de livemodus werd opgestart. Na partitiehandelingen bleef ie eindeloos doorkachelen en moest ik meestal geforceerd afbreken. Ik weet dat aan een brakke Gparted, niet aan mijzelf. De laatste mislukking verliep als volgt.

a) Met de liveDVD heb ik met Menu>schijfbeheer de partities dev/sda7 (swap), dev/sda6 (Linux), dev/sda5 (NTSF, de D-partitie onder XP) en dev/sda2 (extended partitie) weggeklikt. Dat gaat razendsnel.

b) Toen Gparted opgestart en sda1 (met XP er op) helemaal uitgetrokken tot 40 GB. Maar na "Apply" ging het door tot St.Juttemis en heb ik afgebroken. Met Menu>schijfbeheer gekeken en warempel, het was toch gelukt, ik had 40 GB in Fat32.

c) En toen naar de installatie, de eerste optie, Linux naast XP installeren, dat ging mis toen ik de verdeling XP/Linux 23/17 accepteerde met "Verder". De laptop bleef blazen, het cirkeltje bleef draaien, na 6 uren uiteindelijk geforceerd afgebroken.

Wat een brakke zooi dat Gparted van Linux, dacht ik, volgende keer maar weer partitioneren onder XP met Macroriet, tenslotte is het met Mint16 toen wel gelukt!

En toen zag ik het licht. Het partitioneren met Macroriet was netjes verlopen en daarna heb ik opgestart met de Mint17 DVD, zie onder 2. Mogelijk is OPNIEUW OPSTARTEN de sleutel in dit rampverhaal.
Ik denk dat ik tussen a) en b) EN (!!) tussen b) en c) opnieuw had moeten opstarten. Door de veelzijdigheid van de installatieDVD van Linux ben ik er in getuind, maar misschien is het eerder een banale beginnersblunder.
Je kan met Menu>Schijfbeheer wel de verandering op de schijf zien, maar dat moet ook nog even in het geheugen worden vastgelegd door op te starten? Denk ik... Misschien kan een ICT-onderlegde forummer hier meer van zeggen?

Ik ga het voorlopig nog niet uitproberen. Mint16 draait weer goed en Dropbox houdt zich nog staande. Ik heb de geredde bestanden onder /home/naam teruggezet en geen last van kruisen en slotjes op de mappen/bestanden zoals bij een eerdere restore. Overigens heb ik net in de GNOME Commander een simpele optie ontdekt om permissies aan te passen.

Nog even een tijdje draaien en verder uittesten en een full backup maken en misschien bij versie 3 van Mint17 nog eens kijken of we er zin in hebben.

Jeroentje overigens bedankt, al je tips worden zuinig bewaard

Laatst gewijzigd door Joman : 29 August 2014 om 23:20
  Met citaat antwoorden