Discussie: Moederbord stuk?
Los bericht bekijken
Oud 18 April 2010, 19:36   #26
anoniem26138
Guest

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Lange Pier Bekijk bericht
Zou het niet zo kunnen zijn dat door een doorgeslagen spanningsregelaar de smoorspoel(weerstand voor gelijkspanning) is verbrand?
Die oorzaak zou de voeding hebben doen kunnen uitvallen door het doorsmelten van de glaszekering, die al gecontroleerd?
Had je geen nieuwe voeding hoeven te kopen.
Sorry, het zijn ringkernspoelen die inderdaad functioneren als smoorspoel, maar een smoorspoel is een weerstand voor wisselspanning, niet voor gelijkspanning (ze 'smoren' rimpelspanningen). Maar dat verschil doet er nu eigenlijk niet toe.

Als er een glaszekering uit zou liggen zou de voeding geen kik meer geven, die onderbreekt de netspanning, maar.... de fan draait voor een fractie van een seconde.... dat betekent dat de elektronische kortsluitbeveiliging prima werk doet. De zekering is dan OK.

Wat ik wel eigenaardig vind:
smoorspoelen staan in serie met gebruikers, en als de smoorspoel verbrand is, dan moet die gebruiker te veel stroom hebben getrokken, b.v. door sluiting.
Maar het werkte eerst.
Zou het kunnen dat die spoel pas verbrand is na het aansluiten van die plug op die connector, doordat b.v. de aansluiting aan die plug (draden ?) niet goed zat.

Als het spoeltje echt verbrand is... dan is er zo snel niks meer aan te doen.
Een goede monteur zou eventueel nog een scherp oog op de onderdelen kunnen richten.

300+ voor een moederbord van jaren geleden, hmm kleffe handel hoor.
Koop een nieuwe PC zou ik dan zeggen.
Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Bigster Bekijk bericht
Het is eigenlijk een Gigabyte bord dat rond de 50 euro kost (gegoogled)
Nice shop

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Chupa Bekijk bericht

De fan van de koeling draaide niet, maar ik denk echt niet dat de brandlucht daar vandaan kwam. De voeding is al een keer eerder vervangen, en die wordt (ook van binnen) zo nu en dan schoongemaakt.

Tegen alle waarschuwingen op stickers in schroeft men toch de voeding open ?

Zelfs al zou je hem van binnen elke maand schoonmaken, als de voedings-fan stopt geeft dat een zware brandlucht, alleen al de lucht van verbrand plastic en verf.

Laatst gewijzigd door erikdenhouter : 18 April 2010 om 19:48
  Met citaat antwoorden