Los bericht bekijken
Oud 14 May 2019, 11:00   #57
anoniem26138
Guest

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door gilberto
Het is verwonderlijk dat de chip en de processor hun werk goed uitoefenen en de BIOS eveneens doet wat hij moet doen. Daarom begrijp ik niet goed dat dit allemaal goed functioneert, terwijl de mobo door statische ontlading of niet goed gesoldeerde elco's als schuldige wordt aangewezen!!!
Jij leest een zeer beknopte uitleg van het opstartproces, waarbij BIOS, CPU, en voeding genoemd worden.
Wat je er niet niet bij betrekt zijn alle randonderdelen rond de CPU en BIOS waarop alle randapparatuur zoals geheugen, PCI en AGP slot, North- en Southbridge aangesloten zitten. En dan de bus nog, de dataverbinding tussen al dat spul.
Er lijkt mij een probleem te zijn met de PCI sloten, waar het AGP ook op aangesloten zit. Waar tussen al die MILJOENEN transistoren en andere schakelelementen iets fout gegaan is, is niet zo maar aan te wijzen, dus zegt men voor het gemak: 'het moederbord is defect'.

Kijk, je hebt vast wel eens een statische schok gekregen of minstens gezien dat er ergens een vonk oversprong tussen b.v. een persoon en een massaobject. Dat voelt zelfs wat pijnlijk. En de vonk zelf is flink groot, en kan in zijn kern in microseconden even honderden graden bereiken.
Nu stel je je een chip voor. In een chip zitten transistoren bij de miljoenen, en in een minuscule lay-out, zeer dicht bij elkaar, zelfs maar nanometers van elkaar af.
Combineer die twee gegevens, een afstand en materiaaldikte van nanometers, en dan een statische ontlading die vele malen groter van omvang is, en honderden graden in de kern kan worden. Als die statische ontlading IN die chip plaatsvindt, dan slaat dat op kleine schaal gaten in het ontwerp. Je hoeft maar één transistor te beschadigen om een hele PC lam te leggen.
=========================
Je eigen manual:

" Essential Handling Precautions

Static ElectricityStatic electricity may cause damage to the delicate integrated circuit chips on yourmotherboard. Before handling the motherboard outside of its protective packaging, ensurethat there is no static electrical charge in your body. A static discharge sufficiently strongenough to damage computer components is not perceptible by a human.To avoid this risk,please observe these simple precautions while handling the motherboard and other computercomponents:
1. If possible, wear an anti-static wrist strap connected to a natural earth ground.
2. Touch a grounded or anti-static surface, or a metal fixture such as a pipe or the chassis of your system, before touching the motherboard.
3. When you have removed the motherboard from its anti-static packaging, try to hold it onlyby the edges, without touching any components.
4. Avoid contacting the components on add-on cards, motherboards, and modules with thegold-colored connectors which plug into the expansion slots.
5. It is safest to handle system components only by their mounting brackets.
6. Keep components which are not connected to the system in the anti-static packagingwhenever possible.

These precautions help to reduce the risk of static build-up and ensure any static discharge isharmless to your equipment."
=========================

Ik zeg niet dat statische ontlading het veroorzaakt heeft. Ik zeg niet dat het solderen fout gegaan is. Ik zeg (en ben daar niet de enige in) dat er (zeker op afstand) geen andere conclusie getrokken kan worden dan dat het moederbord niet meer met standaard middelen tot leven te wekken is
Aangezien er (zover ik weet) nog wel beeld was toen je er aan begon, moet er de laatste weken ergens iets fout gegaan zijn, en dan kom je tot de conclusie dat het solderen met of zonder een per ongeluk statische ontlading zeker tot de mogelijkheden behoort.

Ik ga denk ik maar een advocaat zoeken

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door gilberto
kan de fout toch ergens anders liggen dan bij het mobo? Dus softwarematig. De MBR die niet meer in staat is om het OS te vinden.En dus draait de harddisk wil, ( dit hoor ik duidelijk als ik mijn oor er tegen druk) waardoor bevestigt wordt dat hij is erkend in de opstartvolgorde van de BIOS. Maar deugt de data niet meer die het OS moet doen opstarten.
Zelfs al zit er geen harddisk aangesloten, dan krijg je nog steeds de melding in beeld dat er geen opstartbare schijf gevonden is. Dus verder gaan met twijfelen aan de HDD is in dit geval zinloos. De harde schijf is een optioneel randapparaat, en niet essentieel.
BIOS betekent Basic Input Output System. Het verbindt alle omgevingsapparaten van/op het moederbord met elkaar, en laat jou daar eventueel instellingen in wijzigen. Beeld moet het dus altijd geven om jou die controle te geven, zolang er een grafische adapter correct aangesloten en herkend is. Je hebt echter twee andere grafische kaarten geprobeerd... geen resultaat.
  Met citaat antwoorden