Discussie: Dual Channel
Los bericht bekijken
Oud 23 November 2005, 20:22   #2
anoniem13673
Guest

Standaard

Dat zou je in de handleiding van je moederbord op moeten kunnen zoeken. Ik heb hier een systeem draaien met 2x512 MB op een ASUS A8N-E moederbord, en daar staat precies in welke bankjes aan elkaar gekoppeld zijn qua dual-channel, en wat er gebeurt met meer bezette bankjes.

Eerste vraag zal denk ik moeten zijn: Welk moederbord is het? Dat kan al een hoop uitmaken, want als je mobo maar op twee bankjes dual-channel ondersteunt, dan heeft je computerboer dus gelijk.
Tweede vraag zal denk ik zijn: Wat voor processor gebruik je? Als het een Athlon64 is, dan heb je goed kans dat je gewoon allevier de bankjes kunt gebruiken, die Athlons ondersteunen vier bankjes. Als je een Venice hebt (de codenaam voor de core van je processor, kun je met CPU-Z uitzoeken) dan kun je zelfs 4 bankjes gebruiken op een snelheid van 200/400 MHz. Eerdere cores schakelen met vier bezette bankjes over naar 166/333.

In het systeem dat ik heb draaien kunnen maximaal vier geheugenreepjes, dus alle bankjes bezet, en dan draaien ze gewoon allevier (in paren uiteraard) in dual channel. Dus het kan wel degelijk. Zal dus van je processor en moederbord afhangen.
  Met citaat antwoorden