Los bericht bekijken
Oud 24 May 2018, 23:10   #8
BlackTiger

BlackTiger's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Foobar
De Wbp wordt heel vaak overtreden.
Het gaat niet meer om de Wbp maar om de AVG.
Citaat:
Maar geldt niet voor privepersonen.
Hoe kom je daarbij? Of je prive persoon of bedrijf bent doet niet ter zake. Het gaat er om of je al dan niet persoonsgegevens gebruikt of bewaard en daarnaast is er nog de dataverwerking waar je op moet letten.
Ook prive personen (met bijv. een hobbyforum of website) vallen hier onder.
Dat was trouwens zelfs met de oude Wbp al deels het geval.

@Obelix: met foto's zal het niet zo'n probleem zijn als het van gebouwen is of niet duidelijk herkenbare mensen zoals mensengroepen.

Maar jouw site moet aan de AVG voldoen vanwege andere zaken. De AVG is namelijk niet alleen een nieuwe privacy wet maar ook data verwerkingswet en dat wordt door jullie beiden even eenvoudig vergeten.

Een website is niet meteen een persoonlijke of huishoudelijke activiteit. En persoonlijke zag ik er niet bij staan, even een quote:
Citaat:
[b]Hoewel u in de meeste gevallen onder de Verordening valt wanneer u persoonsgegevens verwerkt[b]!!!, kent de Verordening wel enkele uitzonderingen. Zo is er bijvoorbeeld een uitzondering voor verwerkingen voor puur huishoudelijke doeleinden.
Een website is geen puur huishoudelijk doeleinde. Persoonlijk doeleinde zie ik er niet bij staan en zoals je kunt zien val je wel degelijk onder de AVG als je persoonsgegevens verwerkt.

En dat gebeurt dus via je contactformulier.
Daarnaast verstuur je een nieuwsbrief. Ik weet niet of je het al gemerkt hebt maar ik kreeg bijv. deze week van vele organisaties het verzoek te bevestigen dat ik op hun nieuwsbrief geabonneerd wenste te blijven.
Een nieuwsbrief kan namelijk ook alleen verstuurd worden door dataverwerking en het opslaan van persoonsgegevens. En voor een nieuwsbrief moet je dus (ook als privepersoon) voldoen aan de verwerkers overeenkomst.

Een simpele website met wat algemene foto's zoals jullie nu omschrijving, heeft weinig problemen te verwachten.
Maar als je dus in Obelix 1ste bericht kijkt, wat zijn website allemaal doet, dan moet ie wel degelijk aan de AVG voldoen.
En dan doel ik dus op het opslaan van gegevens, de nieuwsbrief en de dataverwerking daarvoor.
Kijk bijv. ook maar eens naar checklist 3 naar die verordening waar je met die link zelf naar verwijst.

-----------------------------
Domme vragen bestaan niet. Het is dom om een vraag te hebben en deze niet te stellen.
BlackTiger is offline   Met citaat antwoorden